• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217978
+
-

پادگان 9میلیونی

بسیاری از شهرک‌نشینان صهیونیستی که مانع از ارسال کمک به غزه می‌شوند از شهروندان مسلح هستند

گزارش
پادگان 9میلیونی

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

«کرم ابوسالم»، جنوبی‌ترین گذرگاه نوار غزه و اسرائیل است که به‌دلیل آب و هوای بیابانی، زمستان‌های بسیار سردی دارد، اما سرمای بیابانی و زمستان سخت گذرگاه کرم ابوسالم تا‌کنون مانع از تجمع شهرک‌نشینان مسلح صهیونیستی پشت این گذرگاه نشده است. چند روز پیش، گروهی از شهرک‌نشینان مسلح اسرائیلی که تعداد آنها به حدود 200نفر می‌رسید، با تجمع در این گذرگاه تلاش کردند تا مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شوند و چند شب قبل از آن نیز گروهی از همین افراد دست به تظاهرات زدند تا از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه جلوگیری کنند. تا به امروز این تجمعات بارها تکرار شده و در همه این تجمعات صهیونیست‌های مسلح تلاش می‌کنند تا مانع از انتقال کمک به غزه شوند. روز گذشته نیز شهرک‌نشینان مسلح از ورود 132کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه جلوگیری کردند.

مخالفت نژادپرستانه
مخالفت 60درصدی با کمک به غزه: نظرسنجی مؤسسه عبری‌زبان آگام حکایت از آن دارد که حداقل 60درصد از صهیونیست‌ها با کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه مخالف هستند.
جغرافیای نژادپرستی: گزارش‌های مختلفی از اعتراضات و تجمعات در مناطق مختلف اسرائیل منتشر شده که همه آنها برای مخالفت با کمک به غزه برگزار شده است. تجمعات اعتراضی علیه کمک به غزه تا‌کنون در بندر اشدود، بندر حیفا و حتی تل‌آویو برگزار شده است.
کابینه نژادپرست: حتی مقامات رسمی و اعضای کابینه نتانیاهو نیز تلاش دارند تا مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شوند:
اسرائیل کاتس، وزیرخارجه فعلی تل‌آویو: با ورود کمک‌ها به غزه به‌شدت مخالف هستم.
ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی: نباید به غزه کمکی ارسال شود.
آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» و وزیر جنگ سابق: تمام گذرگاه‌های مرزی در برابر کمک‌های بشردوستانه و امدادی به نوار غزه بسته شود.
لین هستینگز، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل: اسرائیل آشکارا با ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه مخالفت می‌کند.

لاپوشانی نظامی‌گری شهروندان
علاوه بر خوی نژادپرستی صهیونیست‌ها، دلایل دیگری نیز به‌عنوان علت کارشکنی صهیونیست‌های مسلح با کمک به غزه عنوان شده و به‌نظر می‌رسد این مخالفت‌ها با هدف کوچاندن ساکنان غزه از این منطقه قحطی‌زده صورت می‌گیرد. شهردار شهرک صهیونیست‌‌نشین «کدومیم»، به‌صورت علنی و آشکار اعلام کرده است که به عرب‌ها غذا نخواهیم داد تا آنان مجبور به مهاجرت از غزه شوند. همچنین شهرک‌نشینان به کابینه نتانیاهو پیشنهاد کرده‌اند که فلسطینی‌ها در غزه از کمک‌های بشردوستانه محروم شوند تا کشورهای دیگر با دیدن بحران در غزه، ساکنان غزه را بپذیرند. با وجود آنکه آمار قابل‌توجهی از شهروندان مسلح در رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما سازمان مدنی GFKT که با روند فزاینده مسلح شدن شهروندان اسرائیلی مبارزه می‌کند، معتقد است که مقامات رسمی تل‌آویو از جمع‌آوری و افشای داده‌ها در مورد گسترش سلاح‌های سبک و جنایات مرتبط با اسلحه، جراحت و خسارات مسلحانه خودداری می‌کنند و آماری هم که منتشر می‌شود، گزینشی و اغلب نامشخص است و حتی در مواردی مقامات مختلف داده‌های متناقضی را درباره شهروندان مسلح منتشر می‌کنند.

مخالفان چه کسانی هستند؟
شهروندان مسلح: شهروندان مسلح صهیونیست مهم‌ترین کسانی هستند که مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شوند.
رشد درخواست اسلحه در اسرائیل: براساس گزارش نیویورک‌تایمز، پس از 7اکتبر (عملیات طوفان‌الاقصی)، حداقل 26هزار درخواست مجوز اسلحه ثبت شده و بسیاری از کسانی که قبلا هرگز به داشتن سلاح فکر نمی‌کردند، اکنون به‌دنبال مجوز اسلحه هستند.
آمار رسمی مجوز سلاح: گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در میان جمعیت 9میلیون نفری اسرائیل، تقریبا 150هزار نفر دارای مجوز خصوصی اسلحه در سال2021 بوده‌اند. این رقم در سال2022 رشد شتابانی به‌خود می‌گیرد و فقط در این سال 256هزار مجوز اسلحه صادر شده است. آمار تجمیعی 2سال 2021 و 2022 نشان می‌دهد که مجوز رسمی حمل سلاح در اسرائیل احتمالا بیش از 406هزار مورد است. براین اساس به‌صورت رسمی، در حال حاضر بیش از 4درصد جمعیت اسرائیل دارای مجوز سلاح است. با این حال آمارهای دیگری نیز وجود دارد که مالکیت اسلحه در اسرائیل را بسیار بیشتر می‌داند؛ ازجمله تایمز اسرائیل در گزارشی با استناد به آمار تأییدشده گفته است که حداقل یک‌چهارم اسرائیلی‌ها مسلح هستند.
آمار واقعی مالکیت اسلحه: در عین حال، آمار واقعی مالکیت سلاح در اسرائیل بسیار بیشتر از آمار رسمی مجوزها اعلام شده و برخی منابع مانند واشنگتن‌پست گفته‌اند که احتمالا تعداد واقعی اسلحه‌های موجود در اسرائیل تا 5برابر مجوزهای صادر شده است.
دریافت آسان سلاح: در اسرائیل جوانانی که تفنگ‌های مسلسل را روی شانه‌هایشان انداخته‌اند، منظره‌ای رایج در خیابان‌هاست. براساس گزارش تایمزاسرائیل، روند مصاحبه برای دریافت اسلحه فقط 20دقیقه زمان می‌برد و فقط تقاضای 20تا 30درصد درخواست‌کنندگان رد می‌شود و تقریبا 70درصد درخواست‌های خرید و حمل سلاح شهروندان تأیید می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :