• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159934
+
-

تولید برق در خوزستان 40درصد کاهش یافت

خشکسالی و کاهش ذخیره سدها علاوه بر کاهش تولید برق موجب خروج سد کرخه از مدار تولید شده است

پیگیری
تولید برق در خوزستان 40درصد کاهش یافت

سیده‌زهرا عباسی -  خبرنگار

آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۲۲۰روز از سال آبی تا ۱۰اردیبهشت سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 26.57میلیارد مترمکعب است که نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰درصد کاهش  نشان می‌دهد. فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این‌باره می‌گوید: ورودی سدهای کشور در سال آبی جاری 22.42میلیاردمترمکعب است و کاهشی معادل ۲درصد نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. میزان پرشدگی سدهای تهران، سد زاینده‌رود در اصفهان، سدهای خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به‌ترتیب حدود ۲۸درصد، ۳۰درصد، ۵۸درصد و ۷۴درصد است.

اولویت با تامین آب آشامیدنی
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره وضعیت سدهای ۴حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون - زهره - جراحی این استان از نظر ورودی آب به سد به همشهری می‌گوید: در سال آبی جاری بارش‌های به وقوع پیوسته تقریبا در تمامی حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان کمتر از میانگین بلندمدت بود. 
علاوه بر این موضوع میزان بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین که مهم‌ترین ماه‌ها برای آبگیری مخازن سدها هستند کاهش بارش‌ها شدت بیشتری یافت به‌گونه‌ای که در فروردین عملا هیچ بارشی به وقوع نپیوست.
عباس صدریان‌فر با تأکید بر اینکه شرایط موجب شده میزان منابع آب در دسترس و قابل برنامه‌ریزی برای تابستان نسبت به شرایط نرمال محدودیت‌های زیادی داشته باشد، می‌افزاید: اولویت اول تامین آب آشامیدنی استان است و به همین دلیل، پروژه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته تا با وجود محدودیت شدید منابع آبی، آب آشامیدنی پایدار از نظر کمی و کیفی برای استان تامین شود.
به‌گفته وی، در بخش کشاورزی با توجه به تعیین منابع آب قابل تامین برای کشاورزی توسط سازمان آب و برق خوزستان، شوراهای استانی زودتر از هر سال برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌اند و الگوی کشت و محدودیت‌های لازم از سوی سازمان جهادکشاورزی اعلام و اطلاع‌رسانی شده است.

خروج سد کرخه از مدار 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اما آمار نگران‌کننده‌ای درباره میزان تولید برق نیروگاه‌های استان هم‌اکنون می‌دهد و اظهار می‌کند: توان نیروگاه‌های خوزستان تولید ۷۷۰۰مگاوات برق است، اما به‌دلیل محدودیت شدید منابع آب در سد کرخه عملا بیش از 7ماه است که نیروگاه سد این حوضه از مدار خارج شده است. تراز فعلی سد کرخه پایین‌تر از تراز قابل بهره‌برداری نیروگاه است.
صدریان‌فر با بیان اینکه از ابتدای امسال حدود 3500گیگاوات ساعت انرژی برقابی توسط سدهای خوزستان تولید شده است، می‌گوید: این میزان برق تولید شده در مقایسه با تولید دراز مدت حدود 40درصد کاهش را نشان می‌دهد.
او تأکید می‌کند انرژی تولید شده در نیروگاه‌های خوزستان از منابع آب رهاسازی شده برای مصارف پایین‌دست سدها تولید شده است و خروجی مازاد بر نیازهای استان برای تولید انرژی برقابی از هیچ سدی رهاسازی نشده.
به‌گفته صدریان‌فر، طبق اعلام وزارت نیرو و مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و وضعیت ذخایر منابع آبی، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف ضروری است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید