• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223634
+
-

یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

 علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «با وجود تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی شد و یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

جذابیت نمایشگاه کتاب با وجود رقیبی مثل فضای مجازی
داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند پیشکسوت تئاتر کشور درباره سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: با وجود رقیبی مثل فضای مجازی همچنان حضور در نمایشگاه کتاب برای مردم دلچسب است؛ هرچند که قیمت کاغذ و کتاب‌ در بازار نشر روندی افزایشی داشته است، اما مردم دوست دارند از نمایشگاه کتاب بازدید کنند و در حال و هوای نمایشگاه حضور داشته باشند؛ چراکه برایشان آشنایی با کتاب‌های جدید لطف خاصی دارد؛ بنابراین بسیاری از کتاب‌دوستان و افراد اهل مطالعه به نمایشگاه کتاب می‌آیند. فتحعلی‌بیگی ایجاد جاذبه‌های خاص و خلاقانه برای جذب عموم مردم به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را پیشنهاد کرد و ادامه داد: گروه‌های مختلف جامعه به واسطه جاذبه‌های متنوع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آن حاضر خواهند شد و به این واسطه بیشتر در معرض انتخاب کتاب و آشنایی با ناشران و کتابفروشان قرار خواهند گرفت؛ هرچند بسیاری از ایده‌های ترویجی حوزه مطالعه و کتابخوانی نیازمند برنامه‌های بلندمدت است. این هنرمند اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت را مناسب جریان ترویجی کتابخوانی کشور ندانست و گفت: برای تشویق مردم به حضور در نمایشگاه کتاب لازم است به تنوع سلیقه جامعه توجه شود. توجه به علاقه گروه‌های مختلف خودبه‌خود برای نمایشگاه جذابیت ایجاد می‌کند.

شعار امسال نمایشگاه در عین ایجاز  مفاهیم عمیقی دارد
غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «‌بخوانیم و بسازیم»، گفت: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بود، هر که دانا بود» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است. اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

نمایشگاه کتاب؛ فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور
فداحسین مالکی، عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به قدمت فرهنگ و تمدن کشورمان اشاره کرد و گفت:‌ فرهنگ و تمدن ایران به بلندای تاریخ است و به همین دلیل همواره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد توجه کشورهای عضو اکو و دیگر کشورها در اروپا و آمریکای لاتین قرار می‌گیرد.‌ با وجود اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هنوز به 40سالگی خود نرسیده، اما این رویداد ارزشمند مورد توجه دنیا قرار گرفته و لازم است با توجه به اهمیتش نگرش جدیدی نسبت به برگزاری آن داشته باشیم. در حال حاضر شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و جهان با شرایطی که در گذشته برقرار بوده، متفاوت است. مالکی چتر معادلات سیاسی را بر فعالیت حوزه‌های فرهنگی گسترده دانست و ادامه داد:‌ دیپلماسی فرهنگی کشور ما بی‌تأثیر از معادلات سیاسی فعلی دنیا نیست. لازم است مسئولان فرهنگی کشورمان با درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی جهانی و یارگیری کشورها به شناسایی نخبگان فرهنگی دیگر کشورها در تعاملات دیپلماسی فرهنگی مبادرت داشته باشند. منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیازهای معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.
 سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید