• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226678
+
-

سووشون به سرانجام می رسد

سریال
سووشون به سرانجام می رسد

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

آخرین خبرهایی که از سریال «سووشون» منتشر شده، مبنی بر این است که پخش این سریال از پلتفرم نماوا به پلتفرم تازه‌تأسیس شیدا سپرده شده است، اما همچنان زمان پخش این سریال که گفته می‌شود تصویربرداری‌اش تقریبا به انتها رسیده، مشخص نیست.
ساخت سووشون براساس رمان سووشون از سیمین دانشور سال1401 در باغ عفیف‌آباد شیراز با کارگردانی نرگس آبیار شروع شد. بعد از گذشت یک سال حالا تولید سووشون تقریبا به پایان رسیده و آماده انتشار است و گفته شده قرار است همزمان امتیاز پخش آن به پلتفرم‌های خارجی هم داده شود. در مورد زمان پخش اما هنوز اطلاعاتی در دست نیست. البته در طول این مدت چندین‌بار زمان‌های تقریبی برای پخش اعلام شده که البته این اتفاق نیفتاده است. آخرینش اسفند‌ماه گذشته بود که اعلام شد سووشون در نوروز به شبکه نمایش خانگی می‌آید که این اتفاق نیفتاد و هنوز هم زمان پخش آن مشخص نیست.

شیدا به‌جای نماوا
یکی دیگر از مسائل و حاشیه‌های این سریال، پلتفرم پخش‌کننده آن بود. این سریال ابتدا با سرمایه‌گذاری پلتفرم نماوا در حال ساخت بود، اما اختلافاتی بین این پلتفرم و تهیه‌کننده پیش آمد که باعث شد برای مدتی سریال بلاتکلیف بماند. حالا گفته می‌شود با رأی دادگاه، مالکیت سووشون به محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سریال رسیده است. از آنجا که آبیار و قاسمی ‌همزمان در حال تولید و تصویربرداری سریال «بامداد خمار» هم هستند که با همکاری پلتفرم شیدا در حال ساخت است، بنابراین به‌نظر می‌رسد سووشون هم توسط همین پلتفرم پخش شود.

جنگی که ناتمام مانده است
با اینکه گفته می‌شود تصویربرداری سووشون تمام شده، اما بخش مهمی ‌از آن هنوز باقی مانده است که مربوط به جنگ سمیرم است؛ نبردی که در تیر‌ماه سال1322 در ارتفاعات سمیرم اصفهان میان نیروهای متحد عشایر قشقایی و بویراحمدی از یک‌سو و نیروهای ارتش ایران و مردم سمیرم از سوی دیگر درگرفت و تلفات بسیاری داشت. قسمت‌های مربوط به این نبرد در سریال به‌دلیل مشکلات مالی پلتفرم و همینطور تهیه‌کننده، فیلمبرداری نشده و آنطور که گفته می‌شود قرار است بین 2فصل بامداد خمار این کار انجام شود.
اولین تجربه نرگس آبیار در سریال‌سازی با بازی بهنوش طباطبایی، میلاد کی‌مرام، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه و آزاده صمدی 3فصل 10قسمتی دارد و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم می‌گذرد و فضای اجتماعی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ ایران را ترسیم می‌کند.

مکث
متوسلانی و اقدام برای ساخت سووشون در دهه60


در دهه60 محمد متوسلانی تصمیم داشت که فیلمی‌ براساس رمان سووشون بسازد، اما این فرصت هرگز برایش مهیا نشد. متوسلانی و همسرش ارتباط خانوادگی و دوستی با سیمین دانشور داشتند و همین باعث شده بود متوسلانی به ساخت این فیلم علاقه‌مند شود. او ماجرای ساخت این فیلم یا درواقع ساخته نشدنش را در گفت‌وگو با ایسنا اینطور تعریف کرده است: «من خیلی کوشش کردم فیلمی از رمان سووشون بسازم. با تهیه‌کننده‌های مختلفی صحبت و حتی با تلویزیون مذاکره کردم که نسخه سریالی آن ساخته شود، ولی هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند. ساخت اثری تصویری از سووشون خیلی سخت بود، چون هزینه ساخت آن بسیار زیاد می‌شد؛ ضمن اینکه به هر حال روی فیلم و داستان حساسیت زیادی هم وجود داشت و باید با دقت کار می‌شد. این، چیزی نبود که آن را شروع کنیم، بعد در میانه راه به مشکل بخوریم و بخواهیم از بخش‌هایی کوتاه بیاییم یا کار را سرسری تمام کنیم. ساخت فیلم از سووشون مسئولیت سنگینی داشت و در نهایت شرایط برای من مهیا نشد.»
او از کارگردان‌های دیگری هم که قصد ساخت فیلمی‌ براساس این رمان را داشتند، صحبت کرده است؛ ازجمله یک کارگردان ایتالیایی که در دهه70 تصمیم به این کار گرفته بود، اما سیمین دانشور با درخواست  ساخت فیلم توسط کارگردان ایتالیایی موافقت نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید