• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155713
+
-

محمد گلریز در نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر مطرح کرد

اولویت؛ مبارزه با مافیای موسیقی

موسیقی
اولویت؛ مبارزه با مافیای موسیقی

سرود در روزهای اول انقلاب فرمی موسیقیایی بود که به افراد و اقشار مختلفی که می‌خواستند همراهی خود را با انقلاب در قالب نغمه و آوا بیان کنند، اجازه کار می‌داد. اما این فرم رفته‌رفته به حاشیه رفته و در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای آن به‌منظور ترویج ارزش‌های انقلابی و اسلامی صورت گرفته است. روز گذشته، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور محمد گلریز، رئیس کمیته علمی و مصطفی زیبایی‌نژاد، دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

معرفی برگزیدگان در قالب برنامه استعدادیابی 
در ابتدای این نشست، مصطفی زیبایی‌نژاد، دبیر بخش ملی این جشنواره آماری از آثار ارسالی ارائه کرد و گفت: مرحله اول فراخوان جشنواره سپری شده است و همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود. ارسال اثر در بخش بین‌الملل هم تا خرداد 1401ادامه دارد که به‌زودی درباره این بخش جزئیات بیشتری اعلام می‌شود. زیبایی‌نژاد از فرایند پیگیری جشنواره به‌صورت استان به استان خبر داد و افزود: به‌دلیل تقاضای گروه‌های سرود مهلت ارسال جشنواره را تا ششم اسفند تمدید کردیم و بعد از اتمام مدت ارسال آثار،۲ هزار و ۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند که ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به‌طور کامل به ثبت رساندند.

به‌گفته زیبایی‌نژاد، در بخش تولید سرود 
۱۳۳۶ اثر، در بخش آکاپلا ۳۷۷ اثر، در بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر و در بخش ایده ۳۱۸ اثر در سایت جشنواره به ثبت رسیده است. در بخش ویژه شهید سلیمانی نیز ۴۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. داوری استان‌ها در حال انجام است و حدود ۶ استان کارهای داوری را انجام داده‌اند و ۲۵ استان دیگر در پنجشنبه و جمعه پیش رو به داوری خواهند پرداخت و تا پایان هفته مرحله داوری استان‌ها به پایان می‌رسد. از هر استان یک اثر به‌عنوان منتخب هیأت داوران و یک اثر به‌عنوان اثر منتخب مردمی به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابد. در پایان نوروز ۱۴۰۱ نیز اثر منتخب مردم از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده در 
۳۱ استان حدود ۳۱۰گروه سرود مورد قدردانی ستاد جشنواره قرار خواهند گرفت. همچنین، در تهران ۲۷۵ گروه بعد از فراخوان حضور خود را در جشنواره اعلام کرده‌اند.
دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر در ادامه بیان کرد: ما یک جشن بزرگ سرود هم داریم که این رویداد با حضور گروه‌ها و مربیان مختلف تهرانی و استانی در ۲۵ یا ۲۶فروردین سال آینده در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. البته اختتامیه اصلی جشنواره در قالب یک رویداد مبتنی بر استعدادیابی تلویزیونی مثل برنامه استعدادیابی «عصر جدید» برگزار خواهد شد و برندگان در این برنامه معرفی می‌شوند.

کسی منکر تهاجم فرهنگی دشمن نیست 
در ادامه، محمد گلریز، رئیس کمیته علمی نخستین جشنواره ملی سرود فجر، ابتدا به بیان قسمت‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر پرداخت و سپس با اشاره به اهمیت جشنواره ملی سرود فجر گفت: دشمن همه تلاش خود را برای تغییر سبک زندگی ما به‌کار گرفته و موسیقی بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد توجه بوده است. اگرچه در انقلاب اسلامی آثار ماندگاری به‌وجود آمده، اما متأسفانه به‌دلیل شبیخون فرهنگی دشمن در شرایطی هستیم که باید اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی چه در داخل و چه در خارج از کشور باشد. برگزاری جشنواره‌های گوناگون با همکاری رسانه ملی و معرفی جوانان مستعد باید در عرصه جنگ فرهنگی با دشمن مورد توجه قرار بگیرد. اکنون کسی منکر تهاجم فرهنگی دشمن نیست و همه به این موضوع باور پیدا کرده‌اند. آنها در اتاق‌های فکر خود برنامه‌ریزی‌های زیادی برای دشمنی با ایران و ایجاد انحراف فکری دارند. موسیقی نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ شنیداری جامعه دارد. متأسفانه برخی از آثاری که در برنامه‌های مختلف رسانه ملی و برخی دیگر از رویدادها پخش می‌شود آنچنان که باید و شاید کارهای خوبی نیستند. این جشنواره ابزار مهمی برای به میدان آمدن جوانانی است که می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای ما داشته باشد.
خواننده سرود انقلابی «خجسته باد این پیروزی» در ادامه عنوان کرد: ارائه این آثار در جشنواره ملی سرود فجر قطعاً می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات درخشانی برای فرهنگ و هنر کشور باشد. اگر به این کارها بیشتر از قبل توجه و از رسانه‌های مختلف پخش شود، خود مسئولان هم مجاب می‌شوند که تولید این آثار در شرایط مؤثرتر و بهتری صورت بگیرد و گروه‌ها از نظر مالی تقویت شوند.
به‌گفته گلریز، ملاک انتخاب داوران این جشنواره دو نکته مورد توجه قرار گرفته است. اول اینکه داوران از میان افراد معتقد باشند و دوم اینکه در کار خود متخصص باشند. او در این‌باره افزود: داورانی که در این جشنواره حضور دارند هنرمندان معتبری هستند که با اشتیاق پای کارآمده و داوری جشنواره را پذیرفته‌اند. در حقیقت هنرمندان هم به این باور رسیده‌اند که ما در معرض هجوم حملات فرهنگی دشمنانی هستیم که باید فکری کرد.
داوران جشنواره در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی‌زاده و میلاد عرفانپور؛ در قسمت آکاپلا شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و امیری اسفندقه و در بخش بازخوانی حبیب خزاعی فر، میلاد عرفانپور و امید روشن‌بین هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید