• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 169926
+
-

با تکمیل خط6 متروی پایتخت

مترو به راه‌آهن وصل می‌شود

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

خط 6متروی تهران که از جنوب‌شرق پایتخت تا شمال‌غرب شهر امتداد دارد، در فروردین سال1398 با بهره‌برداری از 3 ایستگاه شروع به فعالیت کرد. به گزارش همشهری، اکنون ایستگاه‌های باقیمانده خط‌6 در حال تکمیل است تا در نهایت پایتخت‌نشینان علاوه بر تردد راحت‌تر در شهر، از طریق حمل‌ونقل عمومی زیرزمینی بتوانند به بهترین شکل ممکن خودشان را به شبکه راه‌آهن سراسری برسانند؛ چراکه بخش جنوبی این خط به راه‌آهن متصل می‌شود. از قرار معلوم طبق برنامه قرار است ایستگاه‌ها و بخش‌‌های باقیمانده از خط‌6 مترو در سال‌های 1401 و 1402 تکمیل و نهایی شود.
در این بین، در بازدید اخیر تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی از این پروژه، قول‌های مساعدی برای کمک و همیاری درجهت برطرف‌شدن مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه جنوبی خط‌6 مترو داده شد؛ چراکه این پروژه اکنون در انتظار تامین مالی 5200میلیارد تومانی است.

تکمیل تونل‌های توسعه جنوبی تا پایان سال
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه درباره تکمیل خط‌6 مترو و توسعه جنوبی آن به همشهری می‌گوید: «موضوع تکمیل خط‌6 را باید به 2بخش تقسیم کرد؛ یک بخش از ایستگاه دولت‌آباد به بالاست که آن‌را بخش اصلی خط‌6 می‌دانیم و بخش دیگر شامل قسمت پایینی ایستگاه دولت‌آباد می‌شود که به‌عنوان پروژه توسعه جنوبی خط‌6 مترو تعریف شده است. از ایستگاه دولت‌آباد به بالا یعنی بخش اصلی خط‌6، باتوجه به اینکه در 2مرحله افتتاح و بهره‌برداری داشتیم، قسمت میانی خط باقی مانده است. بنابراین تا وقتی که قسمت میانی تکمیل و افتتاح نشود، خط‌6 کارکرد و بازدهی اصلی خودش را نخواهد داشت. پس در گام نخست تمام تلاشمان این است که قسمت میانی را تکمیل کرده تا قسمت شمالی و جنوبی بخش اصلی خط6 به هم متصل شود.» به‌گفته مسعود درستی، اینگونه تا حد زیادی از ایستگاه دولت‌آباد تا محدوده کن یکپارچگی حرکت ایجاد می‌شود.
به‌گزارش همشهری، در فاز توسعه جنوبی یعنی از ایستگاه دولت‌آباد به سمت جنوب خط‌6 مترو هم 4ایستگاه تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درنظر گرفته شده است. درستی در توضیح بیشتر می‌گوید: «البته یک بخش دیگر نیز بعدها به توسعه جنوبی اضافه شد که از حرم تا ایستگاه شهرری فعلی در خط یک مترو را شامل می‌شود که این دو قسمت روی هم حدود 10کیلومتر طول دارد. در بخش دوم توسعه جنوبی که خط‌6 به شهرری متصل می‌شود، هدف این بوده ‌که خط‌6 و خط یک را در جنوب مسیر به یکدیگر وصل کنیم،  یک هاب ترانزیتی درجنوب شهر ایجاد شود و با راه‌آهن سراسری نیز تبادل مسافر صورت بگیرد. به‌عبارت دیگر این بخش از شهرری تبدیل به یک هاب ترانزیتی در جنوب شهر می‌شود که موضوعی بسیار مهم و حیاتی به‌حساب می‌آید.» برای بخش توسعه جنوبی در سال‌1401 برنامه ما این است که با تکمیل تونل‌ها به ایستگاه شهر‌ری برسیم و ان‌شاءالله از سال آینده تلاش کنیم تا بتوانیم ایستگاه‌های مربوط آن را نیز به نوبت افتتاح کرده و وارد شبکه کنیم.»
درستی ابراز امیدواری می‌کند تا با افتتاح چند ایستگاه دربخش میانی خط‌6، یکپارچگی این مسیر از دولت‌آباد تا کن شکل بگیرد. مدیرعامل شرکت مترو در این رابطه می‌گوید: «تلاش ما در شرکت متروی تهران این است که تا پایان سال تعدادی از ایستگاه‌های بخش میانی و تعدادی از ایستگاه‌های محدوده بزرگراه ستاری به بعد را افتتاح کنیم. با انجام این کار یکپارچگی دولت‌آباد تا محدوده کن شکل می‌گیرد. در ادامه چند ایستگاه عبوری باقی می‌ماند که آنها چندان ضروری نبوده و اولویت ندارد. البته آنها نیز به مرور و طی سال‌های آینده تکمیل و به شبکه اضافه خواهند شد.»

نیازمند تأمین بودجه
علی مزینانی، مجری خط‌6 متروی تهران درباره آخرین وضعیت توسعه جنوبی این مسیر به همشهری می‌گوید: «خط‌6 مترو در مجموع 42کیلومتر است که فاز اصلی آن شامل 32کیلومتر می‌شود. همچنین توسعه جنوبی این خط به طول تقریبی 10کیلومتر درحال انجام بوده که از 2فاز تشکیل شده است که فاز نخست به طول تقریبی 6.4کیلومتر تا ضلع شمالی و شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) امتداد دارد و شامل 4ایستگاه(صفائیه، شهید غیوری، ضلع شمالی حرم و ضلع شرقی حرم) می‌شود.»
به‌گفته او، میزان پیشرفت تونلی فاز نخست 100درصد بوده و میزان پیشرفت ایستگاهی نیز به حدود 40درصد می‌رسد. مزینانی اضافه می‌کند: «برای تکمیل فاز نخست به نرخ امروز درحدود 3هزار و 700میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز است. درصورت تامین مالی به‌موقع پروژه در سال‌جاری، می‌توانیم ظرف مدت 12 تا 14ماه یعنی در سال‌1402 فاز نخست را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم. فاز دوم هم که پیشنهاد آن در سال‌97 مطرح و اجرای آن از حدود سال‌1400 آغاز شد، شامل یک ایستگاه (ایستگاه راه‌آهن) و یک پایانه تجمیعی می‌شود و به نرخ امروز حدود 1500میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. پس از تکمیل فاز نخست، تکمیل فاز دوم هم حدود 2 تا 2.5سال‌ زمان لازم دارد. البته اگر تامین اعتبار به‌موقع صورت بگیرد، می‌توانیم فاز اول و دوم را همزمان باهم پیش برده و در سال‌1403 توسعه بخش جنوبی را به‌طور کامل به بهره‌برداری برسانیم. فعلا درحال اجرای تونل‌ها هستیم تا پروژه متوقف نشود، اما برای ادامه پیدا‌کردن کارها باید امسال دست‌کم 200میلیارد تومان منابع مالی به پروژه تزریق شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید