• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 214035
+
-

کاهش مصرف بنزین با کاهش مسیر شهروندان

یادداشت
کاهش مصرف بنزین با کاهش مسیر شهروندان

هادی حق‌بین؛ معاون فنی‌عمرانی شهرداری تهران

امروز می‌توان گفت که پروژه نیمه‌کاره‌‌ و رهاشده‌اي در حوزه فنی‌عمرانی شهرداری تهران وجود ندارد. هر پروژه‌ای که از گذشته نیمه‌کاره مانده بود، اکنون در دست اقدام قرار گرفته اما ممکن است پروژه‌‌ای سرعت پیشرفت زیاد نداشته باشد یا از نظر ظاهری فعالیت در آن مشخص نشود. اگر پروژه‌‌ای با مانع جدی روبه‌رو باشد وارد فاز اجرای آن نمی‌شویم تا نیمه‌کاره نماند. بخشی از شاخص‌ترین پروژه‌های حوزه فنی عمرانی ایجاد و اتمام تقاطع‌هایی هستند که مسیر شهروندان را کوتاه می‌کنند و بدون آنها، رانندگان باید مسافت زیادی را طی کنند تا در مسیر مورد نظر خود قرار بگیرند.
در بزرگراه شهید همدانی منطقه22 تقاطع‌هایی داریم که به‌دلیل وجود معارضان در سال‌های قبل تکمیل نشده بودند. پل R12 مقابل شهرک شهید خرازی از همین دست پروژه‌ها بود که به بهره‌برداری رسید. با فاصله 500متر در شرق همین پل، یک پروژه دیگر در دست اجرا داریم که شامل تقاطع بزرگراه شهیدهمدانی با خیابان دوگاز است. این تقاطع با ساخت زیرگذری با نام R11 در حال احداث است و حدود 45روز دیگر افتتاح می‌شود. در یک نقطه دیگر هم اتصال بزرگراه شهیدهمدانی به بزرگراه شهیدهمت را داریم که S20 نام دارد. S20 دو دستگاه تونل دارد که حفاری آنها به اتمام رسیده است. همچنین یک دوربرگردان غیرهمسطح هم در این نقطه ساخته می‌شود که در مقابل بیمارستان شریعتی2 خواهد بود و اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد. در سال1402 برای ساخت 18تقاطع هدف‌‌گذاری کرده‌ایم و تا‌کنون تعدادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و در شنبه‌های امید و افتخار افتتاح شده‌اند. می‌توان محاسبه کرد که با ایجاد این تقاطع‌ها مسیر خودرو‌ها کوتاه می‌شود و با درنظر گرفتن آمار تردد خودرو‌ها می‌شود فهمید که چقدر مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند و وقت کمتری از شهروندان تلف می‌شود.
بخشی از طرح‌های معاونت فنی‌عمرانی، رفع کاستی‌های تقاطع با ایجاد مسیر‌های گردش و پل است و بعضی هم شامل احداث سازه‌های مستقل و بزرگ با کاربرد‌های دیگر می‌شود که مطابق برنامه‌ طراحی‌شده در شهرداری تهران ایجاد می‌شوند. امسال معاونت فنی‌عمرانی صرفا در موضوع بزرگراه‌ها و تقاطع‌ها کار نمی‌کند و در زمینه زیرساخت‌های شهری هم فعال است. این زیرساخت‌ها به حوزه‌هایی مانند اجتماعی و خدمات شهری، فضای سبز و توسعه ساختمان‌ها ارتباط دارد. به‌عنوان مثال ایجاد تعدادی از پارکینگ‌های طبقاتی از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک به حوزه فنی‌عمرانی ارجاع شده است. سال گذشته شاهد افتتاح پارکینگ امیرکبیر بودیم و یک‌ماه‌ونیم آینده هم پارکینگ مینابی در منطقه15 افتتاح می‌شود. ساخت پارکینگ جوادیه را نیز در دستورکار داریم. گسترش پایگاه‌های مدیریت بحران هم در حال اجراست. 306هزار مترمربع کار در همین دوره مدیریت شهری در دست معاونت فنی‌عمرانی شهرداری است که بعضا تکمیل شده یا به مرور تحویل شهروندان می‌شود.
برای ساخت دسترسی‌ها در اطراف بزرگراه‌ها باید معارضان را برطرف کرد اما نمی‌شود ساخت بخش اصلی بزرگراه را تا زمان تملک این تعارض‌ها متوقف کرد. در این مدت هم رانندگان می‌توانند از شبکه معابر استفاده کنند و به قسمت‌های مختلف دسترسی داشته باشند تا زمانی که ساخت تقاطع‌ها برای کوتاه کردن این مسافت‌ها انجام شود.
بعد از اجرای هر بزرگراه، اتصالاتی که بین محله‌های 2طرف آن قرار دارد، قطع می‌شود و شهروندان ساکن در 2محله قادر به عبور نخواهند بود که مشکلات اجتماعی‌اي را در پی خواهد داشت. در بزرگراه‌هایی که در مناطق تازه‌ساز ایجاد می‌شود کمتر با این مشکل روبه‌رو هستیم زیرا محله‌ها جدید هستند. البته باید باز هم شبکه معابر را تکمیل کرد و زیرگذر کوهک یکی از اين موارد در منطقه22 است که مدتی پیش به بهره‌برداری رسید. تکمیل این شبکه معابر در طرح جامع ترافیک شهری قرار دارد و به‌تدریج اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید