• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223046
+
-

معاون حقوقی رئیس‌جمهور از آخرین وضعیت عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی خبر داد

پایان‌ماه عسل برخی سازمان‌ها در سفرهای خارجی

هفته گذشته خبر لغو عضویت ایران در چند سازمان بین‌المللی برخی ابهامات را در پی داشت. اینکه عضویت کشور در این سازمان‌ها چه سود و ضررهایی داشته است و لغو عضويت در آن چه پیامدهایی را به همراه خواهد داشت، موضوعی است که موجب شد تا در مصاحبه‌ای با محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ابعاد کامل این موضوع را جویا شویم.

عضویت در 58سازمان بین‌المللی مهم
معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره اولویت‌های حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی عنوان کرد: تمامی سازمان‌های بین‌المللی را ارزیابی و اولویت بندی کردیم. ۵۸ سازمان بین‌المللی که جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت دارد، به‌عنوان اولویت ما مطرح می‌شود و از اعتبارات دولت و سازمان برنامه و بودجه براساس ردیفی که در قانون بودجه برای آن پیش‌بینی شده است، این حق عضویت‌ها پرداخت می‌شود تا این ۵۸ سازمانی که دستگاه‌های ایران در آنها عضویت دارند، دچار اختلال نشود. حدود ۱۳۰ سازمان بین‌المللی نیز وجود دارد که ایران در آنها نیز عضویت دارد اما به‌عنوان اولویت دوم کشور و دولت مطرح است و از دستگاه‌های مختلف خواسته‌ایم تا با استفاده از اعتبارات داخلی خودشان، حق عضویت خودشان را پرداخت کنند. دسته دیگری از سازمان‌ها هم هستند که به‌عنوان اولویت سوم جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شوند؛ یعنی کشورمان در گذشته در این سازمان‌ها عضویت داشته مجلس شورای اسلامی نیز حضور ایران را در این سازمان‌ها تصویب کرده اما درحال حاضر پیشنهاد دولت این است که عضویت ایران در این سازمان‌ها لغو شود؛ چرا که هیچ عایدی و خاصیتی برای کشورمان به‌همراه ندارد و فقط هر سال مبلغی پول از دستگاه‌ها و کشور در ازای حق عضویت دریافت می‌کنند.

ارزیابی حضور دستگاه‌ها در سازمان‌های بین‌المللی
دهقان در ادامه با اشاره به لغو عضویت ایران در برخی از سازمان‌های بین‌المللی گفت: تاکنون3 سازمان تشخیص داده شده است تا به‌دلیل عدم‌کارایی لازم، حق عضویت ایران در آنها لغو شود. البته موضوع لغو حق عضویت ایران در این سازمان‌ها کاملا با هماهنگی دستگا‌ه‌ها انجام شده است و پس از انجام بررسی‌ها و حصول این نتیجه که حضور ایران در این سازمان‌ها هیچ ارزشی ندارد به اطلاع سازمان مورد نظر رسیده است. از سوی دیگر بعضی از دستگاه‌هایی اجرایی عضو سازمان بین‌المللی هستند اما هیچ گزارشی به معاونت حقوقی دولت، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه نداده‌اند. چرا که این سه دستگاه با یکدیگر کمیته‌ای تشکیل داده‌اند که عضویت دستگاه‌ها در سازمان‌های بین‌المللی را بررسی می‌کنند. متأسفانه در گذشته این اتفاق و بررسی‌ها انجام نمی‌گرفت اما در دولت سیزدهم هرکدام از دستگاه‌ها دعوت می‌شوند و در مورد فعالیت آنها در سازمان بین‌المللی مورد نظر سؤال پرسیده می‌شود.

نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها در سازمان‌های بین‌المللی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها در سازمان‌های بین‌المللی تأکید کرد: اینکه نمایندگان دستگاه‌ها به بهانه حضور در سازمان‌ها به سفر خارجی بروند و در آنجا پول‌های کشور را خرج کنند نباید رخ دهد. بنابراین حضور در هر سازمان بین‌المللی‌ای باید با خاصیتی همراه شود و دستگاه‌ها در گزارش‌هایشان به آن اشاره کنند. هر ساله از دی‌ماه تا خرداد‌ماه یعنی حدود6‌ماه برای هر کدام از سازمان‌ها جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و با دعوت نمایندگان جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی از آنها گزارش مکتوب اخذ می‌کنیم. اخیرا لایحه‌ای به مجلس ارسال و در آن درخواست لغو عضویت در سازمان‌های بین‌المللی را مطرح کرده‌ایم که حضور جمهوری اسلامی ایران در آنها هیچ منفعتی برای کشور و دستگاه‌ها به همراه نداشته است و این بدین معنا نیست که منافع کشور به‌خاطر این لغو عضویت‌ها در خطر افتاده باشد. حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی مهم دائما درحال نظارت است تا به عضویت و حق رأی کشورمان در آن ضربه‌ای وارد نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید