• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174375
+
-

آغاز روند رفع فیلترینگ از برخی پلتفرم‌ها

اینترنت
آغاز روند رفع فیلترینگ از برخی پلتفرم‌ها

گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد که پس از محدودیت‌های اخیر برای پلتفرم‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپ استورها و پیام‌رسان‌ها، به‌تدریج برخی از این محدودیت‌ها در حال رفع شدن است.
گزارش‌ها حاکی است که در گام نخست، لینکدین به‌عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مشاغل و کسب‌وکارها رفع فیلتر شده است. تجربه کاربران نشان می‌دهد که شبکه اجتماعی لینکدین در زمان تنظیم این گزارش، از طریق اینترنت موبایل و برخی از آی‌اس‌پی‌ها قابل دسترسی است.
 همچنین سرویس گوگل ادز که در روزهای اخیر فیلتر شده بود، اکنون در دسترس کاربران قرار گرفته است. گوگل ادز که قبلا با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شد سرویس تبلیغات گوگل است که نمایش تبلیغات آن در موتور جست‌وجو و شبکه نمایش گوگل متشکل از تعداد زیادی از وب‌سایت‌های سراسر جهان انجام می‌شود.
به این دو مورد باید رفع فیلتر از پیام رسان اسکایپ را هم اضافه کرد که طی چند روز اخیر از دسترس کاربران خارج شده بود. اسکایپ در ایران به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های تصویری از سال‌ها پیش مورد توجه کاربران ایرانی بوده است.
علاوه بر این، آنگونه که بعضی از کاربران گزارش می‌دهند، اپ استور اپل هم که مورد استفاده بخشی از کاربران است، در بعضی از اپراتورها از انسداد خارج شده و اکنون در دسترس است. اپ استور اپل مورد استفاده کاربرانی است که از دستگاه‌های دارای سیستم عامل آی‌او‌اس بهره می‌برند.
به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که فرایند رفع فیلتر از برخی پلتفرم‌هایی که طی یک ماه اخیر مسدود شده بودند، آغاز شده است. این در حالی است که واتساپ و اینستاگرام که در ایران کاربران زیادی دارد و به‌ویژه مورد توجه کسب‌وکارهای اینترنتی است، همچنان مسدود هستند.
در روزهای گذشته، برخی اظهارنظرها از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی مطرح شد حاکی از این است که اینستاگرام و واتساپ باید براساس قوانین کشور فعالیت کنند. همچنین عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت مسدود شدن این دو پلتفرم را متوجه نهادهای امنیتی دانسته و گفته بود که همین نهادها برای رفع فیلتر واتساپ و اینستاگرام تصمیم خواهند گرفت.
با این حال، با اتفاقات اخیر مبنی بر رفع فیلتر بعضی از پلتفرم‌ها، می‌توان به رفع انسداد از سایر پلتفرم‌ها هم امیدوار بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید