• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16052
+
-

غوغای برجام در صحن

یک نماینده مجلس در اعتراض به آتش زدن برجام، نسخه کامل توافق هسته‌ای را در قابی زرین به هیأت رئیسه داد

مجلس
غوغای برجام در صحن

فرزانه آیینی|خبر‌نگار:

داستان برجام و پیچ و خم‌های سیاسی‌اش همچنان بحث داغ مذاکرات بهارستان است و اگرچه در جلسه علنی چهارشنبه گذشته مجلس، جمعی آن را مقابل هیأت‌رئیسه مجلس آتش زدند اما دیروز نماینده تهران سند برجام را در قابی طلاکوب به رئیس جلسه تقدیم کرد و خواستار صیانت از این سند بین‌المللی شد.

با ارائه مجدد برجام به هیأت رئیسه مجلس نه‌تنها بازخوانی چرایی و چگونگی آتش زدن برجام و پرچم آمریکا از سوی جمعی از نمایندگان اصولگرا در تریبون قوه قانونگذاری بازهم در میان نمایندگان داغ شد بلکه این بار جایگاه مدیریتی علی لاریجانی، رئیس مجلس را هم نشانه گرفت. برخی نمایندگان معتقدند او باید جلسه چهارشنبه گذشته مجلس را به جای شوخی با آتش زنندگان برجام به سبک دیگری مدیریت می‌کرد و برخی دیگر سخن از خودجوش بودن این اقدام و غافلگیری مجلس به میان آوردند.

ماجرای برجام در بهارستان دیروز با نطق میان دستور علیرضا رحیمی نماینده تهران داغ شد. او که برای نوشتن این نطق جنجال‌ساز شب زنده داری کرده بود – به‌گفته خودش از شب تا صبح مشغول تدوین این نطق 7دقیقه‌ای برای دفاع از ‌شأن ملت ایران و خانه ملت بود - خطاب به مجلس گفت: برجام مصوب رهبری و کل حاکمیت نظام است و مربوط به دولت خاصی نیست. این نسخه را تقدیم هیأت رئیسه می‌کنم تا همچنان مجلس از این سند بین‌المللی که مجموعه حاکمیت در جهان آن را امضا کردند، صیانت کند و از هرگونه تعرض مصون بماند. اکنون مجموعه نظام در تلاش برای تعیین تکلیف برجام است.

رحیمی: آتش زدن، انقلابی‌گری نیست

او که نخستین ناطق جلسه علنی دیروز مجلس بود با بیان اینکه امانتداری، حرفه‌ای‌گری، دلسوزی، صفات انقلابی تیم مذاکره‌کننده در فضای دیپلماسی با وجود انکار و بهتان‌های آشکار مخالفان بارها و بارها مورد تأیید و تأکید رهبری انقلاب قرار گرفته، به آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس اشاره کرد و افزود: آتش زدن پرچم کشورها در فرهنگ اسلامی هیچ جایی ندارد و در منطق سیاسی و نگاه عقلانی هم مردود است. خروج آمریکا از برجام احساس شعف عده‌ای در داخل برای تسویه حساب سیاسی با دکتر روحانی و ظریف، فضای حساس کنونی را به‌جای بهره‌گیری برای تقویت همبستگی و امنیت ملی تبدیل به فضای عقده‌گشایی علیه دولت و در مقابل رهبری کرده است. روشن است که دشمن از اختلاف و تفرقه ما دلخوش و از همبستگی ملی ما نگران و خائف خواهد بود.
رحیمی با بیان اینکه آتش زدن پرچم کشورها در صحن مجلس را هیچگاه نماد انقلابی‌گری نمی‌دانیم چرا که به آتش کشیدن پرچم کشورها و اسناد بین‌المللی اساسا حرکتی مردود است، گفت: این حرکت در مرکز قانونگذاری کشور خلاف سیاست تعامل سازنده با جهان است که هم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند و هم در برنامه ششم توسط همین مجلس تصویب شده است. آرامش و امنیت نیاز حتمی فضای اجتماعی و سیاسی کشور مانند هوای پاک ضرورت حیاتی برای همه است.
نطق رحیمی فریادهای دو دو نماینده‌های منتسب به جبهه پایداری ازجمله مجتبی ذوالنور، احد آزادی خواه، عباس گودرزی، حسینعلی حاجی دلیگانی و... را به‌دنبال داشت. هرچند برخی نمایندگان چون حمید رضا حاجی بابایی سعی در آرام کردن نمایندگان مذکور داشتند، اما ذوالنور، نماینده قم به جایگاه هیأت رئیسه رفت و برای دقایقی با مسعود پزشکیان رئیس جلسه صحبت کرد. بعد از آن محمدرضا تابش نیز به جایگاه هیأت رئیسه رفت و برای دقایقی با ذوالنور صحبت کرد. همچنین پس از پایان نطق علیرضا رحیمی، حاجی دلیگانی فریاد زد «مرگ بر آمریکا».

کوهکن: افتخار می‌کنم

به‌رغم واکنش تند جمعی از اصولگرایان به سخنان رحیمی، اما قریب‌به‌اتفاق اعضای فراکسیون امید به استقبال او رفتند و به او دستمریزاد گفتند و با او روبوسی کردند. در پی دو دستگی اصولگرایان و اصلاح طلبان در ماجرای برجام فضای مجلس برای دقایقی متشنج شده بود و در نهایت هم محسن کوهکن، نماینده دلیجان که در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس پرچم آمریکا را آتش زده بود در اخطاری با استناد به ماده79 گفت: بنده چهارشنبه هفته گذشته اقدامی انجام دادم که به آن افتخار می‌کنم و اگر بتوانم باز هم انجام می‌دهم. آتش زدن پرچم آمریکا به‌معنای نهایت تنفر از سران رژیم این کشور است اما نباید در نطق مجلس گفته شود این کار در فرهنگ اسلامی نیست، منطق عقلانی ندارد و عقده‌گشایی است. او یادآور شد: از ابتدای این مجلس اصل را بر این گذاشتیم که از هر جریان سیاسی که هستیم یکدیگر را تحمل کنیم و قرار نیست چنین رفتاری داشته باشیم.‌ای کاش معترضان به آتش زدن پرچم به سخنان توهین‌آمیز رئیس‌جمهور نادان آمریکا نسبت به مردم کشورمان نیز توجه می‌کردند.کوهکن گفت: ختم کلام اینکه این سخنان نباید به پوششی برای اتفاقات بد و نامیمون علیه ملت ایران تبدیل شود.
بعد از اخطار کوهکن مصطفی کواکبیان، مجتبی ذوالنور و علیرضا رحیمی خواستار بیان اخطار خود بودند که مسعود پزشکیان رئیس جلسه مانع بیان ادامه اخطارها شد و گفت: ما نیازمند وحدت ملی هستیم. بحث برجام بحثی نیست که ما آن را پاره کنیم و آتش بزنیم. شورای امنیت ملی و رهبری محکم ایستاده‌اند و تصمیم می‌گیرند و ما باید اجرا کنیم و نباید از خودمان این کارها را انجام دهیم.

از غافلگیری مجلس تا مدیریت لاریجانی

تذکر کوهکن پایان ماجرای آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس نبود و این بحث در راهروهای پارلمان همچنان محور اصلی گفت‌وگوهای نمایندگان با رسانه‌ها بود و قریب به اتفاق نمایندگان این اقدام را در شأن مجلس نمی‌دانستند. در لابه لای موضع گیری‌های مجلسی‌ها در این‌باره نکته‌ای دیگر برجسته شد وآن هم نقش علی لاریجانی در مدیریت جلسه چهارشنبه گذشته مجلس بود که وقتی دلواپسان برجام به جایگاه ناطقان هجوم بردند و برجام و پرچم آمریکا را آتش زدند او با لبخند در راس مجلس ترجیح داد نظاره گر این غوغای سیاسی باشد و حتی مزاحی هم با آتش‌زنندگان برجام داشته باشد؛ مثل اینکه «مواظب باشید مجلس را آتش نزنید!» یا اینکه «حالا (برجام) آتش هم نمی‌گیرد!»

انتقاد از مدیریت لاریجانی

در همین راستا هم بود که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین با انتقاد از سبک مدیریت علی لاریجانی در جلسه چهارشنبه به همشهری گفت: بشخصه از آقای لاریجانی انتظار داشتم که جلسه گذشته مجلس را به‌گونه دیگری مدیریت می‌کردند و اگر جمعی هم بنا به تفکر‌شان می‌خواستند پرچم آمریکا یا سند بین‌المللی برجام را که هنوز محل مذاکرات دولت با غرب است در جایی خارج از مجلس آتش بزنند نه در بهارستان و محلی که قداست خانه ملت را دارد!

او ادامه داد: من از همین حیث به علی لاریجانی انتقاد شدید دارم چرا که او باید نظر جمع را در مورد برجام ملاک قرار می‌داد نه اینکه به شوخی و خنده نظاره گر به آتش کشیدن برجام در تریبون قانونگذاری باشد. من نمی‌گویم آنها حق نداشتند برجام یا پرچم آمریکا را به آتش بکشند بلکه انتقادم به استفاده از فضای مجلس برای این اقدام است.

مجلس غافلگیر شد!

این موضوع را با کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌ها و چهر‌ه‌ای که به علی لاریجانی نزدیک است در میان گذاشتیم، او به همشهری گفت: حقیقت این است که مجلس از این اقدام غافلگیر شد و کسی از تصمیم آقای کوهکن یا ذوالنور برای آتش زدن برجام خبر نداشت. جلالی ادامه داد: البته باید درنظر داشته باشیم که اختلاف نظر در مجلس وجود دارد و هیچ نماینده‌ای هم در مجلس از نماینده دیگری «نماینده‌تر» نیست و همه از حقوق یکسان برخوردارند به همین دلیل هم من فکر می‌کنم که از این مسئله‌ای که اتفاق افتاده و مسئله حاشیه‌ای هم بوده است باید عبور کنیم و ذهن مان را بر انسجام ملی، همدلی و همراهی برای حل مشکلات کشور معطوف کنیم. هرچند جعفر‌زاده ایمن آبادی نقش لاریجانی در ماجرای آتش زدن برجام را قابل بررسی می‌داند و جلالی تأکید می‌کند که مجلس از این حرکت غافلگیر شد اما کوهکن همچنان بی‌توجه به بازتاب اقدامش در آتش زدن برجام تأکید کرد که اگر بازهم به آن روز برگردد در راستای ایفای وظیفه‌اش پرچم آمریکا را در انتقاد به حاکمیت آمریکا و نه مردم آمریکا آتش خواهد زد. او با تأکید بر اینکه اقدامش در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس کاملا خودجوش بود به همشهری گفت: اقدام من نشان دادن اوج تنفرم از حاکمیت آمریکا بود و شخصا تصمیم به این اقدام گرفتم چرا که معتقدم باید با زبان نرم در مقابل زبان نرم، با منطق در مقابل منطق سخن گفت اما در جایی که حقی اجحاف می‌شود نباید سکوت کرد و هیچ کشور آزاده‌ای با نرمش و سکوت در مقابل زورگو به حق خودش نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید