• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167628
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R64vz
+
-

واکسن‌های مخصوص اومیکرون پاییز می‌آید

پزشکی
واکسن‌های مخصوص اومیکرون پاییز می‌آید

زهرا خلجی _ روزنامه‌نگار

سازندگان واکسن در حال رقابت برای توسعه نسل بعدی واکسن‌های تقویت‌کننده کووید-19 هستند. موج جدید ابتلا به‌سویه اومیکرون در سراسر جهان که احتمال می‌رود پاییز سختی را رقم بزند، باعث شده است تا مقامات بهداشتی کشورهای مختلف به فکر ساخت یک واکسن به روز شده مخصوص مقابله با این سویه مرموز باشند.
به‌گزارش ‌ام لایو، درحالی‌که واکسن‌های موجود همچنان در برابر بیماری سخت و مرگ بر اثر کووید-19 محافظت خوبی ایجاد می‌کنند اما متخصصان امیدوار هستند با ساخت واکسنی که سویه‌های جدیدتر بیماری را هدف قرار می‌دهد در پاییز امسال، محافظت بهتر و پایدارتری در افراد ایجاد شود.
2شرکت دارویی مدرنا و فایزر از مدتی پیش در حال توسعه واکسن‌هایی ویژه سویه اومیکرون بودند و به تازگی هر دوی این شرکت‌ها از سازمان غذا و داروی آمریکا و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تأییدیه گرفته‌اند. انتظار می‌رود تقویت‌کننده‌های 2ظرفیتی که دوسویه ویروسی را در یک دوز ارائه می‌کنند، اوایل پاییز امسال در دسترس قرار گیرند. سازمان غذا و دارو در ابتدا نسبت به عرضه در ماه آبان ابراز خوش بینی کرد، اما طبق گزارش واشنگتن پست اکنون انتظار دارد که این واکسن‌ها زودتر و در شهریور در دسترس باشد. صرف‌نظر از این، متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند که نسخه بهبودیافته واکسن همیشه گام بعدی در ایجاد محافظت در برابر یک ویروس در حال تکامل بوده است. این به این دلیل است که واکسن اصلی برای هدف قرار دادن سویه اصلی ساخته شده است که از آن زمان جهش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. لیام سالیوان، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بهداشت اسپکتروم، گفت: این واکسن‌ها نخستین نسل واکسن‌هایی هستند که کار ویژه‌ای انجام می‌دهند. من حتی نمی‌خواهم تصور کنم که اگر واکسن‌ها نبودند چه اتفاقی می‌افتاد. این واکسن‌ها بودند که افراد را از بستری و مرگ نجات دادند. با اینکه تا اینجا هم واکسن‌ها بسیار موفق عمل کردند اما می‌توان آنها را ارتقا داد. آخرین موج ابتلا به کووید در دنیا به جدیدترین زیرسویه‌های اومیکرون BA.4 و BA.5 مربوط است. مورد آخری البته در سرایت بسیار ماهرتر از سایر سویه‌های کووید است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید