• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165415
+
-

دولت برای زنان چه برنامه‌هایی دارد؟

توضیحات معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ از تدوین سند جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تا تشکیل صندوق ضمانت

 معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در بیان عملکرد دولت سیزدهم گفته است که ازجمله مهم‌ترین اقداماتی که دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده انجام داده، تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که با اجرای آن گامی اساسی برای تحول در این حوزه برداشته خواهد شد. مهم‌ترین اقدامی که در این مدت یک‌سال فعالیت دولت انجام شده، تشکیل ستاد ملی زن و خانواده بوده که با تشکیل این ستاد، برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است. تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار و جایگاه بانوان در استان‌ها، تشکیل صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار، انجام دورکاری برای بانوان دارای فرزند زیر ۶سال، تسهیلات برای دهه‌ شصتی‌ها، اشتغال بانوان، توانمندسازی آنان و فعالیت‌های حوزه بین‌الملل ازجمله مهم‌ترین این اقدامات است. البته دولت سیزدهم هنوز در مسیر یک‌سالگی خود قرار دارد و در سال‌های پیش‌رو در حوزه زنان فعالیت‌هایی خواهد داشت و امید است این برنامه‌ها عملیاتی شود تا بانوان در مسیر پیشرفت‌های جدی قرار بگیرند.

آسیب‌شناسی گسترده درباره زنان سرپرست خانوار
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری می‌گوید: آسیب‌شناسی گسترده‌ای در دولت سیزدهم درباره زنان سرپرست خانوار انجام شده است. در ابتدای برنامه ششم توسعه اقتصادی 3میلیون‌و۵۰۰هزار زن سرپرست خانوار در کشور داشتیم که متأسفانه به‌دلیل اجرایی نشدن برنامه‌های ویژه برای زنان سرپرست خانوار تعداد این افراد دوبرابر شد. او با ابراز امیدواری از این موضوع که تا پایان برنامه هفتم هیچ زن سرپرست خانواری نداشته باشیم که توانایی تامین معشیت خود را نداشته باشد، گفت: دولت سیزدهم با تدوین سند جامع توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، برای توانمندسازی این زنان اقدامی عملیاتی انجام داده است. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ادامه داد: در این دولت، نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌منظور موانع جذب اعتبار برای اشتغال‌زایی ‌ زنان سرپرست خانوار، برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم نتیجه مطلوبی در این راستا شاهد باشیم. خزعلی اضافه کرد: دولت سیزدهم ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی در چند ماه این برنامه جامع را تدوین و به هیأت دولت تقدیم کرد.  

 صندوق ضمانت برای دریافت تسهیلات
خزعلی یکی دیگر از برنامه‌های مهم و اساسی دولت در ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم را تشکیل صندوق ضمانت برای دریافت تسهیلات موردنیاز زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: این مصوبه نیز به تصویب هیأت دولت رسیده است تا برای بانوانی که مشکل ضمانت بانکی برای اشتغال یا دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی دارند از این پس ضمانت توسط این صندوق صورت گیرد.
او درباره وثیقه برای دریافت تسهیلات بانوان کارآفرین نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در سفرهای استانی به‌عنوان مشکل جدی بانوان سرپرست خانوار مطرح می‌شد، مشکل ضمانت بانکی بود که در ستاد ملی زن و خانواده با عملیاتی شدن این مصوبه و تصویب آن در هیأت دولت به نوعی مشکل این بانوان حل شده است. خزعلی معتقد است: با توجه به اینکه ضمانت تسهیلات اشتغال‌زایی به‌عنوان یکی از مشکلات جدی زنان سرپرست خانوار است، به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار با ۵۰میلیارد تومان تودیع به تصویب رسید و قرار است این تسهیلات به ۱۰۰میلیارد تومان برسد. او ادامه داد: امیدواریم این زنان حمایت شده و مشکل ضمانت تسهیلات آنان حل شود که البته معتقدیم با تشکیل این صندوق، مشکل ضمانت تسهیلات بانوان کارآفرین در حال حل شدن است. معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: کارهای بزرگ نیاز به تسهیلات بیشتری دارند، برای این موضوع نیز دنبال پشتیبانی بهتر برای کار و وسایل کار آنان هستیم تا دیگر نیاز به وثیقه سنگین نباشد؛ چون معتقدیم یکی از وظایف ما این است که حمایت از بانوان داشته باشیم و از طریق دستگاه‌های اجرایی این کار را انجام می‌دهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید