• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164196
+
-

یادی از جواد سرافراز؛ نخبه‌ای که در واقعه هفتم تیر شهید شد

آموزش قرآن در یتیم‌خانه هند

گزارش
آموزش قرآن در یتیم‌خانه هند

مژگان مهرابی-روزنامه‌نگار

جواد سرافراز؛ مردی که زیاد می‌دانست. نخبه دانشگاه لیدز انگلستان بود و اما به‌دلیل شرایط نامناسب و بی‌بندوباری در دیار غریب برای ادامه تحصیل به هند رفت. در آن‌جا انجمن اسلامی دانشجویان مقیم هند را راه‌اندازی کرد. او آخر هر هفته به یتیم‌خانه شهر می‌رفت و علاوه بر تامین نیاز ایتام به آنها قرآن یاد می‌داد. سرافراز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در حزب جمهوری آغاز کرد و سرانجام در هفتم تیر ماه سال60 بر اثر بمبگذاری در مرکز حزب جمهوری به شهادت رسید.

 15مهر سال 1332. آقا شیخ ابوالفضل سرافراز صاحب پسری شد که نامش را جواد گذاشت. او از مروجان مکتب اهل‌بیت(ع) بود که پس از تبعید امام به ترکیه از قم به تهران مهاجرت کرد. آقا شیخ از روحانیون مبارزی بود که سال‌ها در زندان رژیم پهلوی شکنجه و مورد اهانت قرار گرفت. جواد در دامن پدری پرورش یافت که در علم و دانش زبانزد بود. برای همین خودش هم اهمیت زیادی به تحصیل می‌داد. او پس از پایان دوره دبیرستان و سپری‌کردن خدمت سربازی برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. اما در آنجا در نامه‌ای به پدرش نوشت: «این اروپای مهد تمدن کجاست؟» جواد از شهر لیدز انگلستان با وجود کسب رتبه اول به هند سفر کرد و در آنجا مشغول تحصیل شد. این دانشجوی کوشا در کشور بیگانه همواره می‌کوشید تا اخلاقش براساس سیره نبوی باشد. او یکشنبه هر هفته در یتیم‌خانه شهر بنگلور به ایتام قرآن می‌آموخت و قسمتی از درآمدش را به آنها اختصاص می‌داد.

دیدار با امام خمینی(ره) در پاریس
شهید سرافراز در کنار تحصیل پایه‌های مبارزه را در هند بنا گذاشته و به‌صورت مخفیانه جلسات مذهبی برگزار می‌کرد. اما پس از گذشت 3‌ماه با همکاری جمعی از دانشجویان مسلمان پیرو اسلام درست در شب میلاد حضرت امام حسن عسگری(ع) انجمن اسلامی دانشجویان مقیم هند و بنگلور را راه‌اندازی کرد. این فعال فرهنگی در زمان تبعید امام‌(ره) در پاریس، به‌عنوان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی بنگلور نزد امام(ره) رفت. در دیداری که با مرجع تقلیدش داشت از آمادگی دانشجویان مسلمان برای سقوط رژیم شاهنشاهی گفت و اینکه هر چه در توان دارند برای پیروزی سرنگونی شاه انجام‌دهند. جواد در بهمن 57برای کمک به مردمش به ایران بازگشت. در روزی که گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی حمله کرده بود، اسلحه به‌دست گرفت و درجه‌داری که مردم را گلوله بسته بود از پا درآورد.

سرافراز؛ بازوی شهید بهشتی
جواد سرافراز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل‌گیری حزب جمهوری در کنار شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز کرد. او با توانمندی‌های که از خود نشان داد به عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری انتخاب شد و همزمان مدیریت آموزش و پرورش منطقه 11را هم برعهده داشت. شهید سرافراز که دل خوشی از بنی صدر نداشت همراه با شهید بهشتی با سازمان مجاهدین خلق و بنی‌صدر مبارزه می‌کرد و انزجار خود را در کلام و رفتار نشان می‌داد. شهید دارای اندیشه و همت والایی در حوزه فرهنگی و سیاسی بود به‌طوری که شهید بهشتی مکرر گفته بود: «سرافراز، بازوی من است.» این مجاهد سرانجام در هفتم تیر سال‌1360در اثر بمبگذاری حزب جمهوری به شهادت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید