• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165514
+
-

آخرین وضعیت جاسوسان فرانسوی و سرانجام اختلاس 5هزار میلیاردی بانک دی

قضایی
آخرین وضعیت جاسوسان فرانسوی و سرانجام اختلاس 5هزار میلیاردی بانک دی

در نشست خبری هفتگی سخنگوی قوه قضاییه، سرنوشت پرونده 2جاسوس فرانسوی دستگیر شده ازسوی وزارت اطلاعات، آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در سوئد و نیز حکم پرونده شبکه موسوم به میرکاظمی از محورهای مهم سؤالات خبرنگاران بود. مسعود ستایشی در پاسخ به سؤالی درخصوص پرونده سرقت از بانک ملی گفت: پرونده این سرقت اکنون در ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی انقلاب ویژه سرقت در حال رسیدگی است. رئیس و معاون بانک سرقت شده تفهیم اتهام شدند و قرارهای تأمینی مناسبی برای آنان صادر شده است. 2متهم نیز متواری هستند که اقدامات لازم برای استرداد آنها انجام شده است.

برخی در داخل با 2جاسوس فرانسوی همکاری می‌کردند
ستایشی به ماجرای دستگیری 2جاسوس فرانسوی دستگیر‌شده از سوی وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته و پرونده در مرحله دادسراست. تحقیقات در این مرحله واجد شرایط محرمانگی است. در این مرحله مشخص شده برخی در داخل به این افراد مراجعه کرده‌اند و این موضوع سبب شده است برای آنها گرفتاری‌هایی ایجاد شود. وی اضافه کرد: اگر عناصری در داخل بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند، بدون شک با آنها برخورد می‌شود.

ورود جدی‌تر وزارت خارجه به پرونده حمید نوری
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در سوئد، با اشاره به وضعیت حمید نوری گفت: این فرد 2سال و ۸ ماه در انفرادی بود و وضعیت بینایی وی بسیار وخیم است و باید به چشم‌پزشک مراجعه کند که منع می‌شود. قاضی پرونده محدودیت‌ها را لغو می‌کند، اما این محدودیت‌ها نه‌تنها رفع نشده، بلکه تشدید نیز شده است. ستایشی با بیان اینکه این اقدام نقض فاحش حقوق زندانیان و حقوق بشر است، افزود: اجازه ملاقات به خانواده حمید نوری داده نشده و ارتباطات وکلا هم با ایشان محدود شده است. وزارت خارجه با جدیت پیگیر وضعیت این ایرانی در زندان سوئد است. معتقدیم دولت سوئد مسئول این اقدامات ضد‌انسانی است و باید به این وضعیت پاسخ دهد.

مقصران حادثه قطار مشهد - یزد
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد - یزد سؤال دیگری بود که ستایشی در واکنش به آن گفت: از افرادی ازجمله رئیس قطار، لوکوموتیوران و همراهش و راننده بیل مکانیکی تحقیق شده است. پرونده به کمیسیون تحقیقات راه‌آهن ارجاع شده و افرادی که امکان آزادی با قرار وثیقه را داشتند، از زندان آزاد شده‌اند.  سخنگوی قوه قضاییه به آخرین وضعیت پرونده مؤسسات مالی و اعتباری کاسپین و فرشتگان نیز اشاره کرد و گفت: در شعبه ۲ دادگاه ویژه جرایم اقتصادی این دو پرونده در حال رسیدگی است. برای 7نفر در این پرونده به اتهام اخلال در نظام اقتصادی حکم صادر شده است. به گفته ستایشی ؛«قاضی پرونده در دادنامه، تدابیری اتخاذ کرده که مبین این است که مالباختگان به حق خود برسند و مبالغی که به‌عنوان فوق‌العاده پرداخت شده از محل اموال و دارایی‌های متهمان تادیه شود.»

ماجرای اختلاس از بانک دی
ستایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اخیراً از وقوع اختلاس 5هزار میلیارد تومانی در مجموعه بانک دی پرده برداشته است و آیا در این‌باره پرونده‌ای تشکیل شده است یا نه، گفت: نسبت به بانکی که زیرمجموعه بنیاد مورد بحث است پرونده‌ای مطرح بوده که با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده و قضات شعبه نسبت به موضوع نقایصی مطرح کردند که به ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت عودت داده شده و انتظار می‌رود بعد از رفع نقص برای رسیدگی در اختیار قاضی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید