• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15792
+
-

بازاری که روی دست بخش خصوصی ماند

بازار روز وحدت با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد، اما بعد از پایان کار شهرداری سهم خود را به بانک شهر واگذار کرد

شهری
بازاری که روی دست بخش خصوصی ماند



زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار:

امروزه اکثر شهروندان تجربه خرید بخشی از مایحتاج روزانه خود را از بازارهای روز دارند؛ بازارهایی که نه‌تنها در شهرهای کوچک، بلکه در کلان‌شهرها نیز مشتریان خاص خودشان را دارند. در واقع بازارهای روز حلقه اتصال مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند که با تعدیل قیمت‌ها فرصت مناسبی برای خرید مردم فراهم می‌آورند. یکی از بازارهایی که با هزینه بالا و تبلیغات فراوان در شهرک وحدت شهرستان فردیس ساخته شد بازار روز وحدت بود. این بازار روز در مساحتی بالغ بر 9 هزار متر مربع و در 3 طبقه و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. اما با وجود اینکه چند سال از افتتاح آن می‌گذرد تنها معدودی از مغازه‌ها در طبقه همکف آن دایر و مشغول فعالیت هستند. حالا به گفته کسبه و مالکان، این مجتمع بازار روز نیست چراکه شهرداری در آن سهمی ندارد.


نیاز مبرم شهروندان به بازار روز

یکی از شهروندان شهرک نگارستان که خانه‌اش روبه‌روی بازار روز وحدت است، می‌گوید: همیشه برای تامین مایحتاج خود به مرکز شهر مراجعه می‌کنیم و در آنجا با مشکلاتی مواجه هستیم. با افتتاح این بازار فکر کردیم مشکلمان حل می‌شود اما با اینکه چند سال از افتتاح آن می‌گذرد فقط چند مغازه در آن فعال هستند و ساختمانی به این بزرگی خالی است. «لیلا کریمی» می‌افزاید: وجود چنین مراکزی برای عرضه مایحتاج مردم ضروری است. فکر می‌کردیم با وجود این بازار تقریبا خرید روزمره و میوه و تره‌بار شهروندان پیش‌بینی شده و دیگر مجبور نیستیم زمان زیادی صرف کنیم و به فروشگاه‌های مرکز شهر برویم، اما حالا مغازه‌‌ها تبدیل به انباری شده است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به رشد و توسعه شهرک وحدت و نگارستان، ساخت مراکز عرضه خدمات مورد نیاز متناسب با رشد جمعیت تاکنون مغفول مانده و مردم در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند. راه‌اندازی این بازار می‌تواند بخشی از نیاز شهروندان را تامین کند.


وضعیت بلاتکلیف بازار روز وحدت

یکی از معدود کسبه‌هایی که در طبقه همکف این مجتمع مشغول کار است می‌گوید: وضعیت این مجتمع معلوم نیست. بخشی از آن زیر نظر بانک شهر و بخشی هم شخصی است. هیچ کدام توافقی برای راه انداختن این مجتمع ندارند.
«علی احمدی» می‌افزاید: قیمت این مغازه‌ها بسیار بالاست و کسی حاضر به خرید آنها نیست. از طرفی مالکان هم منتظرند تا دیگری مغازه‌اش را باز کند تا آنها هم اقدام کنند. البته من شنیده‌ام که قرار است اینجا به فروشگاه بزرگی تبدیل شود اما فعلا که خبری نیست.
وی ادامه می‌دهد: توزیع عادلانه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه خدمات در نقاط مختلف شهر یکی از ضروریات زندگی شهری است که ضمن ایجاد فضای رقابتی موجب رفاه بیشتر مردم می‌شود. اگر این بازار راه بیفتد، قطعا یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری برای کرج و فردیس خواهد شد.


اختلاف شهرداری و سرمایه‌گذار

یک شرکت مهندسی که با مشارکت شهرداری وقت اقدام به ساخت این طرح کرده، حالا مسئولیت این بازار روز یا مجتمع تجاری را به عهده دارد اما بروز برخی مسائل موجب گلایه سرمایه‌گذار اجرای این طرح و بلاتکلیف ماندن وضعیت این بازار شده است.
مدیرعامل این شرکت مهندسی با اشاره به مشکلاتی که در اجرای این طرح به وجود آمده می‌گوید: سازمان میادین در سال 85 با گروه مهندسین سی سی مشارکت کرده تا با سرمایه شرکت و در زمینی که متعلق به خود ما بود این بازار روز ساخته شود. در مقابل مقرر شد تا سازمان میادین کارهای جواز و تغییر کاربری را انجام دهد.
«محمود نجار سی سی» می‌افزاید: در آن زمان مدیرعاملان و مسئولان شهرداری که با ما همکاری می‌کردند بر و کف را جواز حساب کردند و مقرر شد 16 و نیم درصد از پروژه سهم شهرداری باشد اما بعد از پایان کار، زمانی که سازمان میادین از شهرداری منطقه تقاضای پایان کار کرد، شهرداری اعلام کرد این بر و کف به منزله جواز نیست.وی ادامه می‌دهد: ما تا انتهای اجرای طرح هیچ گونه تخلف و مزاحمتی نداشتیم و تمام کارهای ما بر اساس نقشه صورت گرفت، اما 6 سال طول کشید تا بتوانیم از شهرداری پایان کار بگیریم. در این مدت بالغ بر 40 جلسه برگزار شد که غیر از اتلاف وقت و انرژی هیچ عایدی دیگری نداشت. در نهایت آقای ترکاشوند توانست مشکل را به نحوی حل کند.

نجار سی سی اضافه می‌کند: البته در این جلسه خود شهردار حضور نداشت، اما مدیرانی که در جلسه بودند به شرط اینکه سهم شهرداری از 16 و نیم درصد به 35 درصد افزایش پیدا کند به ما جواز پایان کار دادند. ما نیز به دلیل اینکه باید پاسخگوی دیگر کسانی که این مغازه‌ها را خریدند باشیم قبول کردیم.

وی می‌افزاید: این 35 درصد شامل 12 مغازه بزرگ است که شهرداری در قبال بدهی‌ای که بابت ساخت اتوبان همت داشت به شرکت آتیه‌شهر که پیمانکار این طرح است و زیر نظر بانک شهر فعالیت می‌کند داده است. اکنون شهرداری در آنجا هیچ سهمی ندارد و درواقع دیگر بازار روزی وجود ندارد و آنجا یک مجتمع تجاری است.

نجار سی سی ادامه می‌دهد: البته این بازار با حضور شهردار، نمایندگان مجلس و مسئولان شهر افتتاح شد و در آن روز شهرداری تمام مغازه‌ها را پر کرد، اما بعد از آن سیاست سازمان میادین تغییر کرد شروع به تخلیه مغازه‌ها کرد.
وی اضافه می‌کند: ما برای ساخت این پروژه هزینه زیادی متقبل شدیم و بابت مغازه‌هایی که فروختیم و دیر تحویل دادیم بیش از 11 میلیارد خسارت پرداخت کردیم. در واقع این مجتمع هیچ سودی برای ما نداشت. کسانی که آنجا مغازه دارند حتی هزینه شارژ مجتمع، آب، برق و گاز را هم پرداخت نمی‌کنند.

نجار سی سی درباره وضعیت ساماندهی این مجتمع می‌گوید: قبل از عید که با یک شرکت صحبت کردیم تا مجتمع را تبدیل به فروشگاه کند، آن شرکت خودش با بانک شهر وارد مذاکره شد و گویا آنها را راضی به همکاری کرده که اگر همه کارها انجام شود، تا چند ماه آینده این مجتمع تجاری تبدیل به فروشگاه خواهد شد.


بازاری که رونق نگرفت

رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری کرج درباره وضعیت این بازار می‌گوید: این بازار به دلیل مشکلاتی که داشت رونق نگرفت. از طرفی شهرداری هیچ نظارتی روی این بازار ندارد چراکه به دلیل بدهی آن را واگذار کرد.«مجتبی دودانگه» می‌افزاید: این بازار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده بود، اما بعد از پایان کار، شهرداری سهم خود را به بانک شهر واگذار کرد و اکنون فعالیتش زیر نظر شهرداری نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید