• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163935
+
-

پادگان‌‌ها، فضای شهری می‌شوند

روند افزودن زمین‌های وسیع پادگان‌ها به فضای سبز و عمومی شهر سرعت گرفته است

 چند روز پیش بخشی از پادگان لشگر77 مشهد به شهرداری مشهد تحویل داده شد. این کار باعث شد که 51هکتار فضای سبز جنگلی و بیشتر از 15هکتار فضای آموزشی و ساختمان‌های قابل استفاده و همینطور تاریخی به دومین شهر بزرگ ایران افزوده شود و راه دسترسی به بخشی از شهر مانند تعدادی از بیمارستان‌ها باز شود. به‌گفته عبدالله ارجایی، شهردار مشهد این پادگان 400هکتار مساحت دارد که با مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی و با نسبت 60- 40 بین ارتش و شهرداری تقسیم شد. به گزارش همشهری، با این کار قسمتی از مسیر شرقی-غربی شهر از درون پادگان باز می‌شود؛ میدان صبحگاه بزرگ و زمین فوتبال پادگان حفظ  و امکان استفاده‌ از فضای سبز جنگلی پادگان برای عموم مردم فراهم می‌شود. اهمیت توافق آنگاه مشخص می‌شود که بدانیم زمین پادگان جزو موقوفات آستان قدس رضوی است.
سال88 قانونی مصوب شد که براساس آن پادگان‌ها باید از بافت شهری خارج شوند. پادگان صفر‌هفت خرم‌آباد که بیش از 10هکتار مساحت دارد، شامل این قانون می‌شود. در این مطلب نگاهی می‌‌کنیم به ظرفیت‌هایی که اجرای این قانون برای شهر‌ها فراهم می‌کند.

26پادگان
به‌گفته رئیس مرکز مطالعاتی راهبردی ارتش، سرتیپ احمدرضا پوردستان، 26پادگان در حریم شهر‌های کشور قرار دارند و انتقال این پادگان‌ها یا در مرحله مطالعه قرار دارد یا ساخت محل جدید و جابه‌جایی به آن شروع شده است.

توافق درباره زمین پادگان
تا 10هکتار در کمیسیون ماده5 (نمایندگان استانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهادکشاورزی، سازمان نظام مهندسی معماری و شهرسازی) بررسی می‌شود.
بیش از 10هکتار باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران(که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است) بررسی شود.
40درصد مساحت اراضی باید به خدمات عمومی شهری اختصاص داده شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید