• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164799
+
-

چطور بدون داشتن سرمایه به موفقیت‌های بزرگ اقتصادی برسیم

قدرت جادویی بی‌پولی

قدرت جادویی بی‌پولی

حامد یزدانی

دیموند جان، فردی بود که در ابتدای امر با بی‌پولی دست و پنجه نرم می‌کرد اما او دوست داشت که به موفقیت‌های درخشانی برسد. به همین دلیل متوجه چیزی شد به نام «قدرت بی‌پولی». او به این فکر کرد که چطور می‌شود با جیب‌های خالی، بودجه کم و البته میل فراوان به موفقیت و پیشرفت، مزیتی بزرگ برای خود ساخت. با همین قدرت بی‌پولی هم بود که موفق شد و جلو رفت و توانست راه‌های فراوانی را روی خودش باز کند. علاوه بر اینکه برندهایی موفق برای خودش ساخت، با عنوان مشاور هم در جاهای مختلفی کار کرد و بعدها تجربیاتش را در کتابی درخشان به نام «قدرت بی‌پولی» که در ایران هم با ترجمه کاوه صدقی و توسط انتشارات نگاه نوین راهی بازار کرده است. دیموند دست روی نکته‌های بسیار مهمی گذاشته است که شاید توسط ما نادیده گرفته شده ولی در موفقیت بدون داشتن پول و سرمایه بسیار حائز اهمیت است. با هم بخشی‌هایی از جادوی قدرت بی‌پولی را مرور می‌کنیم.


1 می‌دانستید که از هر 10کسب‌وکاری که ایجاد می‌شود هشت تای آن در همان یک سال و نیم ابتدایی که راه‌اندازی می‌شوند، شکست می‌خورد؟ دلیلش هم روشن است؛ یا زیادی روی سرمایه حساب باز کرده‌اند یا همین‌که محصول یا ایده‌ای داشته باشند برای‌شان کافی بوده. درحالی‌که این‌جا همه‌‌چیز به نحوه اجرای شما بر می‌گردد، نه به ایده و محصول یا سرمایه‌ای که داشته‌اید. اگر کسب‌وکارتان را بر این اساس که سرمایه خوبی دارید یا از کسی سرمایه خوبی گرفته‌اید بنا کرده باشید، به محض تمام‌شدن سرمایه شما هم تمام می‌شوید. جوری جلو بروید که حتی با وجود پایان سرمایه، تمام نشوید.

2یک پلتفرم مربوط به بازاریابی به نام webDAM طبق تحقیقاتی که انجام داده، به این نتیجه رسیده که یک‌چهارم بودجه تبلیغات جهانی به‌کار تبلیغات در فضای مجازی و آنلاین مربوط می‌شود. البته امروزه این مبلغ احتمالاً بیشتر هم شده باشد. نکته این‌جاست که شما در فضای مجازی و آنلاین به راحتی می‌توانید با کمترین سرمایه و بودجه و حتی بدون آن، بدرخشید و خودتان و ایده و محصول‌تان را اثبات کنید. همین الان در خود ایران خیلی‌ها با احاطه به راهکارهای اثرگذار در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی، به‌راحتی دارند درآمدهای خوبی به‌دست می‌آورند. پس اگر چنین امری حقیقت دارد، چرا از آن استفاده نکنید؟

3یکی از قدرت‌های جالب بی‌پولی، ایجاد قدرت اشتیاق در شماست. در واقع شما چیزی ندارید اما به‌شدت علاقه‌مند به موفقیت هستید. نتیجه؟ به سراغ اشتیاق می‌روید. این اشتیاق تنها چیزی است که دارید و می‌توانید داشته باشید. دقت کنید که داشتن این اشتیاق، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد، اما می‌تواند همه‌‌چیز را برای شما تبدیل به واقعیت کند؛ اینطور نیست؟ پس سعی کنید به هیچ عنوان این اشتیاق را از دست ندهید، چرا که همه‌چیز را برای‌تان زنده می‌کند. این درسی بود که دیموند از کارآفرینان زیادی که به آنها مشاوره می‌داد، آموخت. دقت کنید که اشتیاق، تنها چیزی است که دارید...

4فیلم‌های راکی را که یادتان هست؟ دست‌کم فیلم اولش. در این فیلم راکی وقتی با شکست روبه‌رو شد و سقوطش آغاز شد شروع کرد به تمرین‌کردن در بهترین و مجلل‌ترین باشگاه‌ها. او پول و اعتبار و شهرت زیادی به‌دست آورده بود و به‌خاطر همین در خانه‌های مجلل زندگی می‌کرد و تمرین‌های مجلل داشت و... نتیجه چه شد؟ او حالا برنده بود، پس انگیزه‌ای برای برد نداشت. او قبلاً بازنده بود و چاره‌ای جز شکستن موانع نداشت؛ این قدرت بی‌پولی بود. اما او حالا چنین قدرتی نداشت. او قبلاً ببر بود، ولی حالا یک شکست‌خورده.

5این نکته راکی که دیموند به آن اشاره می‌کند، نکته‌ای بود که مینو رایولا، ایجنت معروف ایتالیایی هم به بازیکنان خودش می‌گفت. او به زلاتان گفته بود که زیادی خوب نیست و وقتی زلاتان پرسیده بود باید چه کار کند، گفته بود که باید ماشین‌های لوکس و ساعت‌هایش را بفروشد و روزی 3برابر بیشتر تمرین کند. این همان نکته‌ای بود که مربی راکی هم به او گوشزد می‌کرد؛ باید در اتاقی محقر زندگی می‌کرد و در کثیف‌ترین و پیش پا‌افتاده‌ترین باشگاه تمرین می‌کرد و جوری به قعر می‌رفت که چاره‌ای جز پرواز و برخاستن نداشت.

6برای داشتن چشم ببر که نمادی از اعتماد به نفس و عطش موفقیت و درندگی پیش رفتن دارد، باید به قول دیموند جان، به نقطه آغاز برگردید. همه ما در نقطه آغاز، بی‌سرمایه و بی‌حامی هستیم و به‌شدت می‌ترسیم و به‌شدت تحقیر شده‌ایم و دوست داریم که سریع به موفقیت برسیم. در آن‌جا عطش فراوانی وجود دارد. پس باید به نقطه بازگشت برسیم؛ به نخستین روزی که شروع کردیم. درست مثل همان روز بشویم تا بتوانیم انگیزه‌مان را به‌دست بیاوریم. این نیز یکی از جادوهای قدرت بی‌پولی است؛ اینکه تعمداً به نقطه آغاز باز می‌گردید تا باز هم به اوج برسید.

7مثل کوسه‌ها عمل کنید. کوسه‌ها حتی وقتی خواب هم هستند در اقیانوس حرکت  و برنامه‌ریزی می‌کنند و هر لحظه آماده حمله می‌شوند. بی‌دلیل نیست که سرمایه‌گذار‌های حرفه‌ای را معمولاً کوسه می‌نامند؛ چرا که باید نسبت به عواطف نسنجیده خود بی‌تفاوت باشند. از سوی دیگر اگر کوسه‌های اقیانوس‌ها چنین رفتاری نداشته باشند، خواهند مرد. پس همین امر باعث می‌شود تا مدام دست به‌کار شده و در حال حمله باشند. این نیز یکی دیگر از جنبه‌های خاص بی‌پولی است؛‌ به این مفهوم که اگر حمله نکنید و موفقیتی به‌دست نیاورید خواهید مرد؛ البته از نظر حرفه‌ای. پس باید پیش بروید.

8بخشی از کارآفرین‌هایی که دیموند جان با آنها روبه‌رو شده بود، به‌شدت سختکوش بودند. برخی از آنها طوری کار می‌کردند که انگار هر کاری که انجام می‌دهند، آخرین کاری است که باید بکنند و به همین دلیل هر چه انرژی داشتند، در آن صرف می‌کردند. این امر باعث می‌شد تا کیفیت کارها به‌شدت رشد کند و روحی در کارها دمیده شود که در دیگر کارها به چشم نمی‌خورد. دقت کنید یکی از راه‌های آزادکردن انرژی درونی، آن است که تصور کنید تنها راه باقی مانده برای شما، همین راه است و همه راه‌های دیگر بسته است و گزینه دیگری ندارید.

9از جنبه‌های دیگر قدرت بی‌پولی، آن است که سعی کنید در کارتان اول باشید. دیموند ماجرای یکی از کسب‌وکارهایی را تعریف می‌کرد که مبتنی بر کسب بورسیه تحصیلی بود. جالب اینکه بیشتر دانشجوها نمی‌دانستند چه بودجه‌ای در دانشگاه‌ها برای بورسیه‌ها کنار گذاشته شده و همه‌ساله دست‌نخورده باقی نمی‌ماند، چون کمتر دانشجویی می‌داند که چطور باید برای کسب آنها اقدام کند. صاحب این کسب‌وکار توانسته بود 3-2 میلیون دلار بورسیه کسب کند و کسب‌وکاری در این زمینه راه انداخته بود و اولین شده بود در حوزه خودش. چرا که نه؟ شما هم در حوزه‌های مختلفی می‌توانید اول و بهترین باشید.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید