• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16569
+
-

یادآوری ماجرای مک فارلین برای تخریبگران

رئیس‌جمهور: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سؤال ببریم، ممکن است چنین فرصتی بعدا پیش بیاید که استقبال می‌کنیم

دولت
یادآوری ماجرای مک فارلین برای تخریبگران


حملات و تخریب‌های داخلی این روزها در موضوع برجام علیه مذاکره‌کنندگان توان دولت را صرف خود کرده‌ و واکنش دولت را به همراه دارد. رئیس‌جمهور می‌پرسد در عهدشکنی آمریکا «چه‌کسی مستحق ملامت است؟»؛ سؤالی که حسن روحانی 2روز پس از یک بیانیه داخلی مبنی بر ضرورت عذرخواهی دولت به‌خاطر امضای برجام در سال94 مطرح کرد. بی‌گناه جای مقصر نباید محاکمه شود. جای شاکی و متهم نیز نباید عوض شود. روحانی در جلسه چهارشنبه خود و در حضور اعضای کابینه‌اش گفت: «این موضوع باید روشن شود و مبادا یک عده‌ای خطا کنند؛ امروز آمریکا به‌عنوان ناقض عهد و متخلف از مقررات بین‌المللی باید مورد فشار قرار بگیرد.» روحانی تأکید کرد: «امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سؤال ببریم؛ البته ممکن است چنین فرصتی بعدا پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم.»



این تذهبون؟

رئیس‌جمهور در مقایسه شرایط امروز کشور با یک اتفاق در دهه‌های گذشته به ماجرای سیاسی مک فارلین در دهه60 اشاره کرد. او با تکیه بر جملاتی از حضرت امام(ره) خطاب به چند نماینده محدود مجلس در آن دوره که دستگاه دیپلماسی را هدف تاخت‌وتاز خود قرار داده بودند گفت: «این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم. در آن روز بین ایران و آمریکا اختلافی وجود داشت که آمریکا در آن شکست خورده بود اما یک عده به‌دنبال آن بودند که مسئولان ایرانی را مورد سؤال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست.» به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در بازخوانی حادثه سال65 در زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولان‌مان»، چه شده است؟ در یک چنین مسئله مهمی باید همه دست به‌دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دودستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و کندرو و دودستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.



جایگاه اتهام نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و آمریکاست که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا آمریکا را متهم می‌کنند، تأکید کرد: همه مجامع بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل صراحتا اعلام می‌کنند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و در مقابل همه تأکید دارند که اقدام آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی، بی‌دلیل و بی‌منطق بوده است و هیچ‌گاه در مقابل آمریکا در چنین موضعی قرار نداشتیم که همه قبول دارند که کار آمریکا پشتوانه سیاسی، اخلاقی ندارد و در مقابل، کار ایران کاملا از پشتوانه سیاسی و اخلاقی برخوردار است و امروز افکار عمومی جهان با ماست. حتی اگر داخل آمریکا نظرسنجی شود باز هم افکار عمومی با ماست و این به‌معنای انزوای واقعی دولت آمریکاست و همین امروز هم ما پیروز هستیم.



اشتباه محاسباتی ترامپ و دستگاه اطلاعاتی آمریکا

رئیس‌جمهور در بخش مهمی از صحبت‌هایش به اقدام منطقی ایران دربرابر فضاسازی ترامپ در خروج از برجام اشاره داشت. او درباره پیش‌بینی ترامپ از خروج از برجام و واکنش ایران گفت: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دومرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد. روحانی گفت: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارائه کنند، چراکه براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از توافق برجام یا همان ساعت و یا صبح فردا از این توافق خارج می‌شود؛ لذا امروز همه نقشه‌های آمریکا به‌هم‌ریخته است. به گفته رئیس‌جمهور «با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسئولان خود دارند، چرا که اگر با احساسات برخورد می‌کردیم واز توافق خارج می‌شدیم، مردم سؤال می‌کردند که چه عجله‌ای داشتید و چرا فرصت ندادید، چه بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند آنها در برابر آمریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تأمین می‌کردند. حتی شاید روسیه، چین و سایر کشورهای بزرگ دنیا هم به ما می‌گفتند که چرا عجله کردید. لذا امروز با تصمیم خود در برابر تمام کشورهای دنیا اتمام حجت کردیم و مردم هم آشکارا می‌بینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است.»

روحانی با اشاره به اینکه شرایط کنونی با سال‌های 86، 90 و 91 کاملا متفاوت است، تأکید کرد: در آن روزها در جریان فشاری که آمریکا بر ایران وارد می‌کرد، بسیاری از کشورهای دنیا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعی در حد بزرگ علیه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار آمریکا بودند و افکار عمومی و کشورهای دنیا نیز با ما نبودند اما امروز به جز یکی دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کسی با آمریکا نیست و تمام دنیا با ایران هستند و این امتیاز بزرگی است و نباید از دست بدهیم.



مبنای فعلی توافق با 5کشور است

رئیس‌جمهور با اشاره به منافع مدنظر ایران در توافق هسته‌ای و شرایط پس از نقض توافق آمریکا در برجام تصریح کرد: در توافق هسته‌ای منافعی مدنظر داشتیم که به آن تصریح شده است، اگر ببینیم آن منافع با رفتن آمریکا باقی می‌ماند که چه بهتر و چنین شانسی کمتر پیش می‌آید که یک موجود اخلالگرو مزاحم از این توافق خارج شود. اگر فرض کنیم که نتوانستیم به توافق مورد نظر دست بیابیم، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهیم چرا که تمام پیش‌بینی‌های لازم را در اینکه کشور بدون برجام اداره شود به‌عمل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم سال92 تا دی‌ماه94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره می‌کنیم. رئیس‌جمهور گفت: فعلا حرف‌ها بر این مبناست که همه 5 کشور تلاش خود را به‌کار می‌گیرند که تمام منافع ایران تأمین شود.



مردم نگران اداره کشور نباشند

روحانی با بیان اینکه به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، گفت: کاملا می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهیم و شرایط منطقه و جهان را درک می‌کنیم. از همه اصناف، کسبه و تولیدگران خواهش می‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمین می‌کنیم و هیچ‌کس اینکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله می‌شود، را مبنای قیمت ارز و کالاها قرار ندهد. دولت همه ارزهای مورد نیاز را تأمین می‌کند و ارزی که در این 2‌ماه پرداخت شده، بیشتر از پارسال است و می‌توانیم تا آخر سال هم آن را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی نداریم.
 


انتقاد از سکوت کشورهای عربی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، آن را خلاف معاهدات گذشته و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دانست و افزود: مسلمانان جهان، مسجدالاقصی و بیت‌المقدس را به‌عنوان قبله اول خود می‌شناسند و مورد احترام همه مسلمانان است و مدفن انبیای بزرگ الهی و مسجد انبیای الهی بوده است که در آنجا به عبادت پرداختند. لذا این سرزمین مقدس را با بازی‌های سیاسی نمی‌توان از جمعیت یک میلیارد و 500میلیونی مسلمانان جهان جدا کرد. او با اظهار تأسف از سکوت کشورهای عربی و مسلمان در قبال جنایات صهیونیست‌ها، گفت: متأسفیم که برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال جنایات روزهای اخیر صهیونیست‌ها سکوت کردند و برخی کشورهای اسلامی نیز به‌سادگی از آن چشم‌پوشی نمودند و برخی دیگر نیز متأسفانه آن را دفاع مشروع لقب دادند؛ درحالی‌که دفاع مشروع از آن ملت و سرزمینی است که متعلق به‌خود آن ملت باشد نه سرزمین غصب شده فلسطین؛ لذا دفاع مشروع صهیونیست‌ها در این سرزمین معنا و مفهومی ندارد. ملت فلسطین برای سرزمین خود می‌جنگند و جای تأسف است که برخی کشورهای غربی به ناروا از اینگونه کلمات یعنی دفاع مشروع استفاده می‌کنند.



   ماجرای آبان65چه بود؟

تلمیحی که رئیس‌جمهور روز گذشته به نقل عبارت «أین تذهبون» از سوی امام خمینی(ره) در آبان سال65داشت، بازخوانی رسانه‌ها در ماجرای مک فارلین و واکنش امام خمینی(ره) به کش‌وقوس‌های میان دولت و مجلس وقت را به همراه داشت. به گزارش جماران، ماجرا مربوط به بیانات امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه سال ۱۳۶۵ پس از ماجرای حضور مک فارلین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ایران است که طی آن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به سؤال 8نماینده مجلس یعنی سیدمحمد خامنه‌ای، جلال‌الدین فارسی، سیرجانی، موسویانی، نیک‌روش، فهیم‌کرمانی، نجفی و اسرافیلیان از وزیر خارجه وقت، علی‌اکبر ولایتی درباره «مک فارلین» واکنش نشان داد. امام خمینی(ره) در بیاناتی نامه این نمایندگان در پرسش از دستگاه خارجه وقت را مورد نکوهش قرار داده و گفته بودند: «از بعضی از این اشخاص که سابقه دارند هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین ما! چه شده است؟ شماها چه‌تان است؟ چه کردید شماها؟ شماها چرا باید تحت‌تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحت‌تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یک همچون مسئله مهمی که باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که ما وحدت داریم، وحدت ما اینطور شده است و در روزی که هفته وحدت است چرا شماها می‌خواهید تفرقه ایجاد کنید؟ چرا می‌خواهید بین سران کشور تفرقه ایجاد کنید؟ چرا می‌خواهید دودستگی ایجاد کنید؟ چه شده است شما را؟ کجا دارید می‌روید؟‌‌ أین تذهبون ‌‌؟ لحن شما در آن چیزی که به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود کاخ‌نشینان آنجا تندتر است. شما چه شده است اینطور شدید؟‌» در 2مورد از سؤالات نمایندگان از ولایتی وزیر وقت خارجه در سال65پرسیده شده بود؛ «نظر به اینکه مجلس شورای‌اسلامی هیچگونه اطلاعی از این فعل و انفعالات نداشته‌اند، اعلام دارند چه مقام یا مقاماتی تصمیم به این تماس و ارتباط گرفته‌اند؟ جریان سفر هیأت آمریکایی به ایران به چه صورت و با چه کیفیتی صورت پذیرفته و چه کسانی در ایران با آنها مذاکره کرده، محور مذاکرات چه بوده و مذاکرات به چه تصمیماتی منجر شده است؟»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :