• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 3 آبان 1401
کد مطلب : 175017
+
-

راه‌آهن روی ریل انحصار

  خبر: مرکز ملی رقابت با اشاره به تصویب دستورالعمل تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی توسط شورای رقابت در سال1400 اعلام کرد که این دستورالعمل در شرکت دولتی راه‌آهن اجرا نمی‌شود و همین امر باعث تشدید انحصار و آسیب کیفیت خدمات ارائه‌شده در بازار حمل‌ونقل خدمات ریلی شده است.
  نقد: اخطار رسمی شورای رقابت مبنی‌بر نادیده گرفتن دستورالعمل مصوب آن هم پس از یک‌سال نشان می‌دهد که جذابیت انحصار بر حق انتخاب شهروندان در استفاده از خدمات مطلوب اولویت دارد تا جایی که زور یک نهاد قانونی فراقوه‌ای به یک شرکت دولتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی نمی‌رسد. به‌نظر ریشه این مقاومت در شکستن انحصار در تعارض میان نقش حاکمیتی و سیاستگذاری شرکت راه‌آهن نهفته است که اجازه رقابت بین بازیگران بخش خصوصی داده نمی‌شود. چنان‌که مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مقام معاون وزیر راه و شهرسازی  از یک‌سو باید بر کیفیت خدمات نظارت و برای توسعه حمل‌ونقل ریلی سیاستگذاری کند و از سوی دیگر درآمدزا باشد و نفع تجاری شرکت در اولویت قرار گیرد.واقعیت این است که صنعت حمل‌ونقل ریلی یک صنعت فقیر و گرفتار تفکرات سنتی دولتی است که نفع خویش را در حرکت روی ریل‌های انحصار می‌بینند. اما نتیجه‌اش فقیرتر شدن کل صنعت حمل‌ونقل ریلی است و اگر مدیران شرکت راه‌آهن به فکر منافع شرکت هستند، باید بدانند که این منافع با رضایت حداکثری مسافران و مشتریان صنعت حمل‌ونقل و البته تشویق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای نوسازی صنعت ممکن خواهد شد. با اصلاح نگاه مدیران و سیاستگذاران بخش حمل‌ونقل ریلی، دیگر به مداخله شورای رقابت بر سر نرخ خدمات نیازی نخواهد بود و وقتی رضایت مردم مبنا باشد، سرمایه‌گذار و کارآفرین تلاش خواهند کرد تا با افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات مطلوب، بازده مناسب را برای خود درنظر بگیرند و در ایستگاه آخر، این شرکت راه‌آهن خواهد بود که نفع نهایی را می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید