• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166414
+
-

فولاد نرم!

در مورد خریدهای این فصل فولاد 2نکته کاملا نگران‌کننده وجود دارد

اشکان دژاگه تازه‌ترین خرید فولاد در بازار تابستانی نقل و انتقالات لیگ بیست‌ودوم به‌شمار می‌رود. بازیکنی که چندین سال در تیم ملی در کنار جواد نکونام بازی کرده و حالا زیرنظر این مربی به میدان خواهد رفت. اشکان در لیگ برتر فقط پیراهن تراکتور را به تن داشته و حالا فولاد خوزستان دومین باشگاه او در فوتبال ایران خواهد بود.
   دژاگه یک چهره کاملا شناخته‌شده برای هواداران فوتبال ایران به‌حساب می‌آید اما برخلاف تصور مدیران باشگاه فولاد، جذب او در 36سالگی هواداران این باشگاه را به وجد نمی‌آورد. اشکان در سال‌های گذشته بارها با مصدومیت روبه‌رو شده و بعد از ترک تراکتورسازی حتی در سطوح پایین‌تر فوتبال قطر نیز درخشش خاصی نداشته است. امضای قرارداد با این بازیکن باتجربه، فولادی‌ها را نگران تکرار ماجرای ایبای گومز می‌کند؛ فوتبالیستی که با سروصدای بسیار زیادی جذب شد اما هرگز نتوانست به فولاد کمک کند و آمادگی پشت سر گذاشتن حتی یک مسابقه 90دقیقه‌ای برای این تیم را نداشت. جذب دژاگه در ادامه روند کاملا متوسط نقل و انتقالاتی باشگاه فولاد در این پنجره صورت گرفته است. همه توقع داشتند آخرین تیم ایرانی باقیمانده در لیگ قهرمانان آسیا، یک پنجره توفانی نقل و انتقالاتی را پشت سر بگذارد اما تا امروز چنین اتفاقی در باشگاه رخ نداده است. البته که فرصت نقل و انتقالات برای این تیم هنوز تمام نشده اما با فهرست خرید فعلی، جاه‌طلبی در آسیا و لیگ برتر برای این تیم به‌شدت دشوار خواهد بود.
   فولاد برای تقویت خط دروازه در تابستان، به‌دنبال پیام نیازمند بود اما در نهایت با کریستوفر کنت قرارداد بست. گلر دوم سپاهان عملکرد ضعیفی در این تیم داشت و بعد از ورود رشید مظاهری، کاملا به نیمکت باشگاه دوخته شده بود. این تیم در سمت چپ خط دفاعی نیز به سراغ سعید آقایی رفت؛ بازیکنی که فصل گذشته با بیشترین انتقادها از سوی هواداران پرسپولیس روبه‌رو شده بود. بازیکنی که به‌عنوان یک دفاع کناری، رکورد شاهکار «صفر پاس گل» را در لیگ بیست‌ویکم به نام خودش ثبت کرد. 
   گزینه فولاد برای سمت راست خط دفاعی نیز وریا غفوری با صفر گل و تنها یک پاس گل در لیگ برتر بیست‌ویکم است. مجید علیاری و محمدرضا غبیشاوی خریدهای کاملا متوسطی برای تیم نکونام هستند. همانطور که احسان پهلوان نیز هرگز در پرسپولیس یک ستاره نبوده و از سطح یک بازیکن نسبتا خوب فراتر نرفته است، در خط حمله نیز با هیچ متر و معیاری، رسیدن از لوسیانو پریرا به علی قربانی نشانی از «پیشرفت» در خودش ندارد. شاید تنها خرید ایده‌آل فولاد در این فصل فرشید اسماعیلی باشد اما حتی او نیز در فوتبال قطر، فصل فوق‌العاده‌ای را سپری نکرده است. این خرید با جدایی احتمالی پاتوسی، باز هم راه را برای تقویت چشمگیر فولاد خوزستان خواهد بست. مهم‌ترین گزینه باقیمانده برای فولاد در تابستان هم آرش رضاوند است؛ بازیکنی که هواداران استقلال اصلا مخالف جدایی‌اش از باشگاه نیستند.
   در مورد خریدهای این فصل فولاد، 2نکته کاملا نگران‌کننده وجود دارد. اول از همه، شرایط سنی خریدهای مهم این تیم چندان مطلوب نیست؛ بازیکنانی مثل وریا، دژاگه و علی قربانی در انتهای مسیر فوتبال‌شان قرار دارند و دیگر بازیکنان دونده‌ای به‌شمار نمی‌روند. نگرانی دوم در مورد فهرست خرید این تیم، «فرم» این نفرات در فصل گذشته است. تقریبا هیچ‌یک از آنها از دل یک فصل درخشان راهی فولاد نشده‌اند. تنها نماینده ایرانی لیگ قهرمانان تا امروز کدام رقابت نزدیک بر سر یک ستاره در نقل و انتقالات را برده است؟ آنها کدام شاه‌ماهی نقل و انتقالات را به چنگ آورده‌اند؟ کدام فوق‌ستاره لیگ برتری حاضر شده تا در فصل جدید برای فولاد به میدان برود؟ خریدهای فولاد همگی خریدهای ساده‌ای بوده‌اند و باشگاه برای جذب هیچ‌کدام از آنها به دردسر نیفتاده است.
    بدون تردید این مهم‌ترین فصل مربیگری جواد نکونام خواهد بود. جواد در همین تابستان گزینه جدی کارکردن در استقلال و تیم ملی بوده اما ترجیح داده به مسیرش در فولاد ادامه دهد. باشگاه اما نتوانسته همه‌‌چیز را برای موفقیت بزرگ این مربی فراهم کند. تیمی که فولاد بسته، شاید باشگاه را از نخستین مسابقه حذفی لیگ قهرمانان عبور بدهد اما برای مراحل بعدی و برخورد با بزرگ‌ترین قدرت‌های آسیایی، به اندازه کافی مجهز به‌نظر نمی‌رسد. شکست خوردن در این فصل، ادامه مسیر مربیگری نکو را تغییر می‌دهد و برچسب مربی موفق را از روی او برمی‌دارد اما اگر این مربی بتواند با همین ترکیب در آسیا بدرخشد و مربی‌های خارجی این فصل لیگ برتر را کنار بزند، دیگر هیچ نگاه تردیدآمیزی به توانایی‌های او در قامت یک مربی باقی نخواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید