• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223691
+
-

جبران عقب‌ماندگی‌ها در دوره ششم مدیریت شهری

یادداشت
جبران عقب‌ماندگی‌ها در دوره ششم مدیریت شهری

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران وظایف خود را در قالب 6کمیسیون، شامل 4کمیسیون مأموریتی، یک کمیسیون نظارتی و حقوقی و یک کمیسیون برنامه و بودجه انجام می‌دهد که 4کمیسیون مأموریتی در ششمین دوره شورا نیز مانند 5دوره گذشته، سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را برعهده دارند. درخصوص عملکرد شورای شهر در ادوار مختلف، طبعا فراز و فرودهایی وجود داشته و این عملکرد همواره یکسان نبوده است. این تفاوت گاهی متناسب با عملکرد مدیریت شهری متغیر بوده و گاهی نیز تحت‌تأثیر ترکیب اعضای شورا قرار داشته است.
یکی از ویژگی‌های مثبت شورای ششم این است که هم ترکیب اعضای آن و هم تجربه‌هایی که این اعضا از حضور در بخش‌های مختلف مدیریت شهری داشته‌اند، کمک بزرگی به بازدهی آن کرده است. ویژگی دیگر شورای ششم، سختی‌ها و دشواری‌هایی بود که به واسطه شرایط شهر تهران، هنگام تحویل آن از دوره قبلی مدیریت شهری وجود داشته است؛ به‌ویژه در 2سال دوران همه‌گیری کرونا که روی بسیاری از مسائل شهر تأثیر گذاشته بود. در کنار این موضوع، مشکلات عدیده اقتصادی، عدم‌همکاری دولت‌ها با مدیریت شهری و شورا‌ها و مواردی از این دست، میراثی بود که به شورای شهر ششم تهران رسید.
در این دوره تلاش شد با انتخاب شهردار تهران به‌گونه‌ای عمل شود که با توجه به ارتباط خوب شهردار با رئیس محترم جمهوری و همچنین اعضای هیأت محترم دولت و حضور در جلسات کابینه، عقب‌ماندگی‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم جبران شود و کارها و مسائل مربوط به شهر پیش برود.
 تمام این موارد در برنامه و بودجه 3سال گذشته و همچنین در برنامه‌های توسعه مدیریت شهری که در این دوره نگاشته شد، دیده می‌شود. اولویت‌بندی نیز مبتنی بر مسائل و نیاز‌های شهر بود که ازجمله آن گسترش و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. در واقع، این اولویت علاوه بر جبران فرسودگی بالا و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی که از دوره قبلی به جا مانده بود، با توجه به موارد مهمی چون آلودگی هوای شهر و ترافیک سنگین شهر درنظر گرفته شد. از سوی دیگر موارد مربوط به حمل‌ونقل عمومی از آن دست مواردی به شمار می‌رود که مردم آن را مطالبه می‌کردند و از طرف دیگر تأثیر آن بوضوح برای مردم قابل مشاهده است.
 برطرف‌کردن مشکلات و جبران کمبود‌ها و کاستی‌های شهر ازجمله در همین بحث توسعه حمل‌ونقل عمومی، هرکدام مقدمات فراوانی داشته است. کارهایی وجود دارد که به‌اصطلاح زود بازده هستند و شاید هم ایجاد محبوبیت کنند، اما در چنین شرایطی مدیریت شهری راه سخت‌تر و طولانی‌تر و البته درست را برگزیده و به دنبال کارهایی رفته که برای شهر، منافع طولانی مدت را به ‌دنبال داشته باشد. در این مسیر، موانع زیادی هم ایجاد شده و سنگ اندازی‌های فراوانی صورت گرفته است. بخشی از این موانع، ناشی از سیستم و روند بوروکراتیک حاکم بر کشور بود و بخشی هم به دشمنی و تقابل رقبا، دلال‌ها و مافیای حوزه‌های مختلف ازجمله خودرو، زباله و... بازمی‌گشت. هرکدام از اینها بدون اینکه به منافع مردم و شهر توجهی داشته باشند، به‌نحوی تلاش می‌کردند اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری در کمترین و ضعیف‌ترین حالت ممکن محقق شود و حتی اگر امکان داشت اتفاق نیفتد.
در این سال آخر شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری برآمده از آن، اگر خداوند عنایت کند و نتایج کار به ثمر بنشیند و روی زمین بیاید و مردم منتفع شوند، هم خستگی چند ساله ما رفع خواهد شد و هم احساس امید بیشتری در بین مردم و جامعه پدیدار خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید