• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 170010
+
-

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان:

طالبان در پی‌کسب مشروعیت بین‌المللی است

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه این کشور دیگر دغدغه جدی ایران نیست، درباره حاکمیت طالبان در افغانستان به ایسنا گفت: طالبان حتما در پی کسب مشروعیت بین‌المللی است و بر آن اصرار دارد.
ایران هم در شرایط امروز با طالبان تعامل می‌کند، اما تا دولت فراگیر تشکیل نشود، آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال خالی کردن عرصه در افغانستان به این معناست که تروریسم در آنجا قوی شده و به سمت مرزهای ما هم کشیده می‌شود. حسن کاظمی‌قمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: نمی‌خواهم بگویم ماهیت طالبان تغییر کرده یا خیر، اما واقعیات حکمرانی این درس را داده که اگر می‌خواهند جامعه جهانی آنها را به رسمیت بشناسد، باید از حمایت قاطبه مردم استفاده کنند و خواسته‌های مردم را درنظر بگیرند.
کاظمی‌قمی با بیان سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه پس از استقرار طالبان گفت: امروز آمریکایی‌ها از دوردست به شرارت‌های خود می‌پردازند و یکی از تلاش‌هایشان این بوده تا ایران را در افغانستان درگیر کنند، اما ما اجتناب طرفینی کردیم؛ خود رهبران این کشور هم متوجه شدند. همچنین درخصوص مهار داعش با هیأت حاکمه افغانستان تلاش کردیم که خوشبختانه داعش سمت مرزهای ما نیامده است. همینطور سعی کردیم همکاری‌های تجاری خود با افغانستان را رونق دهیم و در عین حال کمک کنیم همکاری‌های امنیتی نیز توسعه پیدا کند. این عوامل سبب می‌شود تا افغانستان به سمت امنیت، ثبات و مشارکت و فعالیت بیشتر برود. خوشبختانه در این زمینه توفیقات خوبی داشتیم.
او با اشاره به عقب‌ماندگی‌های زیرساختی و توسعه در افغانستان و تبعات آن برای ایران یادآور شد: افغانستان شرایط عادی ندارد و کشوری نیست که زیرساخت‌های اساسی داشته باشد؛ ضمن اینکه در زمینه امنیت نیز با مشکلاتی مواجه است.  به‌دلیل همین چالش‌ها، مردم این کشور مجبور به ترک کشور می‌شوند؛ بنابراین آوردن افغانستان به سمت آرامش و ثبات، خود از کارهای بزرگ است. اینکه امروز افغانستان به‌عنوان یک دغدغه جدی، ما را درگیر خود کند، ما از این مرحله عبور کرده‌ایم؛ گرچه دغدغه‌هایی وجود دارد، اما در صحنه عملیات اقدامات خوبی در حال انجام است که بتوان با تروریسم مبارزه و آن را مهار کرد.
او در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان را تأیید می‌کند یا حکومت فعلی طالبان را؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز با طالبان تعامل می‌کند، اما تا دولت فراگیر تشکیل نشود، آنها را به رسمیت نمی‌شناسد که این هم منطقی دارد. وقتی یک هیأتی حاکم شد، قطعا تعهد و مسئولیت‌هایی برعهده دارد و باید نسبت به همسایگان به‌ویژه تعهداتی را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید