• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165304
+
-

غربالگری وبا در مرز عراق

تا‌کنون 32نفر در کردستان به وبا مبتلا شده‌اند وکسی فوت نکرده است

پیگیری
غربالگری وبا در مرز عراق

تعداد مبتلایان به وبا در کردستان به 32نفر رسید. همه مبتلایان در بیمارستان بستری شده‌اند و مورد فوتی ثبت نشده است.معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان علت ابتلا به وبا در این استان را سفر به عراق، ابتلا از طریق فرد آلوده و رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌داند.

سفر به کردستان عراق
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: نخستین موارد ابتلا به وبا در افرادی دیده شد که به حلبچه، سلیمانیه، کرکوک و کردستان عراق مسافرت کرده‌اند. در کرکوک روزانه 300تا 400مورد ابتلا به وبا دیده شده است، به همین دلیل افرادی که به عراق سفر کرده‌اند را غربا‌لگری می‌کنیم و در جریان همین بررسی‌ها 32مورد ابتلا به وبا در کردستان دیده شده ‌است. 
تمام افرادی که به وبا مبتلا شده‌اند، به خارج از کشور مسافرت نکرده‌‌اند، بلکه برخی از آنها از طریق تماس با فرد آلوده به این بیماری دچار شده‌اند. فرزام بیدارپور، علت ابتلا به وبا را اینطور توضیح می‌دهد: آب آلوده نخستین عامل ابتلا به وباست. توصیه می‌کنیم اگر فردی به آب لوله‌کشی دسترسی ندارد، حتما آب را قبل از مصرف بجوشاند. دومین مورد استفاده از میوه‌ها و سبزی آلوده است. بنابراین باید میوه و سبزی  با مواد ضدعفونی‌کننده شسته شود. نکته سوم هم رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه شستن دست‌ها بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن است.

رعایت نکات بهداشتی 
بیدارپور ادامه می‌دهد: روند بیماری فقط در مریوان افزایشی است و ۲۷بیمار به این شهرستان اختصاص دارند. از این افراد یک نفر بستری است.بقیه به‌صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته‌اند.
به‌گفته وی، برای مبتلا نشدن به این بیماری لازم است دورهمی‌های خانوادگی محدود شود. وبا که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود، یک بیماری اسهالی واگیردار است که می‌تواند کشنده هم باشد.

علائم بیماری
بیدارپور با بیان اینکه وبا با دل درد خفیف شروع می‌شود، می‌افزاید: بعد از آن اسهال آبکی حجیم شروع می‌شود که با دفع شدید آب و املاح همراه است. اگر مایعات و الکترولیت‌های بدن شامل سدیم، کلر، ‌پتاسیم جایگزین نشود، این بیماری کشنده می‌شود.

 مبتلایان به وبا در کردستان با رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به مراکز درمانی روند درمان را طی می‌کنند. شیوع بیماری وبا به کرمانشاه هم رسید و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در کرمانشاه به پنج نفر خبر داد. ابراهیم شکیبا می‌گوید:  با شناسایی ۲ مورد ابتلای قطعی به بیماری وبا مجموع مبتلایان به این بیماری در استان کرمانشاه به پنج نفر رسید. ضروری است کرمانشاهیان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید