• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159914
+
-

گردهمایی 1700ناشر داخلی در مصلی

قطر؛ مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

برنامه‌های سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشریح شد. این نمایشگاه از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در 2بخش حضوری در مصلای امام‌خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.
به گزارش همشهری، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در نشست خبری این رویداد فرهنگی که در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه پویایی فرهنگی کشور را نشان می‌دهد، گفت: «در دوران فراگیری بیماری کرونا حوزه فرهنگ آسیب‌های بسیاری را متقبل شد، اما مجموعا تولیدات فرهنگی در این دوره قابل اعتناست. در سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با ۱۱۳هزار عنوان کتاب شکسته شد.» احمدوند با بیان اینکه ویژگی‌ نمایشگاه کتاب، دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور است، توضیح می‌دهد: «امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در مصلی، نمایشگاه مجازی هم برگزار می‌شود که این نمایشگاه کتاب قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور به شمار می‌رود.» علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره بن‌کارت‌ها توضیح داد: «تا‌کنون ۱۴۰هزار نفر از دانشجویان، طلاب و استادان برای بن‌کارت ثبت‌نام کرده‌اند که داده‌های آنها براساس بانک اطلاعاتی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز مدیریت حوزه‌ها بوده است. برخی از دانشجویان در تماس با مرکز پاسخگویی می‌گویند کد ملی آنها در سامانه ثبت نشده که همکاران ما در مراکز پاسخگویی آنها را به دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط هدایت می‌کنند. در مجموع یارانه اختصاص‌یافته برای این دوره ۱۰۰درصد افزایش داشته تا بتوانیم تعداد افراد بیشتری را پوشش بدهیم. میزان بن‌کارت دانشجویان ۴۰درصد و استادان دانشگاه ۵۰درصد افزایش داشته‌ است.»
علی رمضانی هم درباره شرکت ناشران خارجی توضیح داد: «امسال ناشران از ۳۳ کشور در نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند که بخشی از آنها در سالن ناشران خارجی و بخشی نیز در بخش بین‌الملل خواهند بود. همچنین ۲۵ مهمان خارجی داریم و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی از کشورهای آذربایجان، عمان و قطر در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.»
یاسر احمدوند در بخش دیگری از نشست درباره شائبه اینکه انتخاب مهمان‌ ویژه نمایشگاه براساس روابط سیاسی بوده و با وجود انتخاب ترکیه به‌عنوان مهمان ویژه در سال ۹۹ حالا کشور قطر جایگزین شده، گفت: «امسال قطر ویژگی‌های مناسبی برای حضور داشت. طبیعتا ترکیه کشور مهمی به لحاظ فرهنگی است و پیوندهای عمیقی با ما دارد و امیدواریم در سال‌های آینده کشورمان میزبان ترکیه باشد. امسال نمایشگاه قطر در ۵۵ سالگی قرار داشت و نسبت به کشورهای دیگر شرایطش مناسب بود و به‌عنوان مهمان‌ ویژه انتخاب شد.» علی رمضانی نیز در ادامه درباره ویژگی‌های نمایشگاه در این دوره گفت: «هیچ ناشری در سازه موقت حضور ندارد. در این دوره ۹۰هزار مترمربع فضا در اختیار داشتیم که ناشران در این متراژ استقرار خواهند داشت و با توجه به شرایط بهداشتی میزان متراژ مفید کمتری توانستیم به ناشران اختصاص دهیم. امسال اعتباری که معاونت فرهنگی برای خرید کتاب درنظر داشت نسبت به سال گذشته ۱۰درصد و به لحاظ ریالی ۴۰درصد افزایش داشته است.» افتتاحیه این دوره از نمایشگاه روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید