• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154969
+
-

گرینویچ/دقیقه‌ای 3میلیون ماسک


کپنهاگ: دانشمندان پس از بررسی‌های علمی به رقم 3میلیون ماسک در دقیقه رسیدند؛ البته نه برای تولید ماسک، بلکه این رقم فقط به شمار ماسک‌هایی مربوط می‌شود که طی یک دقیقه پس از دور ریز، به شکل زباله راهی طبیعت می‌شوند. پژوهشگرهای دانمارکی طی این سرشماری دریافتند که از 129میلیارد ماسکی که ماهانه در جهان تولید و مصرف می‌شود، بیش از 3میلیون آن در هر دقیقه بدون هیچ بازیافتی وارد طبیعت می‌شود. به گزارش اینسایدر، مواد تشکیل‌دهنده این ماسک‌ها در مواجهه با آب اقیانوس‌ها و طبیعت تبدیل به مواد سرطان‌زایی می‌شود که چنانچه وارد زنجیره غذایی شود، می‌تواند موجب بروز بیماری شود. در این پژوهش می‌خوانیم میکروفیبرهای موجود در ماسک‌ها در طبیعت تجزیه نشده و از طریق ماهی‌ها و سایر آبزی‌ها وارد زنجیره غذایی بشر می‌شوند. این در حالی است که از 129میلیارد ماسکی که ماهانه در جهان تولید و مصرف می‌شوند، بخشی از آنها در کشورهای توسعه یافته به جای چرخه غذایی وارد چرخه بازیافت شده و از مضرات آن جلوگیری می‌شود.

سیگار الکترونیک علیه لثه

نیویورک: استعمال سیگار موجب بروز بیماری لثه می شود، و اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که سیگار الکترونیکی نیز روی دندان ها و لثه ها تأثیر می گذارد. به گزارش مدیسن نت، محققان دریافتند افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند دارای یک ترکیب باکتریایی منحصر به فرد در دهان خود هستند که احتمالاً برای سلامت دندان آنها مشکل ایجاد می‌کند. در واقع، میکروب‌های دهان آنها بیشتر شبیه میکروب‌های سیگاری‌ها بود تا غیرسیگاری ها. این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی دقیقاً از جایی که وارد بدن می‌شوند یعنی دهان، آسیب وارد می‌کنند. باکتری‌های دهان به طور مداوم یک لایه چسبناک بر روی دندان‌ها به نام پلاک تشکیل می‌دهند اما اگر پلاک در زیر خط لثه پخش شود، سموم باکتریایی بافت را تحریک می‌کنند و باعث یک پاسخ التهابی مزمن می‌شوند.

کارزار پرداخت قبض

فلورانس: شمار چشمگیری از بازنشستگان شهر فلورانس نمی‌توانند با افزایش ۵۵درصدی هزینه برق و افزایش ۴۲درصدی قبوض گاز کنار بیایند. در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی در سراسر اروپا، برخی از مسئولان محلی در فلورانس اعلام کرده‌اند که با همکاری یک سازمان غیردولتی، کارزاری برای تامین حمایت مالی تشکیل می‌دهند که به بازنشستگان در پرداخت قبض‌هایشان کمک کند. به گزارش آسوشیتدپرس، شمار چشمگیری از بازنشستگان فلورانس با کمتر از ۹هزار یورو درآمد در سال زندگی می‌کنند و با افزایش ۵۵درصدی هزینه برق و افزایش ۴۲درصدی قبوض گاز، نمی‌توانند از پس مخارج زندگی خود برآیند. کارزار تامین حمایت مالی برای کمک به بازنشستگان، تصمیم دارد برای کمک به ۳۰هزار ساکن بالای ۶۵سال مجرد فلورانس که تنها زندگی می‌کنند، از افراد نیکوکار کمک بخواهد. این کارزار در چند روز نخست ۳۳هزار یورو جمع‌آوری کرده که بخشی از آن را شهروندان ایتالیایی که خارج از کشور خود زندگی می‌کنند، تامین کرده اند. دولت ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، اقداماتی را به ارزش بیش از 8میلیارد یورو برای کمک به کاهش تأثیر افزایش قیمت انرژی برای مشاغل و افراد تصویب کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید