• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16745
+
-

گوشت را 60 هزار تومان نخرید

به گفته رئیس اتحادیه قصابان کرج، جلوگیری از صادرات دام زنده و کنترل قیمت ارز، بازار گوشت را متعادل می‌کند



خدیجه ستارزاده| البرز- خبرنگار

در حالی که در ماه‌های اخیر برخی گزارش و آمارها روند کاهشی تورم و بهبود شرایط خانوارهای شهری را تایید می‌کند، اما بررسی وضعیت بازار نشان از پایین آمدن قدرت خرید مردم در تهیه کالاهای اساسی و ضروری دارد. تغییرات اخیر نرخ ارز در سبد مصرفی خانوار شهری به‌ویژه در اقلام ضروری مانند گوشت و مرغ نیز تاثیرگذار بوده است. 

آنچه اهمیت دارد این است که تا پیش از این، خانوار برای توازن دخل و خرجش از اقلام غیرضروری مانند تفریح و امور فرهنگی صرف نظر می‌کرد، اما اکنون با توجه به وضعیت تورم مجبور است از خرید اقلام خوراکی و ضروری هم تا حدودی صرف نظر کند و این کاهش قدرت خرید مردم در کیفیت زندگی و سلامت نیز تاثیرگذار خواهد بود.


گرانی تعادل زندگی را به هم می‌ریزد

یک بانوی میانسال کرجی با گلایه از افزایش اخیر قیمت گوشت قرمز می‌گوید: هر بار با گران شدن قیمت یکی از اقلام ضروری خانواده‌ها نظم و تعادل زندگی به هم می‌خورد.
«حمیرا پرورش‌نیا» با بیان اینکه مستمری‌بگیر است می‌گوید: ما حقوق‌بگیران برای هر چیزی برنامه داریم و با حساب و کتاب باید مخارج را تامین کنیم. درست است هر سال افزایش حقوق داریم، اما این افزایش با گرانی کالاها و هزینه‌های زندگی تناسب ندارد.
وی می‌افزاید: هر بار یکی از اقلام خوراکی گران و توان خرید مردم کم می‌شود. یک بار لبنیات و بار دیگر گوشت و مرغ یا کالایی دیگر.
پرورش‌نیا می‌گوید: گوشت گوسفند که تا چند وقت پیش 37 هزار تومان بود، اکنون در قصابی‌ها 60 هزار تومان هم فروخته می‌شود و جالب است که در غرفه‌های بازار روز یک قیمت و در قصابی و دکان‌ها هم قیمت‌ها متفاوت است و ظاهرا هر کسی هر قیمتی بخواهد از مشتری دریافت می‌کند.

استفاده از گوشت منجمد به دلیل گرانی گوشت گرم

یکی دیگر از شهروندان کرجی می‌گوید: سال‌هاست به دلیل اینکه توان خرید گوشت گرم گوسفند یا گوساله نداریم از گوشت منجمد وارداتی استفاده می‌کنیم.
«احمد خلج» می‌افزاید: در مورد گوشت مرغ هم با توجه به اینکه قیمت پایین‌تری دارد بیشتر خریداری می‌کنیم و به‌ندرت پیش می‌آید گوشت مرغ تازه استفاده کنیم.


خوراک دام گران شده است

رئیس اتحادیه قصابان کرج با اشاره به گرانی قیمت دلار در روزهای گذشته می‌گوید: در چند روز گذشته حدود 400 تومان در هرکیلو جو برای خوراک دام افزایش قیمت داشتیم و به تبع آن، دامدار با توجه به هزینه‌های اضافه‌شده، دام را با قیمت بالاتری به فروش می‌رساند.
«عباس ابراهیمی» با بیان اینکه عمده دام کشور در کرمانشاه و ایلام پرورش داده می‌شود می‌گوید: اکنون همه این دام‌ها از همان مرزهای غربی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کردستان عراق و ترکیه صادر می‌شود و از دام‌های غرب کشور به شهرهای مرکزی وارد نمی‌شود و گوشت مصرفی استان‌های مرکزی همچنین البرز از شرقی‌ترین نقطه کشور با قیمت بالا خریداری می‌شود.
وی می‌افزاید: البته برای تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از گوشت‌های گرم وارداتی استفاده می‌شود که این کار توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود و ما از چگونگی و میزان آن اطلاعی نداریم.


کاهش قیمت گوشت با جلوگیری از صادرات دام 

ابراهیمی با اشاره به اینکه اکنون قیمت گوشت گوسفندی در بازار کیلویی 47 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله هم 51 هزار تومان است می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت جو انحصاری است، اگر قیمت سویا و جو کنترل نشود، قیمت گوشت باز هم بالاتر می‌رود.
رئیس اتحادیه قصابان کرج با رد قیمت 60 هزار تومان گوشت در بازار اظهار می‌کند: اینها جوسازی است و این قیمت واقعی بازار نیست. فقط قیمت فیله و مغز راسته و سفیدران گوساله 60 هزار تومان است.
ابراهیمی تاکید می‌کند: چنانچه از 50 درصد صادرات دام زنده جلوگیری شود و قیمت ارز هم کنترل شود، می‌توان قیمت‌ها و بازار را کنترل کرد و اگر این اقدامات انجام نشود، باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.


تعادل در قیمت بازار مرغ

رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ کرج با بیان اینکه اکنون در بازار مرغ تعادل و آرامش برقرار است می‌گوید: قیمت مرغ در بازار از 7 هزار و 400 تا 8 هزار تومان است.
«کاظم حاج‌محمدی» با اشاره به اینکه همه مرغ مورد نیاز توسط داخل کشور تولید می‌شود می‌گوید: با توجه به تدابیر لازم برای تنظیم بازار زمانی که تولید مرغ بیشتر از مصرف و تقاضاست، شرکت پشتیبانی مرغ‌های مازاد را منجمد می‌کند و برای مواقعی که بازار نیاز دارد توزیع می‌شود.
وی می‌گوید: نماینده اتحادیه با گشت بازرسی اصناف و تعزیرات بر همه واحدهای صنفی نظارت دارد و چنانچه شهروندان مورد تخلفی در این صنف مشاهده کردند، می‌توانند با شماره 124 بازرسی یا شماره تلفن 32503832 مورد را گزارش کنند تا رسیدگی لازم انجام شود.
حاج‌محمدی با بیان اینکه در این صنف گاهی در قیمت و گاهی هم کم‌فروشی تخلف انجام می‌شود می‌افزاید: شهروندان در زمان خرید با هوشیاری می‌توانند از بروز تخلف توسط فروشندگان خاطی جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید