• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164784
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ جستارهایی در باب عشق


همه ما تازگی و شیرینی نخستین روزهای یک رابطه عاشقانه را چشیده‌ایم. اما آیا این شیرینی تا همیشه پایدار است؟ کتاب «جستارهایی در باب عشق» رمانی است که در طول داستان آن، نویسنده سعی کرده به نکاتی از رابطه بپردازد که ما کمتر به آنها توجه داریم؛ از کارهایی که ما برای ابراز عشق انجام می‌دهیم گرفته تا انعکاس دیدگاه‌هایمان در تفکرات فرد دیگری که در رابطه است. داستان ما درباره زوجی به نام‌های کرستن و ربیح است و ما از لحظه آشنایی تا ازدواج و بچه‌دارشدنشان کنار آنها هستیم. البته آلن دو باتن عادت قدیمی خود را کنار نگذاشته و این ارتباط را از منظر فلسفی نیز بررسی کرده است. پس اگر به کتاب‌ها و رمان‌های عاشقانه علاقه‌مند هستید، این کتاب را از دست ندهید!


  صحنه‌هایی از یک ازدواج
مینی‌سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» با اقتباس از فیلمی کلاسیک با همین نام به کارگردانی اینگمار برگمان ساخته شده. بازی‌های خوب جسیکا چستین و اسکار آیزاک و البته شیمی مناسب بین‌شان، توانسته از امتحان سخت بازسازی آثار هنری موفق بیرون بیاید. سریال روایت آشنایی از اتفاقی است که بسیاری از ما امکان دارد در طول زندگی‌مان تجربه کرده باشیم؛ نقطه‌ای که گویی دنیا به آخر رسیده و نمی‌توانیم خودمان را در شکل دیگری از زندگی تصور کنیم. این مورد همان چیزی است که صحنه‌هایی از یک ازدواج را به اثری قابل تأمل و تماشایی تبدیل کرده چون برخلاف بسیاری از فیلم‌های رمانتیک امروزی تصمیم گرفته به آسیب‌های یک رابطه، احساسات متناقض پس از جدایی و راه‌حل‌هایی که برای بازگشت به زندگی وجود دارد بپردازد و سؤال‌های مهم از این قبیل که «آیا می‌توان کاملاً به زندگی عادی بازگشت؟»، «آیا نخستین راه‌حل درست‌ترین‌شان است؟» «آیا سواد رابطه داریم؟» را می‌پرسد.

  جاده مالهالند

خلاقیت دیوید لینچ در ساخت آثاری همچون «بزرگراه گمشده» و «مخمل آبی» زبانزد است، اما اگر قرار باشد یک فیلم و یک فیلمنامه را به‌عنوان خلاقانه‌ترین و پیچیده‌ترین اثر او انتخاب کنیم، «جاده مالهالند» شایسته‌تر است. این فیلم در ابتدا یک پروژه ناتمام بود، اما لینچ در پایان آن تغییراتی ایجاد می‌کند و با تکمیل‌شدن جاده مالهالند به چنین فیلم کم‌نقصی می‌رسد. داستان جاده مالهالند به‌صورت سر‌راست روایت نمی‌شود و لینچ با روایت قصه در چند مرحله و افزودن کمی فراواقع‌گرایی به آن، پیرنگی جذاب و جالب توجه ساخته است. زنی (لورا هرینگ) از یک تصادف جاده‌ای جان سالم به در می‌برد اما دچار فراموشی می‌شود. او در خانه‌ای در جاده مالهالند لس‌آنجلس پنهان می‌شود. بتی (نائومی واتس) از اونتاریوی کانادا برای بازیگر‌شدن به خانه عمه‌اش در لس‌آنجلس می‌رود و به زن برمی‌خورد و او را در پیداکردن هویتش کمک می‌کند.

  اطلاعات عمومی و دانستنی‌های علمی

میل انسان به دانستن، تمامی ندارد؛ به همین‌خاطر افراد برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و آگاهی از اسرار و رموز دنیای پیرامون خود، همواره در تب و تاب به‌سرمی‌برند. این کتاب حاوی سؤالاتی عمومی همراه با پاسخ‌های شگفت‌انگیز است که برای داوطلبان مسابقات تلویزیونی و افزایش سواد علمی همه افراد جامعه کاربرد دارد. در این کتاب نویسنده می‌کوشد با بیان اطلاعات علمی و دانستنی‌هایی جالب شما را با حقایق خیره‌کننده‌ای که در جهان وجود دارد مواجه کند. مطالعه این کتاب به تمامی افراد در رده‌های سنی متفاوت که متقاضی شرکت در مسابقات اطلاعات عمومی هستند، پیشنهاد می‌شود. کتاب اطلاعات عمومی و دانستنی‌های علمی را انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر کرده و 108صفحه است.

  هفت‌جهان یک‌سیاره

میلیون‌ها سال قبل، نیروهایی اعجاب‌انگیز و ناشناخته، پوسته زمین را از هم جدا کردند و 7قاره امروزی را تشکیل دادند که هر یک از این قاره‌ها آب و هوا و اکوسیستم مخصوص به‌خود را دارند؛ از بهشت رنگارنگ آمریکای‌جنوبی گرفته تا گرمای مهیب آفریقا. مستند «هفت‌جهان یک‌سیاره» ماهیت واقعی هر قاره را به مخاطب نشان می‌دهد و به‌طور دقیق توضیح می‌دهد که هر قاره چگونه به زیستگاه برخی انسان‌ها بدل شد و تمدن‌ها چگونه در قاره‌های مختلف شکل گرفته است. با تماشای این مستند حیرت‌انگیز و جذاب به سفری شگفت‌انگیز در جنوبگان، آسیا، آمریکای‌جنوبی، آمریکای شمالی، آفریقا، اروپا و استرالیا خواهید رفت و با اسرار بسیاری از عجایب دنیا که تاکنون از آنها خبر نداشتید آشنا خواهید شد.

  نائوشیکا از دره‌باد

این انیمیشن‌های ژاپنی که در دهه80میلادی ساخته شده، داستانی حماسی و آخرالزمانی را با موضوع تأثیرات مخرب بمب‌های شیمیایی که در جنگ جهانی دوم به ژاپن شلیک شد روایت می‌کند. در این فیلم یک شاهزاده قصد دارد به وسیله سلاح‌های کشتار جمعی یک کشور را به زور، زیر سلطه خود درآورد. ژانر غیرمتعارفی که برای این فیلم انتخاب شده، علاوه بر داستانی که در دهه80 تخیلی به‌نظر می‌رسید، این روزها به واقعیت نزدیک شده است. بسیاری از منتقدان، این انیمیشن را گزینه خوبی برای تغییر دیدگاه درباره جنگ می‌دانند. «نائوشیکا از دره باد» ساخته  هایائومیازاکی، یکی از مشهورترین انیماتورهای قرن بیستم است که آن را براساس یک «مانگا» ساخته است. مانگا اصطلاحی است که در ژاپن به کتاب‌های مصور داده می‌شود. این فیلم در سال 2005به زبان انگلیسی دوبله شد.

هر برند یک قصه است

برندها و کسب‌وکارها به‌شدت به هم تنیده هستند. برندها معمولا ما را از فکر و انتخاب زیادی دور می‌کنند و با اطمینان خاطر، محصولات مرتبط به آن را تهیه و استفاده می‌‌کنیم. هر کسب‌وکاری یک برند نیست ولی می‌تواند یک برند باشد. اما طی چه فرایندی کسب‌وکارها تبدیل به برند می‌شوند؟ در کتاب «هر برند یک قصه است» نشر اطراف، می‌توانید سروقت این داستان بروید و این مسیر را طی کنید. تنها کافی است در جریان این قصه‌ها قرار بگیرید تا بعد از مدتی، درک کنید که خودتان نیز می‌توانید خالق یکی از این داستان‌های واقعی باشید یا دست‌کم از نکته‌هایش استفاده کنید.

  صفر به یک

معمولا یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که در مورد کتاب‌های مرتبط با کسب‌وکار و کارآفرینی مطرح می‌شود چنین است: آیا نویسنده خود تجربه موفقی در این زمینه داشته یا توانسته است کارهایی بکند؟ در کتـــاب  «صفر به یک»، اتفاقا ما با نویسنده‌ای روبه‌رو هستیم که خودش جزو نوآورترین‌ها و اولین‌هاست و همین باعث می‌شود تا کتاب دارای تجربه‌ زیسته جالب و بالایی باشد. پیتر تیل، بنیانگذار شرکت PayPal و از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک، در این کتاب خواندنی با شما از موفقیتی که داشته و البته از نسبت این موفقیت با نوآوری و خلاقیت می‌گوید. او همچنین از اهمیت و ماهیت رقابت و داشتن یک گروه همدل و حرفه‌ای و اصول  سرمایه‌گذاری و... هم صحبت می‌کند تا عملا یک کتاب همه‌چیز تمام تحویل مخاطبش بدهد.

  شرکت خلاقیت

همانطور که در مقاله قدرت بی‌پولی هم به آن اشاره شده است، وقتی که شما سرمایه‌گذار و سرمایه و رابطه‌های لازم و جایگاه کافی را در حوزه کاری‌تان ندارید، یکی از راه‌های باقیمانده برای‌تان، نوآوری و خلاقیت خواهد بود. این چیزی است که در کتاب «شرکت خلاقیت» مشاهده خواهید کرد. در این کتاب مشاهده می‌کنیم که چگونه مقداری خلاقیت، می‌تواند عملا شما را از معمولی‌ها جدا کرده و به فوق‌العاده‌ها اضافه کند. کتاب را اد کتمول نگاشته و از تجربه‌های خود در بنیانگذار پیکسار استفاده کرده است. نام او با انیمیشن‌هایی چون داستان اسباب‌بازی، شگفت‌انگیزها و شرکت هیولاها نیز عجین شده است. پس طبیعی است صلاحیت کافی را دارد که درباره چنین موضوعی صحبت کند و ما را به جهان خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها ببرد.

  کشتن مرغ مینا

اتیکاس فینچ، وکیلی سفید‌پوست است که به‌خاطر تعهد کاری و قلب رئوفی که دارد، در برابر جامعه خود می‌ایستد و وکالت مردی سیاه‌پوست را به‌عهده می‌گیرد که به ناحق، متهم شده است. در این مسیر، مردم شهر با او همراه نمی‌شوند. او، در کنار معصومیت می‌ایستد. معصومیتی که نماد آن در این کتاب، مرغ مقلد است و کشتن آن، گناهی بزرگ. کتاب کشتن مرغ مینا رمانی نوشته هارپرلی و ترجمه فخرالدین میررمضانی است. هارپرلی در کتاب کشتن مرغ مینا، وکیل را به‌عنوان قهرمان اخلاقی نشان داده است. او همچنین در تلاش بوده تا مسائل مختلفی مانند بی‌عدالتی نژادی و کشتار بی‌گناهان، مسائل مربوط به طبقات اجتماع، شجاعت، محبت، نقش‌های جنسیتی را نشان بدهد. این کتاب را انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است.

 خون به پا خواهد شد


«خون به‌ پا خواهد شد» داستان دَنیل پلِین‌ویو، حفار کارکشته‌ نفت است که در سال 1898و پس از کشف چاه نفتی در یکی از مناطق غربی آمریکا، به همراه پسرخوانده‌اش به آنجا می‌رود. او مردم محلی آن منطقه را متقاعد می‌کند تا زمین‌هایشان را حفاری کنند. دنیل که از کودکی تجربیات خوبی در رابطه با آدم‌ها ندارد، می‌خواهد تا با ثروتمند شدن، دیگر نیازی به کسی نداشته باشد و از انسان‌ها فاصله بگیرد. با وجود این طرز تفکر، تنها دل‌خوشی دنیل پسرخوانده او است. اما او هم ناسپاس از آب درمی‌آید و بار دیگر دنیل را دچار یأس و ناامیدی می‌کند. در این بین فرد دیگری وارد می‌شود که خود را برادرخوانده او می‌نامد، دنیل سعی می‌کند تا برخلاف تجربه‌های ناخوشایند زندگی به این برادر دروغین اعتماد کند اما دوباره دچار ضرر می‌شود. فیلم در واقع نبرد بی‌پایان بین خوبی و بدی و طمع درونی شخصیت اصلی فیلم است.

  دنیای فردا


«دنیای فردا» تنها 17دقیقه است اما این انیمیشن کوتاه علمی‌-تخیلی به کارگردانی دان هرتزفلت شاهکاری است که ذهنتان را غرق در شگفتی می‌کند و شما را به تفکر در مورد ماهیت وجودی خود وا‌می‌دارد. دنیای فردا ساده و بدوی است اما عمق و تأثیرگذاری بالای آن از هوش کودکان سرچشمه می‌گیرد. این انیمیشن کوتاه حول شخصیتی به نام امیلی روایت می‌شود؛ دختری کوچک که به آینده دور خود سفر می‌کند. دنیای فردا تعمقی تلخ در مورد زندگی است و داستان آن از عشق، حیات، فقدان و اندوه اجتناب‌ناپذیر مرگ لبریز شده است. فیلم مملو از ایده‌های سنگین فلسفی و استعاری در مورد تولد دوباره، میرایی و تلاش احمقانه بشر برای زندگی جاویدان است.

  سفر صد فوتی

فیلم سینمایی «سفر صد فوتی» (The Hundred-Foot Journey) فیلمی آمریکایی با ژانر کمدی و درام به کارگردانی لاسه هالستروم است. این فیلم در سال‌2014توسط کمپانی Dreamworks Pictures تولید و منتشر شد. سفر صدفوتی روایتگر یک خانواده هندی است که به فرانسه مهاجرت کرده و می‌خواهند رستورانی را در آنجا راه‌اندازی کنند. اما در نزدیکی آنها رستورانی مجلل وجود دارد که مادام مالوری، صاحب آن چشم دیدن هیچ رقیبی برای رستوران خود ندارد. به همین دلیل جنگی تمام عیار میان آنها شکل می‌گیرد. نویسندگی این فیلم را نیز استیون نایت برعهده داشته و بازیگرانی چون هلن میرن،‌ ام پوری، مانیش دایال، شارلوت لی بون، دیلون میترا، میشل بلانش، جوهی چاولا، وینست الباز و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  سبزیجات و میوه‌ها و خواص آنها 

میوه و سبزیجات بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. طوری که متخصصان تغذیه، مصرف روزانه 3تا 5وعده میوه و سبزی را برای سلامت افراد توصیه می‌کنند، بنابراین برای اینکه بتوانیم این خوراکی‌های خوشمزه و پرخاصیت را به درستی در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم، آشنایی با خواص آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و این مهم حاصل نمی‌شود مگر با مطالعه یک کتاب خوب. کتاب «سبزیجات و میوه‌ها و خواص آنها» نوشته الیاس خضری جزو این کتاب‌ها قرار دارد و مخاطبان با مطالعه آن می‌توانند با خواص سبزیجات و میوه‌های مختلف و سودهای درمانی که به همراه دارند، آشنا شوند. کتاب سبزیجات و میوه‌ها و خواص آنها در سال 92انتشار یافته است.

  پادشاه ذرت

ذرت بدون شک یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در سراسر دنیا است و بخش مهمی از تغذیه‌ مردم را تشکیل می‌دهد. حتی فیلم‌ها و مستندهای متعددی نیز درباره آن ساخته شده است که مستند «پادشاه ذرت» یکی از این مستند‌ها است. این مستند زیبا توسط آرون وولف ساخته شد و در سال 2007انتشار یافته است. ماجرای مستند پادشاه ذرت درباره 2دوست هم‌دانشگاهی به نام‌های ایان و کورت است که تصمیم می‌‌گیرند در یک هکتار زمین کشاورزی ذرت پرورش دهند. آنها برای این کار به نقاط مختلف سفر و از تجربیات کشاورزان در تهیه‌ محصولی بی‌نقص استفاده می‌کنند. چالش‌های مختلف و تغییرات فزاینده در کشاورزی سنتی ازجمله مواردی است که پادشاه ذرت بر آنها توجه ویژه‌ای دارد.

  رؤیای حلقه

این مستند ورزشی، داستان زندگی 2نوجوان سیاهپوست آفریقایی-آمریکایی را که می‌خواهند به NBA راه پیدا کنند روایت می‌کند. آنها با کسب نمرات عالی، بورسیه می‌شوند و همین اتفاق باعث می‌شود در یک قدمی لیگ بسکتبال آمریکا قرار بگیرند. مستند رؤیای حلقه، تلاش‌ها و فراز و فرود زندگی این دو نوجوان را در دوره 4ساله دبیرستان به تصویر می‌کشد؛ جایی که این دو دوست ابتدا با هم آغاز می‌کنند اما یکی از آنها بنا به دلایلی راهش جدا می‌شود و سرنوشت طور دیگری برایش رقم می‌خورد. این مستند آمریکایی به کارگردانی استیو جیمز و نویسندگی جیمز و فردریک مارکسبا ساخته سال ۱۹۹۴ است. مستندرؤیای حلقه برای نخستین بار در سال 1994در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد که برنده جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم مستند شد.

  بسکتبال عزیز

انیمیشن کوتاه «بسکتبال عزیز»، علاقه بی‌حد و حصر کوبی برایانت، ورزشکار مشهور آمریکا به بسکتبال و مسیری را که طی کرد تا به یک اسطوره بدل شود روایت می‌کند. این انیمیشن براساس نامه‌ای از کوبی برایانت که برای یکی از رسانه‌ها و نشریات فعال حوزه ورزش فرستاد و در آن از بازنشستگی‌اش خبر داد، ساخته شده است. این نامه توضیح نسبتاً مفصل کوبی برایانت درباره دوره کودکی و چگونگی علاقه‌مند شدنش به بسکتبال است. یک کمپانی آمریکایی تصمیم به ساخت یک انیمیشن کوتاه با محوریت این نامه گرفت و نتیجه‌اش ساخت انیمیشن بسکتبال عزیز شد. در این انیمیشن جذاب، امید و عشق به زندگی برجسته شده و تماشای آن برای همه ورزشکارانی که در ابتدای مسیر بدل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای قرار دارند توصیه شده است. این انیمیشن اسکار بهترین پویانمایی کوتاه را هم گرفته است.

  آمادگی بدنی کامل برای بسکتبال

آمادگی جسمانی و بدنسازی نقش ویژه‌ای در آماده‌سازی ورزشکاران حرفه‌ای ایفا می‌کند و با این حساب مربیان بدنساز نقش تعیین کننده‌ای در به اوج رساندن تیم‌های ورزشی پیدا کرده‌اند. یکی از رویکردهای پیش‌روی مربیان بدنساز این است بازیکنان بسکتبال را با توجه به نوع ورزش و پستی که به‌صورت تخصصی در آن بازی می‌کنند به مرز آمادگی برسانند که البته با رویکرد سنتی بدنسازی متفاوت است. کتاب «آمادگی بدنی کامل برای بسکتبال» نوشته بیل فوران و روبین پوند، جنبه‌های مختلف آماده‌سازی‌بسکتبالیست‌ها را موردبررسی قرار داده و برنامه‌های جامع و متنوعی را برای به اوج رسیدن آنها در سطوح مختلف ارائه می‌دهد. به همین دلیل مطالعه این کتاب به مربیان جوان به‌خصوص مربیانی که برای دوره‌های بدنسازی و آمادگی جسمانی بازیکنان، اهمیت زیادی قائلند توصیه شده است.

  دارجلینگ محدود

سینمای هندوستان که نام آن با بالیوود گره خورده است، از همان قدیم طرفداران زیادی داشته و البته در چند سال گذشته به قدری پیشرفت داشته که با فیلم‌های درجه یک هالیوودی هم رقابت می‌کند. فیلم «دارجلینگ محدود» برای کسانی که علاقه‌مند به سفرهای ماجراجویانه و همچنین آن دسته از کسانی که عاشق زیبایی‌های هند هستند، یک فیلم دیدنی خواهد بود و بعد از دیدن این فیلم به‌احتمال زیاد هوای سفر به هندوستان به سرتان خواهد زد. این فیلم داستان 3برادر که مدت‌هاست با هم صحبت نکرده‌اند را به تصویر می‌کشد که بعد از فوت پدرشان با قطار راهی سفر به هند می‌شوند. آدرین برودی، جیسون شوارتزمن، بیل مری و اون ویلسون بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

  ارتباطات انسانی

در عصر حاضر با توجه به گسترش وسایل ارتباط‌جمعی و وسایل نقلیه شخصی و عمومی باید آن را عصر گردشگری نامید. گردشگری دستمایه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشورها شده و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از درآمدهای ارزی آنان را تشکیل می‌دهد. با اندکی جست‌وجو در دل برخی کشورها که از این نظر پیشرو هستند، درمی‌یابیم که آنها از منابع موجود گردشگری خود با اعمال سیاست‌های صحیح ارتباطی بهره‌گرفته و درآمد سرشاری را روانه کشورشان می‌کنند. این کتاب مجموعاً از 13فصل تشکیل شده و در تمام فصول آن ضمن بیان نظریه‌ها و مفاهیم ارتباطات انسانی یا میان‌فردی، از منظر گردشگری هم به آنها پرداخته شده است. در واقع رویکرد اصلی کتاب مبتنی بر گردشگری و علم ارتباطات است.

  عمارت آصف وزیری

عمارت آصف با نام «خانه کرد» به‌عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد از باارزش‌ترین آثار فرهنگی استان کردستان در شهر سنندج به شمار می‌رود. احداث بنای اولیه که بخش عمده ضلع شمالی عمارت شامل تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهروهای طرفین و قسمتی از فضاهای بخش شرقی را دربرمی‌گیرد، مربوط به دوره صفویه و قسمت‌های دیگر در دوره‌های قاجاریه و پهلوی به آن افزوده یا تکمیل شده‌اند. این بنا در سال۱۳۷۶ زیرنظر سازمان میراث فرهنگی کردستان قرار گرفته و در سال۱۳۸۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران بازگشایی شد. گچبری‌ها، ارسی‌های قدیمی، سنگ‌های تراشیده، آیینه‌کاری، آجرهای تراش و طاق‌هایی هلالی و جناقی در نهایت مهارت و به زیبایی در این بنا جلوه‌گر هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید