• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174845
+
-

استاندار البرز در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

جبران عقب‌ماندگی‌ها در «ایران کوچک»

مجتبی عبداللهی، مسیر توسعه پایدار استان البرز را برنامه محور و علمی عنوان می‌کند

گپ
جبران عقب‌ماندگی‌ها در «ایران کوچک»

کوچک‌ترین استان کشور، همسایه دیوار به دیوار پایتخت است و با عمر 12ساله خود، به‌دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف، «ایران کوچک» لقب گرفته است. فعالیت بیش از 3500واحد تولیدی و صنعتی، استان البرز را به یکی از قطب‌های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است. علاوه بر این، البرز در راستای تحقق ملی مسکن توانسته است جایگاه نخست کشور را با دریافت مجوز 4شهرک مسکونی از آن خود کند. با این حال، استان البرز که جمعیت شناوری برای کار و تحصیل از تهران و اطراف را میزبانی می‌کند و خود بیش از 3میلیون نفر جمعیت دارد، با کمبود سرانه‌های درمانی، خدماتی و آموزشی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز معتقد است؛ با فعالیت‌های انجام شده تا پایان سال، رشد اقتصادی 8درصدی برای استان اتفاق می‌افتد و زیرساخت‌ها تقویت می‌شود.

همجواری البرز با پایتخت موجب شده است تا این استان بار سنگینی از مسائل تهران را به دوش بکشد. با توجه به این که شما در شهرداری تهران تجربه‌هایی همچون تصدی شهرداری مناطق 7 و 20 و نیز معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری را نیز داشته‌اید، در یک ‌سال اخیر چقدر این تجربه‌ها برای کاهش مشکلات همسایه دیوار به دیوار تهران، راهگشا بوده ‌است؟
در دوران مسئولیتم در تهران از موضوعات استان البرز آگاه بودم، زیرا معتقدم این استان با مسائل و مشکلات پایتخت عجین شده است. از این رو، باید زیرساخت‌های قدرتمندی برای جمعیت بیش از 3میلیون نفری خود و جمعیت شناوری که هر روز از تهران به کرج و سایر استان‌های همجوار تردد دارند، داشته باشد. به‌هرحال شاهد عقب‌ماندگی‌های استان در سرانه‌های مهمی همچون بهداشت و درمان و آموزش و پرورش هستیم. جای تأسف دارد که از ابتدا برای رشد سرانه‌های استان، اعتبارات قانونی و لازم جذب نشده و در این سال‌ها سرعت رشد جمعیت و سیل مهاجران از زیرساخت‌های استان فاصله بسیاری گرفته است.

به‌هرحال نمی‌شود این کمبودها را نادیده گرفت. اقدامات شما برای جبران کاستی‌ها چه بوده ‌است؟
تلاش شبانه‌روزی در استان و انبوه مکاتبات و رایزنی‌ها برای افزایش مشارکت دولت و جذب اعتبارات و نگاه ملی، همچنین بسیج مدیران استان برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای و جبران عقب‌ماندگی‌ها، بخشی از این اقدامات بوده است. از دیدگاه من لحظه‌ای درنگ جایز نیست، زیرا مطالبات مردم به‌ حق است.
بنابراین اقدامات قرارگاهی در دستور کار است تا بتوانیم با سرعت بیشتری به اهداف برسیم و با فعالیت‌های قرارگاه‌های اجتماعی، اشتغال، مسکن، حجاب و عفاف و... رضایت مردم را جلب کنیم.
 178مصوبه با اعتبار 11هزار میلیارد تومان در سفر استانی رئیس‌جمهوری هم اخذ شده‌ است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها دریافت موافقت رئیس‌جمهوری درباره ارتقای 3شهر بزرگ کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت به شهرستان برای بهره‌مندی از توجه و اعتبار بوده‌ است.
 238پروژه با اعتباری بیش از 6300میلیارد‌تومان اعتبار در هفته دولت امسال افتتاح شد و رشد 3برابری پروژه‌های بخش خصوصی را با حمایت ویژه سرمایه‌گذاران شاهد بودیم. همچنین توانستیم اعتبار 1150میلیارد تومانی برای گازرسانی به 130روستای صعب‌العبور استان را نیز جذب کنیم.

در حوزه اجتماعی این سؤال مطرح است که در ساماندهی و رسیدگی به محله‌های کم‌‌برخوردار استان تا‌کنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
با راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی در استان 66محله محروم و کم‌برخوردار شناسایی شد و برای محرومیت‌زدایی از چهره این محله‌ها، میز خدمت با عنوان «چهارشنبه‌های جهادی» با حضور مدیران کل دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان و بازدید میدانی از محله‌ها برپا شده‌ است. 
در مسیر ساماندهی محله‌های کم‌برخوردار تا‌کنون بیش از 1500معتاد متجاهر از شهر جمع‌آوری و امکانات لازم برای ساماندهی بیش از 5هزار معتاد متجاهر، متکدیان و کودکان کار ایجاد شده‌ است. 
ازجمله اینکه تفاهمنامه‌ای بین سازمان فنی و حرفه‌ای استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور مهارت‌افزایی معتادان بهبود یافته و افراد آسیب‌پذیر و فاقد شغل منعقد شده‌ است. این اقدام کاهش 20درصدی مجموع جرائم در استان را در پی داشته‌ است.

به اشتغال‌زایی اشاره کردید. استان البرز با داشتن ۱۳شهرک صنعتی فعال و بیش از 3500واحد تولیدی در طرح اشتغال زندانیان هم پیش قدم شده‌بود. اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی استان با چه زیرشاخه‌هایی در دستور کار شما قرار دارد؟
با توجه به اهمیت تولید و صنعت و تعداد زیاد واحدهای صنعتی در استان که از آن یاد کردید، جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف رفع موانع تولید هر 15روز یک‌بار و دیدارهای مستمر با فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در قالب جلسات گروهی و فردی را در برنامه داریم.
از سوی دیگر، تسهیلات تبصره۱۶ فرصت بسیار مناسبی برای اشتغال‌زایی و رشد تولید در بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود و باید بخش خصوصی از این شرایط بهره‌برداری مناسبی داشته باشد. مهلت تعیین شده برای این امر تا دی ماه است و تمامی دستگاه‌ها با برگزاری سمیناری تخصصی طی ۲ماه آینده، حوزه‌های سرمایه‌گذاری خود را معرفی و بعد از آن سرمایه‌گذاران فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز خواهند کرد. امیدواریم تا پایان سال به رشد اقتصادی ۸درصدی برسیم. بسترهای توسعه اقتصادی ازجمله برنامه‌های مهم استان است که برنامه‌محور و علمی پیش می‌رود. درصدد هستیم تا زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و با استفاده از توان بخش خصوصی به رشد اقتصادی موردنظر برسیم.

یکی از درخواست‌های ساکنان البرز، انتقال 4زندان‌ از استان است که کارشناسان هم بارها از نزدیکی زندان به سکونتگاه‌های استان، به‌عنوان آسیب یاد کرده‌اند. ساکنان استان تا چه زمانی باید منتظر بمانند؟
زندان قزل‌حصار به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان خاورمیانه، زندان کچویی فردیس، زندان رجایی شهر و ندامتگاه مرکزی در استان البرز است. قبول داریم که وجود 4زندان در کرج آسیبی جدی محسوب می‌شود و بارها کارشناسان درباره آن هشدار داده‌اند. موافقت دولت برای انتقال زندان‌های رجایی‌شهر و قزل‌حصار از استان و کسب مجوز فروش عرصه و اعیان این زندان‌ها جلب شده است که می‌تواند گام بسیار مؤثری برای پیشرفت استان باشد و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد.

توزیع امکانات بهداشتی و درمانی در استان با جمعیت آن تناسبی ندارد و طبق آمار 2300تخت بیمارستانی در استان کم است. شهروندان برای تامین نیازهای درمانی خود با چالش روبه‌رو هستند و بیشتر به تهران مراجعه می‌کنند. این بحران را چگونه مدیریت می‌کنید؟
مشکل خاصی به‌عنوان کمبود تخت برای بیماران نداریم و وضعیت طبیعی است. اگر بیماران به بیمارستان‌های تهران می‌روند، به این معنی نیست که روند درمانی بیماران به‌خاطر کمبود تخت در استان دچار وقفه باشد، اما برای تامین تخت‌ در البرز، مراکز درمانی هم در حال ساخت است. ساخت بیمارستان 500 تختخوابی در البرز یکی از مصوبه‌های سفر اخیر رئیس‌جمهوری است و تا پایان امسال بیش از 700تخت بیمارستانی به مجموعه بهداشت و درمان استان البرز اضافه می‌شود. بخشی از کمبود تخت‌های بیمارستانی در البرز را قرار است بیمارستان‌های در حال ساخت جبران کنند؛ بیمارستان‌های فردیس، سیدالشهدا(ع) ‌کرج‌، کمالشهر و طالقان.

کمبود سرانه آموزشی در استان البرز موضوع مهمی است که در صحبت‌هایتان به آن اشاره کردید.
آغاز عملیات اجرایی و جانمایی ساخت 200مدرسه با مشارکت دولت و خیران برای جبران کمبود سرانه‌های آموزشی، دستاورد بزرگی است که در این مدت کوتاه، محقق شده‌ است. حدود ۵۵۰مدرسه برای جبران کمبودهای استان در حوزه آموزش و پرورش نیاز است که برای این امر برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای صورت گرفته است.

به‌عنوان پرسش پایانی، مهم‌ترین اولویت کاری خود در چشم‌انداز سال آینده برای توسعه پایدار استان البرز را تمرکز بر چه موضوعی می‌دانید؟
استان البرز به‌عنوان کوچک ترین فرزند پهنه وسیع ایران اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری ایران کوچک لقب گرفته است، اما پس از 12سال که از عمر استان البرز می‌گذرد، همچنان از عقب‌ماندگی زیرساخت‌ها و سرانه‌ها رنج می‌برد. پای تمامی ارکان توسعه در این استان لنگ می‌زند و بار بزرگی از مسئولیت و برنامه‌ریزی‌ها زمین مانده است. هم‌اکنون بعد از شناسایی نیازمندی‌ها، مطالبات و پروژه‌ها و برنامه‌های مغفول استان، اراده و بسیج استانی شکل گرفته است و با توجه به ریل‌گذاری صحیح بر مبنای سند علمی توسعه، استان البرز گام به گام به سمت ارتقای سرانه‌ها و تقویت زیرساخت‌ها، حل معضلات پیچیده اجتماعی و رفع موانع اقتصادی پیش می‌رود. در این راه خطیر و پر مسئولیت، تمامی توان استان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی معتمدان محلی و نخبگان را برای مساعدت و تصمیم‌سازی‌، فرا خوانده‌ایم تا یک‌بار برای همیشه نسبت به حل مشکلات و جبران عقب‌ماندگی‌های استان اقدام کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید