• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155384
+
-

سه دستور پخت شیرینی  از سرآشپزی ایرانی

شیرینی‌های کنار هفت‌سین


کتاب «شیرینی‌های خشک» سال 2018مقامی بالاتر از رتبه اول را در جهان کسب کرد و عنوان کتاب ویژه سال در معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه جهانی کتاب‌های آشپزی، گورمند، را به‌خود اختصاص داد. این کتاب سال 2013کتاب منتخب مسابقات لایپزیگ شد. کتاب شیرینی‌های خشک ابتدا سال 1391موفق به کسب مقام نخست و دریافت تندیس زرین جشنواره کتاب‌های نفیس هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد در ایران شد و این نخستین باری بود که یک زن ایرانی از میان صدها ناشر شرکت کننده، موفق به دریافت این مقام می‌شد. کتاب شیرینی‌های خشک در همان سال در کتابخانه ملی به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسید. این کتاب که تألیف سمیرا جنت‌دوست است، به سراغ دستورهای تهیه شیرینی در گوشه و کنار کشور رفته و به همین دلیل ارزش میراثی پیدا کرده است. با نزدیک شدن به عید نوروز، نویسنده ما را مهمان سه دستور پخت شیرینی ساده از این کتاب کرده است.


شیرینی پرتقالی دورنگی
استفاده از میوه‌ها و اسانس گرفتن از آن، از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های پخت کیک است. استفاده از مواد طبیعی می‌تواند امتیاز بزرگی برای تهیه انواع کیک‌ها و غذاها باشد. شیرینی پرتقالی یکی از این دستورهای ساده اما سالم را به شما ارائه می‌کند.

مواد لازم
  روغن صاف 150گرم
  پودر شکر 100گرم
  زرده تخم‌مرغ 2عدد
  سفیده تخم‌مرغ 1عدد
  رنده پوست پرتقال یک‌دوم قاشق مرباخوری
  آب پرتقال 1قاشق سوپ‌خوری
  آرد برنج 100گرم
  آرد سفید 150گرم
  رنگ مجاز خوراکی 3-2قطره

طرز تهیه
   روغن صاف و پودر شکر را با همزن برقی به‌مدت یک دقیقه هم بزنید. زرده و سفیده تخم‌مرغ و رنده پوست پرتقال را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید. آب پرتقال و آرد برنج را نیز اضافه کنید. سپس آرد سفید را به‌تدریج افزوده و با دست مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست‌ آید. درصورت چسبناک بودن، کمی آرد مازاد اضافه کنید تا چسبندگی خمیر گرفته شود. فر را روی حرارت 180درجه سانتی‌گراد روشن کنید. پنجره فر را طبقه وسط قرار دهید. لازم است سینی لعابی متحرک کف فر بماند. یک‌سوم از خمیر را جدا کرده، باقی خمیر را بین دو ورق کاغذ روغنی به ضخامت 2-1میلی‌متر پهن کنید و خمیر را قالب بزنید و در سینی چرب‌نشده بچینید. باقی خمیر را به رنگ نارنجی رنگ کنید. این خمیر را نیز بین دو کاغذ روغنی به ضخامت 2میلی‌متر باز کنید و با قالبی کوچک‌تر از قالب اولیه قالب بزنید و این خمیر را روی خمیر قبلی قرار دهید. شیرینی را به‌مدت 12-10دقیقه درون فر بپزید. سپس سینی را از فر درآورده و پس از سرد شدن، شیرینی را با کاردک از سینی جدا کنید.

اطلاعات تکمیلی
  درجه حرارت °F 350- °C 180
  زمان پخت 12-10دقیقه
  مدت نگهداری 7روز

پیشنهاد
به‌جای استفاده از رنگ می‌توانید از زعفران دم‌کرده یا پودر کاکائو برای رنگی کردن شیرینی استفاده کنید.


شیرینی آناناسی
مهم‌ترین ویژگی شیرینی آناناسی، طعم و عطر آن است که استفاده از میوه آناناس به آن می‌بخشد. درصورتی که آناناس تازه در دسترس نداشته باشید، می‌توانید برای پخت این شیرینی از کمپوت آناناس استفاده کنید.

مواد لازم
  کره 150گرم  
  پودر شکر 70گرم
  تخم‌مرغ 1عدد
   آرد 300گرم
  وانیل  یک هشتم قاشق مرباخوری
  شربت غلیظ 1قاشق سوپ‌خوری
  کنسرو آناناس 1قوطی کوچک
  پودر نارگیل 50گرم
  اسانس آناناس 3-2 قطره
  زرده تخم‌مرغ 1عدد
  پودر پسته به میزان لازم

طرز تهیه
   کره، پودر شکر، تخم‌مرغ و وانیل را با همزن برقی به‌مدت 1دقیقه هم بزنید. سپس شربت و آرد را اضافه کرده و با دست مخلوط کنید. درصورت چسبناک بودن خمیر، روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به‌مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. کنسرو آناناس را در یک صافی بریزید تا آب آن کاملاً گرفته شود. آناناس‌ها را خرد کنید و دوباره آب اضافه آن را بگیرید و با پودر نارگیل و اسانس مخلوط کنید. فر را روی حرارت 180درجه سانتی‌گراد روشن کنید. پنجره فر را طبقه وسط قرار دهید. سینی لعابی متحرک کف فر بماند. خمیر را بین دو ورق کاغذ روغنی به ضخامت 2-1میلی‌متر باز کنید و با قالب گرد به قطر 5-4سانتی‌متر قالب بزنید. از مواد میانی به اندازه یک قاشق مرباخوری وسط خمیرهای قالب زده بگذارید و خمیرها را تا بزنید، به‌طوری که مواد میانی شیرینی دیده شود. روی خمیر را با برس، زرده تخم‌مرغ زده و پودر پسته بپاشید و در سینی چرب نشده بچینید. سینی را درون فر بگذارید تا به‌مدت 15-12دقیقه بپزد و زیر شیرینی کمی طلایی شود. سپس از فر در آورده و پس از سرد شدن کامل با کاردک از سینی جدا کنید.

اطلاعات تکمیلی
  درجه حرارت °F 350- °C 180
  زمان پخت 15-12دقیقه
  مدت نگهداری 7روز


شیرینی آلمانی
شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی، به شیرینی آلمانی هم شهرت دارد. استفاده از مارمالاد در این شیرینی، آن را به شیرینی محبوبی بین کودکان تبدیل کرده است. البته بد نیست بدانید  خاستگاه آن شهر «لینتس» در کشور اتریش است و استفاده از این نام برای شیرینی مربایی، یک اشتباه متداول است.

مواد لازم
  روغن صاف 150گرم
  پودر شکر 80گرم
  تخم‌مرغ 1عدد
  وانیل  یک‌هشتم قاشق مرباخوری
  شربت غلیظ 15میلی‌لیتر
  آرد 300گرم
  پودر شکر به میزان لازم
  مارمالاد به میزان لازم

طرز تهیه
   روغن، پودر شکر، تخم‌مرغ و وانیل را با همزن برقی به‌مدت یک دقیقه هم بزنید. شربت و آرد را اضافه کرده، با دست مخلوط کنید. درصورت چسبناک بودن، خمیر را داخل پلاستیک بگذارید و به‌مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید (آرد مازاد اضافه نکنید). فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. پنجره فر را در طبقه وسط قرار دهید. سینی لعابی متحرک کف فر بماند. خمیر را بین دو ورق کاغذ روغنی به ضخامت ۱ تا ۲ میلی متر باز کنید و با قالب‌های کوچک دلخواه قالب بزنید و در سینی چرب نشده بچینید. سینی را داخل فر قرار دهید تا شیرینی‌ها به‌مدت 15-12دقیقه بپزد. سپس شیرینی‌ها را از فر در آورده و پس از سرد شدن کامل، از سینی جدا کنید. روی حلقه‌ها پودر شکر الک کنید. روی باقی شیرینی‌ها کمی مارمالاد بمالید و حلقه‌ها را روی آن بچسبانید.
پیشنهاد:  به جای شربت می‌توانید از عسل استفاده کنید. درصورت دلخواه، داخل خمیر شیرینی پودر کاکائو اضافه کنید. درصورت دلخواه، روی حلقه‌ها را قبل از پخت زرده تخم‌مرغ بمالید و روی آن بادام خردشده یا نارگیل بپاشید. بعد از پخت می‌توانید روی شیرینی‌ها را با شکلات آب‌کرده تزئین کنید و پودر پسته یا بادام بپاشید.

اطلاعات تکمیلی
  درجه حرارت °F 350- °C 180
  زمان پخت 15-12دقیقه
  مدت نگهداری 3روز

نکات ویژه
خمیر پخته شده شیرینی بدون تزئین و مارمالاد بین آن، به‌مدت یک‌ماه در فریزر قابل نگهداری است. پس از تزئین و افزودن مارمالاد بیش از 
یک هفته قابلیت نگهداری ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید