• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221782
+
-

اینجا نرم‌افزار مهم‌تر از سخت‌افزار است

یکی از اولویت‌های حوزه فناوری اطلاعات در ایران، ساخت گوشی‌های هوشمند است که چند شرکت به این امر مشغول بوده و محصولات‌شان را هم می‌توان در بازار پیدا کرد.
البته پرواضح است که در دنیای کنونی، رقابت با غول‌های موبایل‌ساز دنیا که دارای تشکیلات گسترده هستند، کاری بسیار بسیار دشوار به‌حساب می‌آید، اما این موضوع نباید باعث شود که مزایای تولید گوشی‌های هوشمند بومی را فراموش کنیم؛ مزایایی که می‌توانند، رقابت با خارجی‌ها را برای تولیدکنندگان داخلی موبایل و تبلت آسان‌تر کنند. برای نمونه موضوع قیمت می‌تواند در این میان به برگ‌برنده‌ای برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شود. همچنین اگر گوشی‌ها یا تبلت‌هایی برای دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی و تولید شود، می‌تواند با درنظرگرفتن نیاز جامعه هدف، به محصولی پرطرفدار هم تبدیل شود.
با این حال، وقتی صحبت از ساخت و تولید گوشی هوشمند ایرانی به میان می‌آید، طبیعتا ما باید 2نکته مهم را در مورد آن درنظر داشته باشیم؛ اول موضوع سخت‌افزار و دوم مسئله نرم‌افزار. در این بین، مورد دوم برای مردم کمی حساس‌تر خواهد بود. به‌هرحال باید توجه داشته باشیم که سیستم‌عامل یک گوشی به‌نوعی می‌تواند از سخت‌افزار آن مهم‌تر باشد. به‌عنوان مثال، شاید یک نفر اهمیت چندانی به داشتن گوشی با دوربین قدرتمند ندهد، ولی نصب یک نرم‌افزار خاص برایش بسیار مهم باشد و اینجاست که موضوع سیستم‌عامل مطرح می‌شود. بنابراین می‌توان به‌سادگی گفت که نیازهای جامعه در حوزه گوشی‌های هوشمند بیش از سخت‌افزار در اختیار نرم‌افزارها قرار دارد.
ستار هاشمی، معاون پیشین نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش‌تر از یک برنامه‌ریزی در این خصوص خبر داده بود که براساس آن تا سال۱۴۰۴ تعداد ۲میلیون گوشی با سیستم‌عامل بومی در کشور تولید خواهد شد. با این حال، او تأکید کرده بود که سیستم‌عامل بومی باید پاسخگوی نیاز مردم باشد و اگر نتواند این نیاز را تامین کند، با استقبال مردم روبه‌رو نمی‌شود.
در عین حال مصوبه‌ای در شورای‌عالی فضای مجازی هم به تصویب رسیده بود که به‌عنوان سند بالادستی تلقی می‌شود. براساس این مصوبه در افق1404 باید بتوانیم 20درصد از سهم بازار را به گوشی تولید داخل اختصاص دهیم. حجم بازار گوشی هوشمند کشور حدود 10 تا 12میلیون دستگاه در سال است. بنابراین می‌شود اینگونه گفت که در افق1404 حدود 2میلیون گوشی هوشمند تولید داخل می‌تواند در بازار باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید