• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162267
+
-

بازی آژانس در پازل ضدایرانی آمریکا و صهیونیست‌ها

انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی در آستانه برگزاری نشست شورای‌ حکام، از تلاش محافل ضدایرانی برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران حکایت دارد

هسته‌ای
بازی آژانس در پازل ضدایرانی آمریکا و صهیونیست‌ها

انتشار محتوای گزارش یک‌سویه آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان در رسانه‌های بین‌المللی زمینه‌ساز ایجاد موج جدید فضاسازی‌ها علیه کشورمان شده ‌است؛ موضوعی که به‌ نظر می‌رسد با توجه به بن‌بست ایجاد شده از سوی آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای، تکمیل‌کننده پازل غربی‌ها برای وارد آوردن فشار برجامی بر جمهوری ‌اسلامی ‌ایران باشد.
به‌ گزارش همشهری، براساس گزارش‌های منتشر شده از محتوای جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی در رسانه‌های بین‌المللی، این نهاد بین‌المللی اعلام کرده‌ که اورانیوم غنی‌‌شده ایران به 18برابر حدمجاز در برجام رسیده ‌است. در این گزارش همچنین تصریح شده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی 3سال گذشته ناکام بوده‌ است.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان شده‌‌ است که«ایران در حال ‌حاضر 43.1کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا 60درصد دارد که تقریبا افزایشی 10کیلوگرمی داشته و مقدار اندکی از آن نیز به اورانیوم فلزی تبدیل شده ‌است.»
آژانس همچنین ضمن طرح ادعاهای تکراری ضد‌ایرانی، در گزارش خود مدعی شده ‌است که «تهران درباره مشاهده ذرات اورانیوم در ۳سایت اعلام نشده خود، توضیح‌های موثقی به این آژانس ارائه نکرده و مسائل پادمانی مربوط به این ۳مکان همچنان باقی مانده است.»

بازی جدید با نقش‌آفرینی محور واشنگتن - تل‌آویو
دور جدید فضاسازی‌ها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان درحالی ‌است که طی روزهای آینده شاهد برگزاری نشست شورای ‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی خواهیم بود و رسانه‌ها و محافل سیاسی غرب تلاش می‌کنند فضا را برای صدور قطعنامه انتقادی علیه جمهوری‌اسلامی ایران فراهم کنند.
به‌دنبال تحولات هفته‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای و انفعال آمریکا در زمینه تصمیم‌گیری برای حل‌وفصل موضوع‌های باقیمانده، به‌نظر می‌رسد طرف‌های غربی و به‌ویژه واشنگتن فاز جدیدی از اعمال فشارها علیه کشورمان برای امتیازگیری برجامی هرچه بیشتر را کلید زده‌اند.
اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه کشورمان، ترور شهید صیاد خدایی، توقیف نفتکش کشورمان از سوی یونان، رایزنی‌های فشرده آمریکا با رژیم صهیونیستی و همچنین برخی کشورهای منطقه پیرامون ایران، آغاز دور تازه‌ «ایران‌هراسی» از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی و... همگی از بازی جدیدی حکایت دارد که به‌نظر می‌رسد از سوی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا طراحی شده ‌است.
محتوای یک‌سویه گزارش آژانس درحالی است که این نهاد بین‌المللی قبل و پس ‌از خروج آمریکا از برجام، در گزارش‌های فصلی و متعدد خود، پایبندی ایران به متن توافق برجام را اعلام کرده بود. از سوی دیگر در ماه‌های اخیر شاهد چند سفر رافائل‌ گروسی، مدیرکل آژانس به تهران و گفت‌وگو و رایزنی وی با مقام‌های مسئول در کشورمان بودیم که گویای تعامل مثبت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان آن است.

فرصت‌سوزی آژانس
انتشار 2گزارش گروسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در روز دوشنبه که برخلاف تعهد آژانس درباره حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورها، بلافاصله در رسانه‌های غربی بازتاب یافت، دربرگیرنده مفروض‌های ازپیش تعیین‌شده و مورد دلخواه رژیم صهیونیستی است که جمع‌بندی یک‌طرفه آن، زمینه را برای افزایش گمانه‌زنی‌های ضدایرانی در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کرده‌است.
این موضوع واکنش انتقادی نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین را نیز به‌همراه داشت؛ میخائیل اولیانوف در پیامی توییتری اینکه گزارش‌های آژانس درباره ایران در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد را کار همیشگی آژانس دانست و نوشت؛ «مثل همیشه، گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران بلافاصله در رسانه‌های جمعی درز پیدا کرد. می‌توان گمانه‌زنی‌های زیادی را در روزهای آینده و بحث‌های داغ در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار داشت.»
علاوه ‌بر این به‌ نظر می‌رسد آژانس در برقراری تعامل دوسویه با کشورمان درحال فرصت‌سوزی و از دست دادن فرصت حل‌ و فصل مسائل ادعایی پادمانی با ایران است. گروسی درحدود 3سال قبل ادعاهایی را که نخستین‌بار ازسوی نخست‌‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شده بود، مطرح کرد. با وجود این ایران و آژانس اسفند ماه سال ‌گذشته، در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند مسائل ادعایی را براساس نقشه ‌راه مشخصی ظرف مدت حداکثر 3ماه حل ‌و فصل کنند.
با این حال اما مدیرکل آژانس در گزارش اخیر خود ادعا کرده ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده، ناکام بوده است. گروسی بر همین اساس نتیجه‌گیری کرده که مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

گزارشی غیرمنصفانه و نامتوازن
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست‌ خبری دیروز خود با رسانه‌ها به گزارش جدید آژانس واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد، به ‌صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داد و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.
سعید خطیب‌زاده افزود: متأسفانه آنچه در این گزارش دیده می‌شود، چیز جدیدی نیست و همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش‌ از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به‌صورت شتاب‌زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست سوم ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به ‌نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در این جمع‌بندی وجود دارد. این گزارش منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

مکث
 انتقاد از گزارش یک‌سویه آژانس


سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در وین در واکنش به انتشار 2گزارش اخیر گروسی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در ایران گفت: نخستین گزارش مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در ایران است. این گزارش منعکس‌کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش ‌از پایان مراحل پیش‌بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. محمدرضا غائبی افزود: متأسفانه این گزارش با کنار گذاشتن استدلال‌های مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده ازسوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیرمنصفانه آنها، همچنان بر مفروض‌های از پیش تعیین‌شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع‌بندی یک‌طرفه خود را ارائه می‌دهد. وی گفت: ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک‌سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را به‌دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام بدهد، باشد. سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در وین اضافه‌کرد: گزارش دوم، یک گزارش به روزرسانی شده فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید