• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202487
+
-

خروج پادگان‌های نظامی از تهران؛ آرزویی که خاطره شد

گزارش2
خروج پادگان‌های نظامی از تهران؛ آرزویی که خاطره شد

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

بیش از 14سال از تصویب قانون فروش و انتقال پادگان‌ها به خارج از حریم شهرها می‌گذرد ولی در طول دهه۹۰ اقدامات اندکی در این رابطه صورت گرفت؛ اما اردیبهشت امسال بالاخره این طلسم شکست و تفاهمنامه‌ای میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران با هدف تغییر کاربری پادگان‌های دوشان‌تپه تهران و ۰۶ منعقد شد. این تفاهم قانونی و ساده اگرچه در دوره مدیریت شهری حاضر امری طبیعی و در راستای افزایش سرانه‌های شهری مردم تهران از سوی علیرضا زاکانی انجام شد اما در دوره مدیریت شهری قبل آرزویی دست‌نیافتنی بود.
 ۱۲مرداد۱۴۰۰ یعنی در آخرین ساعات پایان مدیریت شهری پنجم، پیروز حناچی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «پروژه پادگان۰۶ یکی از پروژه‌هایی بود که در این دوره به نتیجه نرسید، البته خیلی دوست داشتیم این کار به نتیجه برسد اما نشد!» نکته جالب اینکه پیروز حناچی در مسیر تغییر کاربری ۰۶ با ۶۴۰ هزار مترمربع ساخت‌وساز در این پادگان نیز اعلام موافقت کرد اما این تصمیم بدون گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفته بود و در این مسیر هرگز نتوانست به موفقیت دلخواه برسد. پادگان۰۶ ارتش ۳۵ هکتار وسعت دارد و دیرکرد توافق برای تغییر کاربری آن ضرر هنگفتی به برنامه‌های آینده شهری در این بخش وارد کرد.
جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر سابق در این‌باره گفته بود: توافق پادگان۰۶ باید به اطلاع و تأیید شورای شهر تهران برسد در غیراین‌صورت محل اشکال قانونی خواهد بود و متخلفان در پیشگاه قانون، ملت و تاریخ باید پاسخگو باشند! اما شهرداری تهران در دور جدید تلاش کرد که گره کور تغییر کاربری پادگان‌های ارتش را باز کند. در بهار سال‌جاری سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گزارش داد: «در دوره حاضر مدیریت شهری موفق به توافق با ۳مجموعه درباره خروج پادگان‌ها از ۳منطقه شدیم. تملک پادگان۰۶ ارتش در منطقه۴ محدوده چهارراه پاسداران انجام شده و بناست در آینده فضای سبز مربوط به این زمین تحویل شود.  
همچنین طبق توافقی که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت، مقرر شد بیش از ۱۱هکتار جنگ‌‌افزارسازی در منطقه۱۳ خیابان پیروزی در اختیار شهرداری قرار بگیرد. منطقه۱۳ به‌لحاظ سرانه فضای سبز، آمار پایینی را به ثبت رسانده و آزادسازی اراضی این منطقه می‌تواند بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان را در پی داشته باشد. 51هکتار از پادگان دوشان‌تپه در منطقه۱۳ که ۷۹هکتار وسعت دارد نیز در ۶‌ماه اول سال۱۴۰۲ پس از تعیین وضعیت سهم شهرداری، به فضای سبز و پارک شهر تهران تبدیل خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید