گام آخر افتتاح پیادهراه حضرت زهرا س
بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری در مناطق 17 و 18 تهران به مراحل پایانی نزدیک میشود
سیدمحمد فخار-روزنامهنگار
بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری اینروزها در مناطق 17 و 18 تهران به مراحل پایانی خود نزدیک شدهاست؛ جایی که روزگاری با خط راهآهن تهران-تبریز شاهد مشکلات بسیاری بود، حالا برایش طرحی نو در ابعاد یک پیادهراه 27هکتاری پیشبینی کردهاند که آرامش را به محلههای اطراف بازمیگرداند. طرح پیادهراه حضرت فاطمه زهرا(س) با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق 17 و 18 و رونق گردشگری شهری در مناطق کمبرخوردار شهر در حال اجراست و اینروزها در آستانه بهرهبرداری قرار دارد. این پروژه به طول 9کیلومتر بر بام تونل قطار تهران-تبریز و با عرض 30متر تعریف شدهاست که فاز اول آن سال1400 افتتاح شد و فازهای بعدی آن در حال اجراست.
دیروز و امروز یک محله
بسیاری از ساکنان قدیمی محله عبور خط راهآهن از محل زندگی و رنجهایش را به یاد دارند. عبدالله کارخانه، از ساکنان خیابان زرند میگوید: حدود 10سال پیش وقتی مدیران شهری گفتند میخواهند در این محل پارک بسازند، همه خوشحال شدند؛ اما سالها طول کشید تا خاکبرداری انجام شد و به شکل فعلی درآمد. البته هنوز تمام نشده است.
چراغها روشن شود
پیادهراه چراغهای بسیاری دارد که هنوز روشن نشدهاند. نیره بنیقاسم، ساکن کوچه صاحبالزمان در حال عبور از پیادهراه است. او میگوید: این مسیر شبها بهعلت روشننبودن چراغها زیاد برای خانوادهها و بانوان قابل استفاده نیست؛ البته قرار بوده چراغها را روشن کنند.
کاش صداها برنگردد
حین گشتزدن سیدمرتضی حسینی، از ساکنان خیابان تختی سراغمان میآید و میگوید: ما دقیقا همسایه دیواربهدیوار طرح هستیم. جلوی منزل ما ساختمان ساختهاند و مشرف به پنجرههای ما شدهاست. وقتی خط راهآهن به زیر زمین رفت از سروصدا راحت شدیم؛ اما حالا میترسیم با تبدیل به پاتوق گردشگری باز صداهای آزاردهنده را تجربه کنیم.
راهکاری برای افزایش امنیت
حجتالاسلام علی پیامی، امام جماعت مسجد پیغمبراکرم هم میگوید: برای این پیادهراه زحمت بسیاری کشیده شده که قابل تقدیر است؛ اما نباید مکانی به این بزرگی رها شود. حضور نگهبان در پارک میتواند این مکان را برای استفاده همه آماده کند. هرقدر فضای سبز و بوستان در محلهای بیشتر باشد، برای مردمش بهتر است.