• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156832
+
-

روزهای تعطیل نوروزی، فرصت فوق‌العاده‌ای برای دیدار از باغ ملی گیاهشناسی است

سمفونی گیاهان و درختان

سمفونی گیاهان و درختان

مرضیه موسوی

ذخیره ژنتیک گیاهی کشور در باغ 145هکتاری گیاهشناسی نگهداری می‌شود؛ باغی که در زمره آثار ملی به ثبت رسیده و با رسیدن بهار، زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود. اگر تا‌کنون فرصتی برای بازدید از این باغ دست نداده، تعطیلات نوروز را از دست ندهید و در زودترین زمان ممکن خودتان را به باغ ملی گیاهشناسی که در جاده تهران-کرج و خروجی پیکان‌شهر جاخوش کرده برسانید. اگر قصد بازدید از تمام بخش‌های باغ را دارید حداقل به نیم‌روز زمان نیاز خواهید داشت. بازدید از این باغ باید و نبایدهایی دارد که بد نیست قبل از رفتن از آن مطلع باشید. راهنمای مختصر زیر، سؤالات اولیه ذهن شما برای بازدید از این باغ را پاسخ می‌دهد.

چطور به باغ ملی گیاهشناسی برسیم؟
اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی به باغ ملی گیاهشناسی بروید، می‌توانید خودتان را به ایستگاه متروی ایران‌خودرو برسانید. بعد از پیاده شدن از مترو، سوار تاکسی‌هایی شوید که مقصدشان شهرک سرو آزاد است. در خیابان شهید گودرزی از تاکسی پیاده شوید و گذرگاه باغ گیاهشناسی را طی کنید تا به در اصلی برسید. برای رفتن به باغ گیاهشناسی با خودروی شخصی کافی است خود را به اتوبان تهران-کرج برسانید. بعد از عبور از خروجی دریاچه چیتگر، به خروجی پیکان‌شهر می‌رسید. از پیکان‌شهر خودتان را به کمک تابلوهای راهنمایی به شهرک سرو آزاد برسانید و بعد وارد خیابان شهید گودرزی (هشتم غربی) شوید. بلوار باغ گیاهشناسی پیش‌روی شماست. نگران جای پارک نباشید؛ باغ گیاهشناسی پارکینگ اختصاصی دارد.

باغ گیاهشناسی چه ساعت‌هایی باز است؟
درهای باغ ملی گیاهشناسی ایران در بهار و تابستان از ساعت 9صبح تا هفت‌و‌نیم عصر باز است. یادتان باشد برای تماشای تمام بخش‌های این باغ 145هکتاری به زمانی چند ساعته نیاز دارید؛ پس رسیدن به این باغ در ساعات پایانی منتهی به 19و غروب، چندان لطفی ندارد. حالا که قرار است پیاده‌روی نه‌چندان کوتاهی در محوطه باغ داشته باشید، بد نیست خوراکی‌های کوچک اما مغذی‌ای با خودتان بردارید؛ همچنین یک بطری آب آشامیدنی. ناگفته نماند تردد در گذرهای مختلف باغ گیاهشناسی گاه با شیب کمی همراه است. بنابراین پوشیدن کفش مناسب به شما کمک می‌کند تا گردش با کیفیت‌تری در این باغ بزرگ و جذاب تجربه کنید. اگر کودک یا سالمند به همراه دارید می‌توانید از کالسکه و ویلچر برای کمک به حرکت آنها استفاده کنید.

آیا می‌توانیم در چمن‌های پارک اتراق کنیم؟
باغ گیاهشناسی بیشتر از اینکه یک تفرجگاه باشد، مجموعه‌ای فرهنگی و آموزشی به‌شمار می‌رود. در قوانین بازدید از این بوستان، نشستن در چمن و روشن کردن هرگونه آتش ممنوع است. اما آلاچیق‌هایی در این پارک تعبیه شده که فرصتی کوتاه برای استراحت بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید غذای سبکی با خود به همراه داشته باشید که در این آلاچیق‌ها میل کنید. البته در انتخاب غذا و وسایلی که با خود به این باغ می‌برید دقت کنید؛ غذا و وسایلی را به همراه داشته باشید که وزن و حجم زیادی نداشته باشند و بتوانید تا قبل از خوردن غذا، آن را با خود در نقاط مختلف پارک حمل کنید. یک وعده ساندویچ خانگی بهترین گزینه برای این کار است.

در باغ گیاهشناسی چه چیزهایی خواهیم دید؟
تماشایی‌های باغ ملی گیاهشناسی را می‌توان در سه دسته کلی جا داد: رویشگاه‌های ایران، رویشگاه‌های جهان و کلکسیون‌های موضوعی. در این باغ می‌توانید سفری به دل جنگل‌های هیرکانی داشته باشید یا سر از زیستگاه‌های گیاهی زاگرس و البرز و هیمالیا دربیاورید. نمونه‌هایی از باغ‌های ایرانی را ببینید و همچنین سری به باغ ژاپنی و باغ چینی بزنید. باغ صخره‌ای را ببینید و با کلکسیون حشرات آشنا شوید. علاوه بر این رویشگاه‌ها، دو آبشار و برکه و دریاچه هم زینت‌بخش باغ گیاهشناسی شده که به نوعی زیستگاه برخی از اقلام گیاهی موجود در باغ به‌شمار می‌روند.

باغ گیاهشناسی چه امکاناتی دارد؟
باغ گیاهشناسی علاوه بر مجموعه‌های نمایشگاهی، امکاناتی عمومی نیز برای آسایش گردشگران درنظر گرفته است. پارکینگ، سرویس بهداشتی و محلی برای شست‌وشوی دست‌ها، نمازخانه، چند بوفه کوچک برای تهیه خوراکی و آب معدنی و نوشیدنی، آلاچیق در محوطه باغ و همچنین نیمکت‌هایی برای استراحت در گذرهای باغ گیاهشناسی به چشم می‌خورد. رستوران و کافه باغ گیاهشناسی هم در ایام نوروز فعال است. اگر بعد از بازدید از باغ، هوس کاشت گل و نهال کردید یا دوست داشتید یادگاری‌ای از بازدید از باغ با خود به خانه ببرید، سری به فروشگاه باغ گیاهشناسی و مرکز آموزش آن بزنید تا گل و گیاه مورد نظرتان را خریداری و درباره نگهداری از گیاهان و فعالیت‌های مربوط به کاشت و نگهداری گل و گیاه، اطلاعات دقیقی از کارشناسان این مجموعه به‌دست بیاورید.

چقدر باید هزینه کنیم؟
برای بازدید از باغ گیاهشناسی باید از گیشه ورودی بلیت تهیه کنید؛ برای این کار حتماً کارت الکترونیک بانکی خود را به همراه داشته باشید. هزینه ورودی برای هر نفر 12هزار و 500تومان است. گردشگران خارجی هم همین هزینه را برای بازدید از باغ گیاهشناسی پرداخت می‌کنند. همچنین می‌توانید بلیت باغ گیاهشناسی را از سایت‌هایی که بلیت‌های تخفیف‌دار عرضه می‌کنند، تهیه کنید. برای این کار کافی است قبل از مراجعه به باغ گیاهشناسی، در سایت‌هایی مثل تخفیفان و نت‌برگ و... بلیت باغ گیاهشناسی را جست‌و‌جو کنید و از تخفیف 15تا 30درصدی این بلیت‌ها بهره ببرید. بازدید از باغ گیاهشناسی در ایام نوروز با کمک تورهای تهرانگردی هم ممکن است. این تورها با برنامه‌ریزی گردشی یک روزه، علاوه بر باغ گیاهشناسی شما را به گردشگاه‌های اطراف این باغ ازجمله دریاچه چیتگر هم مهمان می‌کنند.

آیا می‌توانیم وسایل بازی هم به آنجا ببریم؟
باغ ملی گیاهشناسی بانک ذخیره گیاهی کشور به‌شمار می‌رود. وجود نمونه‌هایی از تمام انواع گیاهان ایران در این باغ، آن را به میراثی ارزشمند تبدیل کرده است. برای همین است که این باغ با سایر باغ‌ها و مکان‌های سرسبز فرق دارد؛ اینجا بیشتر از اینکه یک تفرجگاه باشد یک موزه و نمایشگاه است. برای همین در قوانین ورود به این باغ استفاده از هرگونه وسایل بازی و تفریحی، ازجمله توپ و بستن تاب به درختان و نشستن در دل چمن و... ممنوع است. برای انجام این تفریح‌ها و بازی‌ها می‌توانید بعد از بازدید از باغ گیاهشناسی به پارک چیتگر بروید که درست دیوار به دیوار این باغ قرار دارد. روشن کردن آتش و هرگونه پخت‌وپزی در این باغ ممنوع است. استعمال سیگار و دخانیات هم در این باغ مجاز نیست. هنگام بازدید از باغ گیاهشناسی حواس‌‌تان به گیاهان و درختان و گل‌های این باغ باشد تا آسیبی به آنها وارد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید