• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143405
+
-

واکسن جدید کرونا از فرانسه می‌آید

دانش
واکسن جدید کرونا از فرانسه می‌آید

 نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فرانسوی کووید-19 ساخت شرکت والنوا، امیدوار‌کننده بوده است. این واکسن که براساس پلتفرم ویروس غیرفعال ساخته شده است، یکی از چندین واکسنی است که در مسیر مبارزه با پاندمی قرار است خودی نشان دهد.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، پیش از این انگلیس سفارش 100میلیون دوز از این واکسن در‌ ماه گذشته را لغو کرده بود، ‌اما حالا نتایج نشان می‌دهد که به‌خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کار می‌کند و نتایج خون داوطلبانی که این واکسن را دریافت کرده بودند دارای سطح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در برابر ویروس همه‌گیر بود.
درواقع مشخص شد که در آزمایش‌های رو در رو، والنوا توانسته به اندازه واکسن انگلیسی آسترازنکا اثربخشی داشته باشد. با این تفاسیر، والنوا به‌دنبال دریافت تأییدیه تنظیم‌کننده‌های دارویی برای این واکسن است که در اسکاتلند تولید شده است.
واکسن‌هایی که هم‌اکنون برای استفاده در انگلیس تأیید شده‌اند دستورالعمل‌هایی را برای تولید پروتئین سنبله ویروس کرونا به سلول‌ها ارائه می‌دهند که باعث واکنش ایمنی می‌شود. با این حال، دوزهایی که توسط شرکت داروسازی فرانسوی والنوا تولید می‌شود شامل انتقال ویروس کامل Sars-CoV-2 غیرفعال شده است.
به زبان ساده‌تر، این واکسن براساس ویروس غیرفعال ساخته شده است به این معنا که حاوی یک ورژن مرده از کرونا ویروس‌هاست که منجر به ایجاد بیماری نمی‌شود. این همان پلتفرمی است که واکسن‌های آنفلوآنزا و فلج اطفال براساس آن ساخته شده است.
شرکت داروسازی فرانسوی والنوا اعلام کرد که واکسن دارای نرخ تولید آنتی‌بادی خنثی‌کننده بالای 95درصدی است و در طول دوره‌های آزمایش بالینی، هیچ‌یک از داوطلبان با وجود انواع جدید ویروس نظیر گونه دلتا، دچار بیماری وخیم نشدند. پروفسور آدام فین از دانشگاه بریستول می‌گوید: نتایج به‌دست آمده در بیانیه مطبوعاتی چشمگیر و بسیار دلگرم‌کننده است. این نتایج نشان می‌دهد این واکسن در مسیری است که نقش مهمی در غلبه بر پاندمی ایجاد می‌کند.
والنوا امیدوار است که در ابتدا بتواند برای تزریق این واکسن به افراد 18 تا 55ساله - گروه سنی که در کارآزمایی بالینی حاضر بودند - تأییدیه استفاده بگیرد. طبق اعلام این شرکت، آنها با تنظیم‌کننده‌های بهداشت انگلیس مراحل تأییدیه واکسن را آغاز کرده‌اند و در حال آماده‌سازی‌ ارسال درخواست به آژانس دارویی اروپا هستند.
پنی وارد، متخصص داروسازی در کالج کینگ لندن می‌گوید: همانطور که می‌دانیم دولت بریتانیا با والنوا در مورد لغو سفارش تا 100میلیون دوز از بریتانیا که توسط گروه ویژه واکسن‌ها در سال2020 در ‌ماه سپتامبر، لغو شده است، اختلاف دارد، اما نتایجی که امروز منتشر شد نشان داد که این تصمیم احتمالا جای افسوس خواهد داشت؛ اما به همین علت والنوا ممکن است بتواند به سرعت منابعی از این واکسن را برای سایر کشورهایی که با الزامات حمل‌ونقل دیگر و گران‌تر واکسن‌های فریزری مشکل دارند، ارائه دهد. این یک خبر خوب برای سازوکار کوواکس و کشورهایی است که هنوز چشم به راه واکسن‌های وارداتی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید