• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174866
+
-

اعداد نگران‌کننده آبی ایران

پاییز کم‌بارش پیش‌بینی شده، سدها خالی و مصرف رو به افزایش است

گزارش
اعداد نگران‌کننده آبی ایران

نه‌تنها گفته مدیران و مسئولان آبی، بلکه اعداد و آمار از وخامت وضعیت آبی ایران در پاییز امسال حکایت دارد. اگر تصور غالب این است که نگاه‌ها به آسمان و بارش‌های مقطعی باشد، روی نمودار و جداولی که در اختیار مدیران ارشد صنعت آب قرار می‌گیرد، وضع به‌مراتب بدتر است. 
این روزها همه مدیران سطوح مختلف وزارت نیرو هشدار می‌دهند و می‌گویند: وضع نگران‌کننده است تا جایی که احتمال قطع آب مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار گرفته و ممکن است برخی شهرها و استان‌ها با جیره‌بندی آب مواجه شوند. در تازه‌ترین اظهارنظر عبدالحسین مجدی زاده،معاون بهره‌برداری شرکت تامین و تصفیه شرکت آبفای تهران گفت: نمودارهای مرکز کنترل و پایش نشان می‌دهد حجم ذخایر آب تهران با شیب زیادی در حال کاهش و البته میزان مصرف در حال افزایش است و مجموع ذخایر آب تهران هم‌اکنون ۶۲۱هزار‌مترمکعب است و مصرف لحظه‌ای آب تهران ۴۱هزار‌لیتر بر ثانیه است. 
او می‌گوید اگر تهرانی‌ها بخواهند از این وضع عبور کنند، دست‌کم باید 20درصد از مصرف خود کم کنند. مؤسسه تحقیقات آب هم می‌گوید: در مهر امسال به‌طور متوسط 2.1میلی‌متر باران باریده و نسبت به سال گذشته 61درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 71درصد افت بارش داشته‌ایم.
فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب، اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کم بارشی فصل پاییز۱۴۰۱ و به تبع آن کاهش ورودی‌ها به مخازن سدها، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است. سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه مصرف آب شرب تهران با زمان اوج تابستان برابری می‌کند و متأسفانه از ابتدای سال آبی تاکنون 15درصد ورودی به سدها کاهش پیدا کرده است. او تأکید کرد: علاوه بر برنامه‌ریزی‌ها، از انتهای پاییز و شروع زمستان که بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد کشاورزان به الگوی کشت پایبند باشند و با همان الگویی که جهادکشاورزی برای استان‌ها پیش‌بینی کرده است، بتوانیم یک عبور ایمن با کمترین آسیب به رفاه مردم داشته باشیم.

19 استان بدون باران
با پایان نخستین ماه از فصل پاییز1401 شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد که در مهر امسال 19 استان ایران باران ندیده‌اند و در دیگر استان‌ها هم بارش‌ها کمتر از میانگین بلندمدت بوده است. این یعنی خطر خشکسالی و تشدید بحران آب در کشور، خراسان جنوبی، بوشهر، یزد، ایلام، قزوین، قم، کرمان، سیستان و بلوچستان، زنجان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، تهران، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، مرکزی، همدان و لرستان 19استانی هستند که در مهر امسال با میزان بارندگی صفر مواجه شده‌اند.

بحران آب در تهران
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد وضعیت منابع آبی استان تهران و میزان ذخیره آن گفت: امسال سومین پاییز خشک تهران را سپری می‌کنیم. حجم ذخیره آب استان ۳۵۲میلیون مترمکعب است. این مقدار نسبت به سال گذشته ۴۳۰میلیون مترمکعب کمتر شده است. هرچند که نسبت به تراز نرمال هم ۵۰درصد کاهش داریم. مصرف آب شرب روزانه در استان تهران ۳میلیون مترمکعب است. درنهایت اگر تمهیداتی دیده نشود و صرفه‌جویی نکنیم در اوایل زمستان به مشکل برخورد می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید