• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163193
+
-

ایران تا سال2040 یکی از پرتنش‌ترین مناطق آبی جهان است

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اعلام اینکه خشکسالی در ایران یک واقعیت اقلیمی است، گفت: ایران سرزمینی خشک با نزولات جوی بسیار کم است و میزان متوسط بارندگی ۲۲۸میلیمتر در سطح کشور است که براساس منابع معتبر مانند وزارت نیرو و فائو روند نزولی بارش‌ها در حد متوسط ۱.۷۵میلیارد مترمکعب در سال است.
به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در آخرین جلسه از سلسله رویدادهای علمی- ترویجی هفته محیط‌زیست، با اشاره به وابستگی منابع آب کشور به برداشت از آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی که به‌ترتیب ۴۵ و ۵۵درصد است، تصریح کرد: ۳۶درصد مساحت کشور را مناطق فراخشک، ‌۲۹درصد را مناطق خشک بیابانی و تنها 3درصد مرطوب، 5درصد مدیترانه‌ای و 7درصد را مناطق مرطوب دربرمی‌گیرد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه ۱۸استان کشور درگیر فرونشست هستند، گفت: استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان‌رضوی به‌ترتیب با ۳۱، ۳۰، ۲۴ و ۲۵درصد دارای بیشترین تعداد(درصد) فرونشست زمین هستند.
محسنی‌بندپی با بیان اینکه فرونشست غالب شهر تهران در مناطق جنوب‌ غربی و مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ رخ داده و این پهنه به سمت شرق به‌خصوص مناطق ۱۰، ۱۶ و ۲۰ در جنوب تهران در حال گسترش است، گفت: از ۶۲میلیون مترمکعب کسری سالانه مخزن دشت تهران- شهریار، مقدار ۴۰میلیون مترمکعب مربوط به شهر تهران است. رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم به دیگر راهکارهای حفاظت از محیط‌زیست پرداخت و گفت: کاهش جنگل‌زدایی و افزایش سرعت تغییر به ‌خودروهای الکتریکی، شیرین‌سازی آب شور دریاهای حاشیه شمالی و جنوبی کشور و استفاده بهینه از آن در سرتاسر کشور، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و بازچرخانی آب با هدف تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی از موارد حائز اهمیتی هستند که هماهنگی بین سازمان‌های مختلف را می‌طلبد.
محسنی‌بندپی با بیان اینکه در تمام استان‌های کشور کم‌آبی موجب نگرانی مردم شده است، گفت: در پایان مرداد۱۴۰۰ اعلام شد، حدود ۴۰درصد میزان بارش به‌علت افزایش گرما کاهش پیدا کرده است.
این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه تا سال۲۰۴۰ ایران جزو پرتنش‌ترین مناطق دنیا با تنش آبی بالای ۸۰درصد خواهد بود، افزود: منابع آبی کمتر از ۹۰میلیارد مترمکعب و سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از ۱۰۰۰مترمکعب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید