• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
سه شنبه 28 تیر 1401
کد مطلب : 166236
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/317zQ
+
-

شبیه‌خوانی نیاز به حامی دارد

خبر
شبیه‌خوانی نیاز به حامی دارد

داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند باسابقه نمایش‌های ایرانی، درباره‌ اینکه چرا مجالس تعزیه شاد همچون تعزیه عید غدیر خم کمتر اجرا می‌شوند، توضیح می‌دهد: «برای عید غدیر خم هم چند تعزیه داریم که امسال در بعضی مناطق کشور اجرا می‌شوند، اما نکته اینجاست که در گذشته بانیان، تعزیه‌خوانان را دعوت می‌کردند ولی تعدادی تعزیه داریم که عموما بانی ندارند؛ مانند تعزیه سلیمان و بلقیس و طبیعتا کمتر اجرا می‌شوند.»
وی ادامه می‌دهد: «بعد از مدتی که تعزیه‌خوانان حرفه‌ای بیشتری فعال شدند، برخی بانیان ثروتمند که مجالس تعزیه داشتند، برای پرهیز از تکراری شدن بعضی مضامین، در زمان‌هایی به جز ایام شهادت هم تعزیه‌هایی برگزار می‌کردند؛ مانند مجالس غریب تعزیه که هم برای مردم جالب بود و هم سبب می‌شد از تکرار مجالس قبلی دور شویم.»
فتحعلی‌بیگی اضافه می‌کند:«در گذشته نیز تعزیه‌خوانان با الهام از وضعیت اجتماعی، مجالس تعزیه را می‌نوشتند؛ همچون نمایشنامه‌نویسانی که با درنظر گرفتن شرایط روز، نمایشنامه‌هایی با موضوعات اجتماعی می‌نویسند. اینگونه مجالس عموما به سمت شبیه‌خوانی می‌رفت و بیشتر نمایش‌هایی برای یادآوری و پند و اندرز بود، ولی نکته اینجاست که معمولا کسی برای اجرای اینگونه مجالس نذر نمی‌کند و به همین دلیل کمتر اجرا می‌شوند.» این کارگردان توضیح می‌دهد:«لازم است برای اجرای مجالس غریب یا مجالسی مانند شبیه‌خوانی عید غدیر خم، مرکزی آیینی فعال شود که این مجالس به‌صورت رپرتواری اجرا شوند. اگر این اتفاق رخ بدهد، برای اجرای همه مجالس، حدود 2سال زمان نیاز داریم چراکه تنوع مجالس بسیار زیاد است.»
فتحعلی‌بیگی معتقد است: در این مجالس، تعزیه به‌معنای عزاداری نیست بلکه بیشتر به سمت شبیه‌خوانی میل می‌کند. یکی از این مجالس شبیه‌خوانی، نمایش «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» به کارگردانی نسیم مقدم و ارغوان راستی است که در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این شبیه‌خوانی ساعت 20به ‌مدت یک ساعت روی صحنه است و شادی دهقان، ارغوان راستی، آیدا رضایی، تیام کریمائی و نسیم مقدم در آن بازی می‌کنند. این نمایش با قیمت بلیت 50هزار تومان
اجرا‌ می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید