• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215914
+
-

باغ کتاب برای تأمین ایمنی خود چه برنامه‌ای دارد؟

یادداشت
باغ کتاب برای تأمین ایمنی خود چه برنامه‌ای دارد؟

رضا مجدی؛ مدیرعامل باغ کتاب تهران

 وقتی در باغ‌کتاب قدم می‌زنید، کمتر به این مسئله فکر می‌کنید که این فضای بزرگ با تمام جذابیت‌هایش، چه تمهیداتی در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست دارد.باغ کتاب تهران از مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی، علمی پایتخت و کشور است که ظرفیت‌های متناسبی را در خود گردآورده است. این مجموعه در منطقه و در حوزه بین‌الملل نیز کم‌نظیر است. باغ کتاب با ۶۵هزارمترمربع زیربنا از تاریخ افتتاح یعنی تیرماه سال ۱۳۹۶ همواره مورد توجه مخاطبان وفادار خود بوده است.
تقریبا هیچ بخشی از پروژه از سوی شرکت پیمانکار به اتمام نرسیده و بعد از افتتاح هم هیچ بودجه قابل توجهی به آن اختصاص پیدا نکرده است. این موضوع هم هزینه نگهداری را افزایش داده و هم سرعت استهلاک زیرساخت‌های بنا را بالا برده است.در حوزه ایمنی، سلامت و محیط‌زیست(HSE)، البته مهم‌ترین مشکل در بخش عدم‌اتمام کار سیستم اعلام و اطفای حریق در باغ کتاب بود که با تلاش‌های بی‌وقفه در یک سال اخیر، قرارداد بررسی و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق با شرکت «مدام‌کار» منعقد شد و به‌زودی با تامین بودجه، راه‌اندازی سیستم اطفا و هوشمندسازی (BMS) در دستور کار خود قرار گرفته و کارایی سازه باغ کتاب به بالاترین حد خود می‌رسد.تیم مدیریت جدید با اقداماتی همچون ایجاد ساختار مدیریت HSE و تشکیل گروه واکنش سریع در مواقع ضروری و برگزاری جلسات متعدد با سازمان آتش‌نشانی، ستاد بحران و بخش‌های خصوصی و دریافت تدابیر و راهکارهای اجرایی و همچنین هماهنگی جهت حضور اورژانس و آتش‌نشانی در روزهای پرتردد، نصب نرده جان‌پناه برای باغ و پله‌های سنگی مجموعه، تغییر جانمایی چیدمان صندلی‌های فضای اشتراکی (باشگاه همکاران و پارادایس هاب) و بازشدن مسیر تردد و راهروهای منتهی به پله‌های فرار، شناسایی و رفع موانع و مشکلات ایمنی باغ و به‌خصوص سالن سینما ۸ و سینما روباز باغ کتاب به‌منظور راه‌اندازی آن، تعویض شیشه‌های شکسته به‌کاررفته در مجموعه، بسیاری از مشکلات حوزه ایمنی، سلامت و محیط‌زیست (HSE)، را مرتفع کرده است. استانداردسازی فضاهای باغ کتاب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌صورت منظم در باغ کتاب انجام می‌شود. معاونت فنی و مهندسی باغ کتاب در بخش HSE اقدامات متعددی در زمینه استانداردسازی محیط باغ کتاب انجام داده است.
یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استانداردسازی، ایمن‌کردن فضاهای بازی کودکان است. این مسائل با همکاری بهره‌برداران و سازمان ملی استاندارد شناسایی شده و در حال انجام است.تردد در روزهای تعطیل و برخی مناسبت‌ها به شکل چشمگیری در باغ کتاب افزایش پیدا کرده است و حتی از 15هزار تردد نیز فراتر می‌رود. در چنین شرایطی اهمیت حضور کادر پزشکی و اورژانس در باغ کتاب مشخص می‌شود. طی رایزنی با شرکت شهر سالم شهرداری تهران و برخی بیمارستان‌های اطراف باغ کتاب، تیم اورژانس در روزهای پرتردد ازجمله پنجشنبه و جمعه در باغ کتاب مستقر هستند.علائم هشدار‌دهنده در هر محیطی می‌تواند از بروز سوانح پیشگیری کند. ازجمله علائمی که در باغ کتاب نصب شده‌اند می‌توان به علائم و شماره تلفن‌های مربوط به خرابی آسانسورها، پله‌های اضطراری، موقعیت کپسول آتش‌نشانی، راهنمای استفاده از این کپسول‌ها و... اشاره کرد.پایبندی به ضوابط آتش‌نشانی در هر مکانی، یکی از مهم‌ترین شروط تحقق ایمنی در آن مکان است. برخی از این اقدامات حین ساخت و برخی دیگر نیازمند اجرای مداوم در طول زمان است. باغ کتاب به‌صورت داوطلبانه از مسئولان سازمان آتش‌نشانی تهران درخواست همکاری و نظارت داشته است.
تمام نیروهای باغ کتاب دوره‌هایی در زمینه آتش‌نشانی و هلال احمر دیده‌اند و این برنامه در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما گروه واکنش سریع می‌تواند در مواقع حادثه مثلا تخریب، آتش‌سوزی، بحران و... با آموزش‌هایی که به‌صورت تخصصی دیده‌اند، واکنش‌هایی سریع و دقیق داشته باشند. این گروه از افراد منتخب حاضر در هر شیفت انتخاب شده‌اند و آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه مدیریت بحران دیده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید