• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15728
+
-

مأموریتی برای برجام

در آستانه سفرهای ظریف به مسکو، پکن و بروکسل، رئیس‌جمهور هم در گفت و گو هایی با رهبران اروپا خواستار تضمین منافع تهران در برجام شد

هسته‌ای
مأموریتی برای برجام

جهان دور جدیدی از رایزنی‌های برجامی را برای حفظ توافق هسته‌ای آغاز کرده است. سران برخی کشورها در روزهای اخیر با رئیس‌جمهور ایران تماس‌هایی داشته‌اند و در همین راستا وزیر امور خارجه قرار است عازم سفری دوره‌ای شود تا مشخص شود آیا اروپا قادر به تضمین نیازهای ایران در برجام خواهد بود؛ اگر چنین شود ماموریتی غیرممکن محقق شده است.

محمدجواد ظریف در ساعات آینده ابتدا به پکن و مسکو می‌رود تا با وزیران خارجه این 2کشور همسو درباره خروج آمریکا از برجام تبادل نظر کند.
روس‌ها هم پنجشنبه معاون وزیر خارجه کشورشان را به تهران فرستادند؛ سرگئی ریابکوف با سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران رایزنی کرد.
طرف روس در این دیدار ضمن اظهار تأسف از اقدام دولت آمریکا در خروج از برجام، این اقدام را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی دانست و بر تعهد این کشور بر اجرای کامل برجام و همکاری با سایر کشورهای عضو برای حفظ برجام تأکید کرد.

عراقچی نیز در این دیدار شرط کرد درصورت ارائه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تأمین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، حفظ برجام ممکن خواهد بود.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش در مسکو اقدام واشنگتن در خروج از توافق هسته‌ای با ایران را به منزله نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دانست.

در این نشست وزیر خارجه آلمان نیز مانند همتای روس خود خواستار حفظ توافق هسته‌ای شد و گفت: اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند، اهمیت بسیاری دارد.

گفت‌وگو در سطح رهبران

مقامات آلمان وفرانسه بیش از سایر کشورهای اروپایی برای حفظ برجام به تکاپو افتاده‌اند. بعد از گفت‌وگوی امانوئل‌مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه با روحانی تماس گرفته بود.

در ادامه رایزنی‌ها، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم در یک گفت‌وگوی تلفنی با اشتباه دانستن تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، این توافق را یک موفقیت دیپلماتیک شایسته حفاظت ارزیابی کردند.

چین به‌عنوان سومین ضلع مثلث حامی ایران این روزها سرگرم تحولات آسیای شرقی است. با این حال ظریف در سفر به پکن در رابطه با همکاری‌های اقتصادی ایران و چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران رایزنی خواهد کرد.

اگر مذاکرات با E3شامل انگلیس، فرانسه و آلمان برای اخذ تضمین به نتیجه نرسد فروش نفت ایران متاثر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف برخی کشورها کاهش خواهد یافت؛ با این حال چین ازجمله طرف‌هایی بود که در اوج دوران تحریم هم مشتری پر‌وپا‌قرص نفت ایران بود.

ایران هشدار داده اگر اروپا نتواند برای تأمین منافع برجامی ایران تضمین دهد اقدام متناسب انجام خواهد داد. از ماه‌ها قبل یکی از اقدامات متناسب ایران به‌صورت در گوشی به اروپایی‌ها گفته شده بود تا اینکه در جریان سفر اخیر وزیر خارجه ایران به نیویورک به صراحت به گوش مقامات کاخ سفید در واشنگتن رسید. ایران گفته است خروج از ان‌پی‌تی یکی از گزینه‌های مدنظرش است و اهل فن معنی خروج از ان‌پی‌تی را خوب می‌دانند.

ایران چه خواسته‌هایی دارد؟

اما ایران چه خواسته‌هایی دارد؟مهم‌ترین خواسته ایران تضمین فروش نفت ایران به همه کشورها ازجمله خریداران سنتی نفت ایران همچون کره، هند، ژاپن و...است، همچنین ایران می‌خواهد مطمئن شود سازوکار بانکی تضمین شده‌ای برای دریافت وجه فروش محصولاتش وجود خواهد داشت، تضمین بیمه و عبور و مرور کشتی‌های ایران از دیگر خواسته‌های تهران به شمار می‌رود.

ظریف قرار است بعد از پکن و مسکو به بروکسل مقر اتحادیه اروپا برود تا در آنجا خواسته‌های ایران را به بوریس جانسون، هایکو ماس و لودریان وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه منتقل و علاوه بر این با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتمام حجت کند.

بیانیه دولت درباره خروج آمریکا از برجام

دولت در بیانیه‌ای درباره خروج آمریکا از برجام با اشاره به ماموریت‌های وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: وزیر امور خارجه موظف شده است تا اقدامات لازم را برای گرفتن تضمین‌های لازم از بقیه اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی کشور پیگیری و نتیجه را فورا گزارش کند. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی موظف شده است که کلیه آمادگی‌های لازم برای ورود به مرحله غنی‌سازی‌ صنعتی بدون هیچ‌گونه محدودیت و با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تحقیق و توسعه دانشمندان غیور هسته‌ای کشور را فراهم کند. در این بیانیه آمده است: مردم ایران با اطمینان و آرامش مسیر پیشرفت و سازندگی را ادامه داده و دولت تمام تمهیدات لازم برای همه شرایط را درنظر گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید