• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175185
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

متروی فردوسی

  آتشکده آدریان

ممکن است با شنیدن نام آتشکده یاد جاذبه‌های گردشگری یزد بیفتید، اما خیلی از افراد نمی‌دانند که در خیابان جمهوری تهران هم امکان بازدید از چنین جاذبه‌ای وجود دارد. آتشکده آدریان دارای عمری به اندازه یک قرن است و محلی است که زرتشتیان با خیالی آسوده می‌توانند به عبادت و راز و نیاز بپردازند. بدون شک بازدید از محل عبادت مذاهب دیگر، یکی از تجربه‌های به یاد‌ماندنی گردشگران خواهد بود. موقع بازدید از این آتشکده، آجرکاری ورودی آن خودش را به رخ می‌کشد. پس از آن وارد دهلیزی می‌شوید که شما را به حیاط می‌رساند. در نهایت با ساختمانی سفید رنگ که خودنمایی می‌کند مواجه می‌شوید. این جاذبه در نزدیکی دبیرستان تاریخی و زرتشتی فیروز بهرام قرار دارد. این آتشکده زیبا دارای یک موزه مردم‌شناسی نیز هست که فرهنگ و سنت مردم زرتشتی را به تصویر می‌کشد. این ساختمان، هم از نظر تاریخی اهمیت دارد و هم از نظر فرهنگی و اهمیت آن از نظر معماری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. برای همین است که نام آتشکده آدریان از تاریخ 12بهمن 1381با شماره ثبت 7442در فهرست آثار ملی قرار دارد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این اثر در پرونده ثبتی با عنوان بنای معبد آدریان نوشته شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آتشکده، ایستگاه میدان فردوسی است.

متروی بهارستان


  خانه‌موزه شهید مدرس

گاهی اسکان افراد مشهور باعث شهرت یک بنا می‌شود و بعدها آن خانه به مکانی گردشگری تبدیل می‌شود که علاقه‌مندان را برای دیدن یک فضای تاریخی و آشنایی با یک شخصیت مشهور به آنجا می‌کشاند. خانه شهید مدرس یکی از این خانه‌هاست. این خانه در محله عودلاجان از محلات حصارناصری شهر تهران قرار دارد. خانه شهید مدرس قبلاً در اختیار وزیر مختار فرانسه بوده است که بعدها به شهید مدرس داده می‌شود تا در این خانه زندگی کند. این خانه نمونه خوبی از معماری ایرانی به‌شمار می‌رود چرا که بخش‌های مختلفی چون اندرونی و بیرونی در آن کاملاً نمود دارند. این خانه قدیمی زمانی محل تردد چهره‌های سرشناس تاریخ و سیاست ازجمله مشیرالدوله، وثوق‌الدوله، مستوفی‌الممالک، ملک الشعرای بهار، مؤتمن‌الملک پیرنیا، مصدق و حتی خود رضاخان بوده است. در زیرزمین این عمارت دیدنی شربتخانه جذابی قرار گرفته تا مردم بتوانند، بودن در این خانه را احساس کنند. خانه موزه مدرس در سال 1382در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه علاوه بر فعالیت‌های موزه‌ای و معرفی ابعاد گوناگون شخصیت شهید مدرس، کتابخانه هم دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این خانه‌موزه، ایستگاه متروی بهارستان است.

متروی تجریش

  توچال
بانجی جامپینگ از فعالیت‌هایی تفریحی - ورزشی محسوب می‌شود که افراد پرانرژی و ریسک‌پذیر به‌دنبال آن می‌روند و طرفداران خاصی دارد. افراد ماجراجو و ریسک‌پذیر با استفاده از طناب مخصوصی که به بدنشان متصل است از ارتفاع زیاد به پایین می‌پرند. خاصیت ارتجاعی این طناب از شدت سقوط فرد هنگام پایین آمدن کم می‌کند و موجب می‌شود در هوا معلق بماند. خاصیت ارتجاعی طناب باعث بازگشت به قسمتی از مسیر سقوط می‌شود و فرد را تا نیمه مسیر به سمت بالا می‌کشد؛ این حالت چندبار تکرار می‌شود تا انرژی پرشی کاملاً دفع و فرد متوقف شود. در تهران 4 سکوی پرش بانجی جامپینگ در حال فعالیت است؛ که سکوی توچال از همه قدیمی‌تر است. این سکو در ایستگاه اول تله کابین توچال به نام بام تهران واقع شده اما فقط در روزهای خاص در دسترس علاقه‌مندان به بانجی جامپینگ قرار دارد. برای رسیدن به این سکو کافی است خودتان را به متروی میدان تجریش برسانید و از آنجا با تاکسی به توچال بروید. راه دیگر این است که سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط پایانه افشار- پایانه جنوب شوید و در ایستگاه ولنجک پیاده شوید تا از آنجا با تاکسی به توچال برسید.

 پایانه صادقیه/آزادی

ایران‌مال
درست است که وضع اقتصادی‌مان تعریف ندارد اما گاهی گشت و‌گذار در مراکز تجاری هم مایه سرگرمی می‌شود و خالی از لطف نخواهد بود، به‌خصوص وقتی قرار باشد به بزرگ‌ترین و جدیدترین مرکز تجاری تهران برویم که خیلی‌ها از آن به‌عنوان یک مرکز تفریحی هم یاد می‌کنند. ایران‌مال که به اسم بازار بزرگ ایران هم شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین مراکز تفریحی تجاری تهران است که با شیوه معماری خاص خود و امکانات فراوان، به مکانی دلچسب برای پایتخت‌نشین‌ها تبدیل شده است. این مرکز علاوه بر داشتن غرفه‌های بزرگ تجاری و عرضه اقلام لوکس و گران‌قیمت، امکانات فوق‌العاده‌ای مثل شهر بازی، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی و هتل هم دارد و به همین‌خاطر به‌عنوان مکانی برای گشت و تفریح یک روزه در تهران شناخته می‌شود. مسجد جامع، باغ دیدار، باغ ماهان، بازار سنتی، تالار آیینه، شربت‌خانه و باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی‌شاپور ایران از بخش‌های دیدنی و پراهمیت ایران مال به‌حساب می‌آیند. این مکان دیدنی از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال غربی تهران و نزدیکی دریاچه چیتگر واقع شده و به‌خاطر در دسترس نبودن ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی مسیر رسیدن به آن کمی مشکل است. برای رفتن به ایران‌مال باید به پایانه‌های صادقیه یا آزادی بروید و سوار اتوبوس‌های شهرک شهیدباقری شوید. بعد از رسیدن به آخرین ایستگاه حدود 200متر پیاده‌روی کنید تا به ورودی ایران‌مال برسید.

متروی  منیریه

بی‌آر‌تی تجریش

  فرهنگسرای نیاوران، میزبان علاقه‌مندان به تئاتر یکی از مکان‌هایی که می‌توان تئاتر را به‌صورت حرفه‌ای در آن آموخت و به تماشای نمایش پرداخت، فرهنگسرای «نیاوران» است. این فرهنگسرا دارای ۲ سالن اصلی و گوشه برای این منظور است. سالن اصلی یا همان خلیج‌فارس با ظرفیت ۲۶۲ صندلی هم به‌عنوان سالن سینما و هم برای اجرای تئاتر و کنسرت‌های موسیقی کاربرد دارد. ابعاد این سالن برای اجراهای صحنه‌ای و موسیقی استاندارد است. سالن گوشه این سالن نیز که در انتهای حیاط مرکزی واقع شده، 109نفر ظرفیت دارد. کلاس‌های آموزشی و تئاتر فرهنگسرای نیاوران در سالن گوشه برگزار می‌شود. فرهنگسرای نیاوران، مکانی عالی برای علاقه‌مندان به هنر و سینماست. اگر به سینما، تئاتر و کنسرت‌های حرفه‌ای علاقه دارید، سری به فرهنگسرای نیاوران بزنید. برای رفتن به فرهنگسرا از ماشین شخصی، مترو و بی‌آرتی استفاده کنید. اگر مایل هستید با مترو به این مجموعه بروید، سوار خط ۱ مترو شوید؛ سپس در ایستگاه تجریش پیاده شوید. همچنین می‌توانید بی‌آر‌تی‌های راه‌آهن- تجریش را سوار شوید. هر اتوبوسی که به میدان تجریش برود، برای رفتن به فرهنگسرا مناسب است. به‌طور کلی از هر کجای تهران خود را به میدان تجریش برسانید، بعد از میدان تجریش به میدان قدس بروید. با ۵ دقیقه پیاده‌روی، به میدان قدس می‌رسید.

متروی انقلاب

  سینما «سپیده»

یکی از سینماهای قدیمی تهران، سینما «سپیده» است که در میدان انقلاب و نبش خیابان وصال قرار دارد. معمار این سینما وارطان هوانسیان است. سینما «سپیده» که در روزگاران قدیم با عنوان سینما دیانا شناخته می‌شد، در سال ۱۳۲۲ با ظرفیتی بالغ بر ۶۰۴ نفر در یک سالن افتتاح شد. در سال ۱۳۸۳ این سینما توسعه یافت و دومین سالن آن نیز با ظرفیت ۸۴ نفر در طبقه دوم آن گشایش یافت. گفتنی است سینما «سپیده» حدود ۲۵ سال است که در اختیار حوزه هنری است و به لحاظ کیفیت دارای درجه کیفی ممتاز بوده و تنها سینمایی است که همه روزه بلیت نیم‌بها ارائه می‌دهد و همین امر یکی از دلایل محبوبیت آن است. این سینما از ابتدا تا به حال اکران‌های متفاوت و خاصی را داشته؛ از فیلم‌های خارجی با زیرنویس گرفته تا اکران فیلم‌های کوتاه، مستند و پخش مسابقات فوتبال. اگر شما همه علاقه‌مند هستید که برای تماشای فیلم‌های مختلف به سینما «سپیده» بروید، استفاده از مترو یکی از گزینه‌های مناسب برای رفتن به این سینما است. شما با استفاده از خط متروی ۴ می‌توانید در ایستگاه انقلاب یا چهارراه ولی‌عصر پیاده شده و با یک تاکسی یا به‌صورت پیاده خود را به این سینما برسانید.

بی‌آر‌تی نیایش

  موزه ورزش

موزه تازه تأسیس ورزش، مکانی برای آشنایی نسل جوان و به‌خصوص ورزشکاران با تاریخچه و سیر ورزش ایران و جهان است. موزه ورزش ایران که روایتگر قهرمانی‌ها، پیروزی‌ها، شکست‌ها و اتفاق‌های مهم در عرصه ورزش است در اردیبهشت سال 1398تأسیس شد و حالا جایی برای آشنایی با مفاخر ورزش ایران و نوابغ ورزش دنیا به‌حساب می‌آید. این موزه در 3طبقه ساخته شده و هر طبقه به معرفی تاریخ ورزش ایران، جهان، المپیک و پارالمپیک، معرفی قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی، نمایش مدال‌ها، جام‌ها و مشعل‌ها، نمایش رشته‌های ورزشی تابستانی و زمستانی، ابزار، وسایل و لباس‌های ورزشی و... اختصاص دارد. بنابراین، اگر مربی یک رشته ورزشی، ورزشکار و دوستدار ورزش هستید یا به هر نحوی با ورزش سر و کار دارید، پیشنهاد می‌کنیم به موزه ورزش سر بزنید. این موزه در محل ساختمان جدید کمیته ملی المپیک واقع در مجموعه ورزشی انقلاب ساخته شده و در محاصره یک مسیر شلوغ و پرترافیک است. پس برای بازدید از موزه باید ساعات خلوت را انتخاب کنید. برای رسیدن به موزه ورزش می‌توانید با اتوبوس‌های میدان ولی‌عصر- شیخ بهایی خودتان را به حوالی خیابان سئول برسانید و از آنجا با تاکسی به مجموعه انقلاب بروید. یادتان باشد که بازدید از این موزه برای عموم آزاد است و هیچ‌گونه وجهی بابت خرید بلیت پرداخت نکنید.

متروی علم و صنعت

  پیست‌های اسکیت

با نزدیک شدن به فصل سرما و موعد سرما، ورزشکارها به سالن‌های سرپوشیده و ورزش‌هایی که انجام آنها به فضای باز نیاز ندارند پناه می‌برند. در چنین روزهایی پیست‌های اسکیت رونق می‌گیرند. پیست اسکیت پارمیس در شرقی‌ترین نقطه تهران یکی از همین سالن‌های سرپوشیده است که در چنین روزهایی از اسکیت‌بازهای حرفه‌ای و آماتور میزبانی می‌کند تا در این روزهای سرد و احیانا بارندگی جایی برای ورزش داشته باشند. این پیست 2زمین سرپوشیده و سرباز دارد که برای همه فصول مناسب به‌نظر می‌رسند. پیست پارمیس بزرگ‌ترین پیست اسکیت شرق تهران است و بسیاری از مسابقات رسمی اسکیت در همین مکان برگزار می‌شود. یکی از مزیت‌های ویژه این پیست برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مبتدیان است تا زیرنظر مربیان کارکشته به شکل جدی‌تری این ورزش را دنبال کنند. به واسطه همین کلاس‌ها یک آکادمی اسکیت در این مجموعه ایجاد شده که برای ورزشکاران مبتدی مناسب است. پیست اسکیت پارمیس در شهرک امید و در انتهای اتوبان شهیدباقری واقع شده است. برای رسیدن به این پیست باید به ایستگاه متروی علم و صنعت بروید. بعد از خروج از ایستگاه مترو سوار تاکسی‌های شهرک امید شوید تا به ورودی پیست برسید.

متروی فردوسی

  نوستالژی در کافه نادری
کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین پاتوق‌های شهر تهران است که قریب به یک قرن قدمت دارد. این کافه خاطره‌انگیز از سالیان دور، از مشتریان خود که عمدتاً قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند، پذیرایی می‌کند. نادری از بدو فعالیت در سال‌های ابتدایی قرن حاضر، طرفداران خاص خود را داشته و همین موضوع، دلیلی بر دوام و اعتبار آن تا به امروز بوده است. این کافه هنوز نیز با حال و هوای نوستالژیک خود، سال‌های دور را در ذهن مشتریان تداعی می‌کند. کافه نادری تهران در خیابان جمهوری و در یکی از مناطق تاریخی و قدیمی تهران واقع شده است. خیابان جمهوری در گذشته، خیابان نادری نام داشت و یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های پایتخت محسوب می‌شد. نام کافه نادری نیز به‌علت قرارگیری در این خیابان برگرفته از آن بوده است. از آنجا که کافه نادری در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، بهترین راه دسترسی به این مکان استفاده از مترو و اتوبوس است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه میدان فردوسی محسوب می‌شود. پس از حرکت از سمت ایستگاه میدان فردوسی به خیابان جمهوری و چهارراه استانبول که در فاصله اندکی از این از میدان قرار دارد، با قدم زدن به‌سمت پل جمهوری به کافه نادری در مقابل سفارت انگلیس خواهید رسید. طی کردن این مسیر با استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز امکان‌پذیر است.

متروی منیریه

  لادن، یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی‌های تهران

قنادی «لادن»، یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تهران است که حدود ۷۰ سال از تأسیس آن در پایتخت می‌گذرد. یک قنادی معروف در محله امیریه تهران که صاحبان آن حاج قاسم و حاج محمود لادن مقدم نام داشتند. قنادی «لادن» از دیرباز جزو قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین قنادی‌های ایران است. حتی در همین سال‌ها. بیشتر مشتریانش به‌ویژه آنهایی که قدیمی‌تر هستند، قنادی لادن برایشان خاطره‌انگیز و نوستالژیک است. این شیرینی‌فروشی، به‌عنوان نخستین قنادی تهران که زولبیا و بامیه را به بازار شیرینی آورد به شهرت رسید. هنوز که هنوز است شیرینی‌های لادن پایین یعنی امیریه از بهترین‌هاست به‌ویژه زولبیابامیه‌اش: ترد، خشک و با شیرینی مطبوع! نه مانند برخی از زولبیاهای قنادی‌های دیگر که بوی بد و زهم و گلاب زیاد و تخم‌مرغ می‌دهند! اگر قصد خرید شیرینی دارید یا برای مراسم خود به فکر سفارش یک کیک خوشمزه هستید، شیرینی‌فروشی «لادن» یکی از بهترین گزینه‌های انتخاب است. این قنادی در تهران میدان منیریه، چهارراه امیر بهادر واقع شده است. یکی از راه‌های دسترسی به این شیرینی‌فروشی استفاده از مترو است. اگر می‌خواهید به شرینی‌فروشی «لادن» بروید، باید در ایستگاه متروی «میدان منیریه» پیاده شده و با کمی پیاده‌روی یا با استفاده از اتوبوس‌های بی‌آرتی خیابان «ولیعصر» (عج) به این شیرینی‌ فروشی بروید.

متروی 15خرداد

   تیمچه قیصریه
قیصریه، راسته یا تیمچه یا سرای کشیده‌ای است که معمولاً در آن کالای ظریف و ارزشمندی مثل طلا و سنگ‌های زینتی و هنری به فروش می‌رسد و گاهی دیگر در آن صنعتگران، زرگران، سوزن‌دوزان و دیگر هنرمندان حضور دارند. نکته مهمی که در این تیمچه نباید فراموش کنیم، فضای آرامی است که برای کسب‌وکار و اهالی قیصریه فراهم شده. تیمچه قیصریه مانند اکثر بناهای بازار بزرگ تهران رنگ و بوی قاجاری دارد. فضاهای میانی تیمچه قاعده‌ای مربع شکل دارد و حجره‌ها در 2طبقه در اطراف این فضا ساخته شده‌اند. هر 4نمای داخلی تیمچه قوس بزرگی در وسط خود دارد، اما تقسیمات داخلی آنها متفاوت است. تقسیمات دیواره‌های شمالی و غربی فضا فرد است و از دهانه‌ای عریض در وسط و 2دهانه کوچک‌تر در 2طرف تشکیل می‌شود. دهانه عریض داخل راهرو ورودی تیمچه است و در 2طرف آن سکوهایی برای نشستن عابرین درنظر گرفته شده. این تیمچه هم مانند مابقی تیمچه‌ها و آثار به جای مانده از دوران قاجار، با همه ناملایمت‌هایی که در طول این سال‌ها به چشم دیده، اما همچنان سرپاست و تاریخ را یدک می‌کشد. برای تماشای این راسته زیبا و هیجان‌انگیز، باید از طریق خط یک مترو، در ایستگاه پانزده خرداد پیاده و وارد بازار تهران شوید.

متروی میدان بسیج 

   قصر فیروزه
پس از استیلای اعراب بر ایران تعداد زرتشتیان به‌شدت کم شد. عده‌ای از آنها به دین اسلام روی آوردند، عده‌ای دیگر به‌سوی هندوستان رفتند و تعداد کمی هم دین‌شان را حفظ کردند و در وطن آبا‌ء و ‌اجدادی خود ماندگار شدند. زرتشتیان کم‌کم به مهاجرت داخلی هم روی آوردند و به سمت تهران، شیراز، اصفهان، زاهدان و اهواز رفتند. سال 1310شمسی بود که کیخسرو با هزینه شخصی، کاخ موسوم به قصر فیروزه را که متعلق به مظفرالدین شاه قاجار بود، از رضاشاه خریداری کرد و آرامستان مخصوص زرتشتیان را بنا نهاد. یک سال بعد، جامعه زرتشتیان با همکاری یکدیگر مبلغی را جمع کردند و هزینه خرید قصر فیروزه را به ارباب کیخسرو بازگردانند و از آن پس مجموعه بزرگ قصر فیروزه وقف جامعه زرتشتیان شد. 18هکتار از آن مجموعه وسیع قصر فیروزه به آرامستان اختصاص داده شد و در سال 1314شمسی رودابه گاسؤالا، دختربچه 5ساله هندی که بر اثر بیماری فوت کرد، نخستین ساکن ابدی آرامستان شد. در میان ساکنان ابدی آرامستان، مشاهیر ارزنده‌ای همچون ماه‌خورشید پارینه نخستین معلم ورزش ایران، ارباب هرمز جمشید مؤسس محله تهرانپارس، انوشیروان فرخ‌زاد نخستین پزشک خاورمیانه در بخش جراحی اعصاب، دکتر اسفندیار بهرام‌یگانگی بنیانگذار آبیاری نوین در ایران و بسیاری دیگر نیز دیده می‌شوند. همچنین تعدادی از شهدای زرتشتی دفاع‌مقدس هم در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید