• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161942
+
-

پیاده‌راه‌های جدید پیش پای مردم

شهرداری تهران احداث 5پیاده‌راه جدید را در دستور کار دارد که از آن میان، عملیات اجرایی پروژه قدمگاه صالحیه به اتمام رسیده است

گزارش
پیاده‌راه‌های جدید پیش پای مردم

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

پروژه‌های ساخت‌وساز در فضای شهری دیگر به احداث بزرگراه، پل و خیابان‌سازی برای تردد خودروها برنمی‌گردد و اکنون آزادسازی فضای پیاده‌راه‌سازی‌ و ایجاد میدانگاه‌ها برای سلامت، رفاه و نشاط اجتماعی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. شهرداری در دوره مدیریت ششم با رویکرد توجه به مناطق کم‌برخوردار فضاهایی را برای شهروندان پیاده درنظر گرفته است؛ چنان‌که سازمان زیباسازی شهر تهران برای سال1401 نهضت پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی تهران را راه‌‌اندازی کرده و ایجاد قدمگاه صالحیه، پیاده‌راه‌ میدان شهرری و بلوار مدرس، پیاده‌راه خیابان بهار، پیاده‌راه میدان حسن‌آباد و پیاده‌راه خیابان آیت را در دستور کار خود قرار داده است؛ موضوعی که می‌تواند منجر به آزادسازی فضاهای مناسب به‌نفع شهروندان شود و شهر تهران را از «خودرومحور» به شهری «انسان‌‌محور» سوق دهد. در این میان اقدامات اجرایی قدمگاه صالحیه درست در همجواری امامزاده صالح(ع) محله تجریش به پایان رسیده و جلوه‌ای ویژه به فضایی داده که روزگاری پایانه اتوبوس‌ها بود. بنابراین فضای مقابل بارگاه امامزاده صالح(ع) در کنار بازار تجریش که روی رود مقصود‌بیک است، حالا تبدیل به میدانگاه فرهنگی و هنری شده تا شهروندان تهرانی و زائران امامزاده صالح بتوانند از آن استفاده کنند. این میدانگاه در مساحتی نزدیک به ۶هزار مترمربع احداث‌شده که در این پروژه شهری ۲۰رواق، 4هزار مترمربع کفپوش، ۲عدد آبنما، ۱۴۰گلدان چند‌منظوره نشیمنگاهی و 2فضای سرپوشیده خدماتی جانمایی شده؛ اگرچه قدمگاه هنوز به بهره‌برداری رسمی نرسیده است.
علاوه بر اینها، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال‌های اخیر اقدام به احداث میدانگاه‌ کرده است. براساس مطالعات صورت‌گرفته در 105نقطه از پایتخت، میدانگاه تعریف شده که تا‌کنون پلازای میدان ولیعصر(عج)، میدان شهدای هفتم تیر و شهدای بلوار صادقیه به بهره‌برداری رسیده است. همچنین میدانگاه متروی شهدای صادقیه نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد و در عین حال، عملیات اجرایی پلازای میدان جهاد آغاز شده است. 

ایجاد ۵ پیاده‌‌راه 
ساخت پیاده‌راه قدمگاه صالحیه حد‌فاصل میدان تجریش تا میدان قدس در اولویت سازمان زیباسازی قرار دارد. قدمگاه صالحیه در منطقه‌یک شهر تهران به‌دلیل وجود مزیت‌های طبیعی و تفرجگاهی، مراکز تجاری، بازار قدیمی، پاساژ‌ها و همچنین فضا‌های مذهبی و امامزاده روزانه حدود ۶۰۰هزار نفر تردد دارد. برای همین، لازم است فضا‌هایی متناسب و ارتقایافته تدارک دیده شود. طراحی فاز یک این قدمگاه به اتمام رسیده که شامل اجرای کف‌سازی پیاده‌روهای‌ موجود، اجرای نهر و درختکاری چنار با هدف اتصال کریدور سبز خیابان ولیعصر به خیابان شریعتی، کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، حذف زواید از پوسته و جداره، اصلاح جداره‌ها، اجرای فضای مکث موجود در محوطه ایستگاه مترو و... است. به غیر از این، 4پیاده‌راه نیز در مناطق کم‌برخوردار ایجاد خواهد شد تا فضای مناسبی در اختیار شهروندان تهرانی قرار بگیرد. جالب اینکه برای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی‌ مشکلاتی هم از قبیل معارضان وجود دارد و معمولا ممانعت‌هایی از طرف حوزه ترافیک و حمل‌ونقل خودرو‌ صورت می‌گیرد. به نوعی   پیاده‌راه‌سازی و ایجاد میدانگاه در عصری که تهران به شهری خودرومحور تبدیل شده است، کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد. با همه اینها، شهرداری تهران در تلاش است تا فضاهای پیاده‌روی در پایتخت را توسعه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید