• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165370
+
-

تسهیل روابط بین‌المللی شرکت‌های بورس

مشاور سازمان بورس در امور بین‌الملل از تسهیل تعاملات بین‌المللی شرکت‌های بورس خبر داد

گزارش
تسهیل روابط بین‌المللی شرکت‌های بورس

مشاور رئیس سازمان بورس از تسهیل تعاملات بین‌المللی شرکت‌های بورس خبر داد و تأکید کرد: هیأت‌هایی از کشور‌های آسیایی و اروپایی در ماه‌های گذشته از بازار سرمایه بازدیدکرده‌اند.
به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار سرمایه بعد از خروج یکجانبه ترامپ از برجام کاهش سطح همکاری شرکت‌های بورس در فضای بین‌الملل بود؛ به‌طوری که صنایع زیادی در زمینه تبادلات تجاری، قراردادهای بین‌المللی و نقل و انتقال‌های مالی با مشکل مواجه شدند و این موضوع عملکرد اقتصادی آنها را تحت‌تأثیر قرار داد. حالا اما آنطور که مشاور رئیس سازمان بورس خبر داده است در ماه‌های گذشته و بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید شرایط همکاری‌های بین‌المللی نسبت به گذشته تسهیل شده و حتی برخی هیأت‌های تجاری برای ارزیابی همکاری‌های آینده با مقامات بازار سرمایه دیدار کرده‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات
 هسته‌ای هستند.

تسهیل تعاملات بین‌المللی
مشاور رئیس سازمان بورس درامور بین‌الملل به همشهری گفت: فعالیت دولت سابق آمریکا به بروز ابهام‌های زیادی در فضای کسب‌وکار بازار سرمایه و تعاملات بین‌المللی شرکت‌های بورس منجر شده بود چرا که سطح کارشکنی مقامات آمریکایی بسیار زیاد بود و بعضا این کارشکنی‌ها حتی درسطح مقامات بالای آمریکایی راسا انجام می‌شد.
بهادر بیژنی با بیان اینکه در دولت قبل آمریکا جو سنگینی در فضای کسب‌وکار بین الملی بازار سرمایه ایجاد شده بود، تأکید کرد: این جو سنگین با رفتن ترامپ کمرنگ شد و اکنون شاهد آن هستیم که شرکت‌های بورس که قبلا در زمینه تعاملات بین الملی با مشکل مواجه بودند فضای فعالیت هایشان قدری تسهیل شده است.
اوافزود: به‌نظر می‌رسد این شرایط فارغ از احیای برجام می‌تواند تداوم داشته باشد چرا که شرایط سیاسی گذشته از بین رفته است؛ با این حال توافق در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند شرایط را نسبت به قبل بیشتر تسهیل کند. بیژنی در پاسخ به این پرسش که آیا این بهبود در تعاملات بین‌المللی در حوزه‌های تجاری اتفاق افتاده است یا شامل قرارداد‌های حقوقی و نقل و انتقال‌های مالی هم می‌شود توضیح داد: به‌طور کلی ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد این تعاملات در سطوح مختلف بهبود پیدا کرده است اما نمی‌توان آماری در این زمینه ارائه کرد و برای این کار باید سایر نهاد‌ها آمار‌های مرتبط ارائه کنند.

ورود هیأت‌های خارجی به ایران
مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل همچنین از بازدید برخی هیأت خارجی از بازار سرمایه خبرداد و گفت: بعد از رفتن دولت قدیم ایالات‌متحده، ما میزبان چندین هیأت ازکشور‌های اروپایی و آسیایی بوده‌ایم که در زمان حضور ترامپ درکاخ سفید سابقه نداشت و نشان می‌دهد شرایط دچار تغییراتی شده است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا با آمدن این هیأت‌ها می‌توان امیدوار بود که همکاری‌های خارجی در بازارسرمایه افزایش یابدگفت: احساس می‌کنم که این هیأت‌ها برای بررسی اوضاع در ایران حضور پیدا کرده‌اند. در واقع 2 سناریو برای این هیأت‌های خارجی مطرح است که مرتبط به احیا شدن یا نشدن برجام است.
بیژنی توضیح داد: در واقع هیأت‌های خارجی در حال ارزیابی این موضوع هستند که اگرشرایط فعلی تداوم یابد وضعیت همکاری‌هایشان در ایران باید چگونه باشد و اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد چه نوع همکاری‌هایی باید با بازار سرمایه ایران و شرکت‌ها داشته باشند.
او ادامه داد: اگر برجام احیا شود قطعا فضای بین‌المللی برای افزایش همکاری شرکت‌های ایرانی بهبود پیدا خواهد کرد و بین‌المللی شدن بازار سرمایه نیز تسهیل و تسریع می‌شود چرا که شرکت‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای به ایران خواهند آمد قطعا با دید بازتر، تجربه بیشتر و عزم جدی‌تری خواهند آمد.
مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با بیان اینکه در دور قبلی احیای برجام هیأت‌های خارجی زیادی به ایران آمدند اما در همه آنها عزم جدی وجود نداشت، توضیح داد: فارغ از نتایج مذاکرات هسته‌ای به‌نظر می‌رسد همکاری‌ها ادامه یابد، اما انتظار می‌رود درصورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای هیأت‌های تجاری که وارد ایران می‌شوند، هم کیفیت بالاتری داشته باشند و هم عزم جدی‌تری نسبت به دور قبلی احیای برجام داشته باشند؛ اگرچه ممکن است تعداد این شرکت‌ها کمتر از قبل باشد. او افزود: این موضوع به این دلیل است که هیأت‌های خارجی تجارب دور قبلی امضای برجام را دارند. ضمن اینکه تجارب ما نیز افزایش یافته و چنانچه در شرایط فعلی، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد ما قطعا از تجارب قبلی‌مان استفاده خواهیم کرد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید