• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98638
+
-

4راهکار ساده برای آرامش خانواده‌ها

قرنطینه‌های پرتنش!

الهه کوهیار- کارشناس سیاستگذاری عمومی

براساس آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی ازجمله بهزیستی، میزان تنش‌های خانوادگی در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه خانگی مردم افزایش یافته است. برای گذاشتن نقطه پایان بر چرخه سرایت کرونا عمل به شعار «در خانه بمانیم» ضروری است اما چطور می‌توان از تنش‌های خانوادگی کاست تا ادامه عمل مردم به این شعار و همکاری بیشتر آنها خدشه‌دار نشود؟ ماندن در خانه بدون توجه به نوع خانه(آپارتمان، ویلا و یا مجتمع) متراژ و فضای در دسترس اعضای خانواده، تعداد، سن، جنس و نوع روابط آنان در حد یک شعار باقی خواهد ماند. ارائه راهکار برای رفع تنش‌های قرنطینه‌های پرتنش امر پیچیده‌ای است اما می‌توان از روش‌های ساده‌تری هم برای رسیدن به آرامش در خانه‌ها و کاهش تنش‌ها استفاده کرد.

آتش بس
 اختلافات خانوادگی  (زن با شوهر یا برعکس، خواهر و برادر، والدین و فرزندان و...) گاهی عمیق و از گذشته نشأت گرفته و تا زمان حال ادامه یافته است. لازم نیست صلحی برقرار شود و از فردای روز قرنطینه وضعیت به بهترین حالت خود برگردد، اما با پذیرش این موضوع که هم‌اکنون شرایط شیوع کرونا، ما را وادار به همزیستی در قرنطینه کرده است، کافی است که بحث و منازعه بر سر مشکلات خود را تا اطلاع ثانوی و لغو قرنطینه به زمان بهتری موکول کنیم.

سرگرمی
گاهی اختلافاتی از قبل وجود نداشته و در یک خانواده که سال‌ها شهره به همزیستی مسالمت‌آمیز بوده‌اند، درگیری و تنش پدید آمده است. بنابراین شرایط بیکاری و بی‌حوصلگی در قرنطینه منجر به نزاع شده است. طراحی سرگرمی‌های مورد علاقه بنا بر شرایط خانه و خانواده به شکل فردی و جمعی می‌تواند راهکار ساده‌ای برای خروج از درگیری‌های بیهوده باشد.

حفظ حریم شخصی
شاید تعداد افراد و فضای کوچک خانه مانع از حفظ حریم شخصی افراد شود ولی در سخت‌ترین شرایط هم شعور می‌تواند بر محدودیت‌ها غلبه کند. احترام به خلوت افراد حتی به اندازه یک صندلی یا گوشه‌ای از یک اتاق، استفاده از الفاظ مودبانه در بیان خواسته‌ها و توقعات از یکدیگر می‌تواند در این حوزه جای بگیرد.

ارتباط مؤثر
زندگی مسالمت‌آمیز در سایه قرنطینه می‌تواند یک توفیق اجباری باشد که مستلزم بهره‌گیری از ارتباط مؤثر است. ارتباط مؤثر، دو طرفه، همراه با ارتباط چشمی و استفاده از کلمات واضح، روشن(که بیانگر منظور واقعی ما هستند) به شکل صریح و صادقانه. در این نوع ارتباط، ضمن احترام به طرف مقابل، مخالفت خود را باید به شیوه‌ای درست بیان کنیم، به‌عنوان مثال می‌توانیم از فرد مقابل و یا عقاید خودش که همواره مورد پذیرش اوست برای مخالفت و بیان حقیقت بهره‌مند شویم. نباید از یاد برد که پیامدهای اقتصادی قرنطینه به‌ویژه کاهش درآمد خانواده، از دلایل عمده اختلافات خانوادگی است، که در پی آن درک شرایط اقتصادی فعلی و برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها براساس آن تا حدی راهگشاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید