• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153342
+
-

‌آغاز آبرسانی به نقاط محروم از سیستان‌وبلوچستان

سیده زهرا عباسی   - خبرنگار

2ماه پیش بود که میثم جعفرزاده، مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از آبرسانی به 10هزار روستا در کشور با کمک قرارگاه جهادی امام حسن(ع) در یک بازه زمانی 3ساله خبر داد. 
 روز گذشته با دستور رئیس‌جمهوری عملیات اجرایی پروژه عظیم محرومیت‌زدایی وزارت نیرو با هدف آب‌رسانی به ۱۰هزار روستای محروم کشور با سرمایه‌گذاری ۱۹هزار میلیارد تومانی آغاز شد. 
در فاز اول این طرح، آبرسانی به ۷۱۳۸روستا از مجموع ۱۰هزار روستای هدف با جمعیت ۳میلیون و ۳۵۰هزار نفر در مدت زمان ۳۰ماه اجرا می‌شود. 
این طرح حالا از سیستان‌وبلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان ایران آغاز شده و 1751روستا از این تعداد در قالب ۱۱طرح بزرگ مربوط به این استان است.

پوشش 35درصد روستاییان استان 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی این استان به آب آشامیدنی هم‌اکنون 71.65درصد است به همشهری می‌گوید: با بهره‌برداری از طرح محرومیت‌زدایی وزارت نیرو، این شاخص با حدود 12درصد افزایش به 83.5درصد خواهد رسید.
علیرضا قاسمی، روستاهای تحت‌پوشش این طرح را از شمال تا جنوب استان می‌داند و می‌افزاید: 1751روستا در شهرستان‌های هیرمند، نیمروز، زابل، زهک، هامون، زاهدان، خاش، تفتان، میلک، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، نیک‌شهر، قصرقند، لاشار، دلگان، چابهار کنارک و دشتیاری قرار دارند.
به‌گفته وی، این طرح 554هزار نفر از جمعیت 1.480.000نفری روستاهای سیستان‌وبلوچستان یعنی حدود 35درصد را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و علاوه بر این، جریان آب آشامیدنی هزار روستای دارای تنش‌ آبی را 24ساعته و پایدار می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعتبار درنظر گرفته شده برای این طرح را 4830میلیارد تومان از محل بودجه محرومیت‌زدایی اعلام می‌کند و می‌گوید:‌ از مجموع این اعتبار امسال 518میلیارد تومان مصوب شده که تاکنون 240میلیارد تومان پرداخت و واریز و کارهای مالی آن انجام شده است.


2اقدام مهم برای رفع تنش آبی 
در سیستان‌وبلوچستان طرح‌های مهمی برای رفع تنش آبی در دست اجراست، اما استاندار سیستان و بلوچستان مهم‌ترین آن‌ها را انتقال آب چاه نیمه‌ها و نزدیک کردن آن‌ها به خطوط انتقال و حفر چاه‌های حرمک در نزدیکی زاهدان اعلام می‌کند. 
به گفته حسین مدرس‌خیابانی، در منطقه سیستان برای رفع تنش آبی باید ۱۰۰چاه ژرف حفر شود که از عهده دولت خارج است، زیرا هر یک از چاه‌ها حدود ۷۰میلیارد تومان پول می‌خواهد و به همین دلیل باید بخش خصوصی به این کار ورود کند. 
استاندار می‌گوید که سال گذشته 900روستا در سیستان و بلوچستان با تانکر آب‌رسانی شدند که امسال نیز با توجه به شرایط خشکسالی 400روستای دیگر به این آمار
اضافه شد.
او تاکید می‌کند حجم سدهای استان در بارندگی‌های اخیر از 60درصد به 78درصد افزایش یافته است یعنی 50میلیون مترمکعب آورده این بارندگی‌های بود که در تامین آب مورد نیاز مناطق جنوبی استان و فعالیت‌های اقتصادی کمک خواهد کرد، اما این استان همچنان درگیر خشکسالی است.
در مجموع‌کل مخازن و حجم سدهای استان حدود 34درصد ذخیره دارد که این میزان بسیار کم است. مخازن چاه‌نیمه‌ها هم که ظرفیت‌شان یک میلیارد و 800میلیون متر مکعب است حدود 300 میلیون مترمکعب آب دارند.

 طرح آبرسانی به 1751روستای سیستان‌وبلوچستان در قالب 3500کیلومتر شبکه و خط انتقال، ۱۱۷مخزن بتنی زمینی همراه با دیوارکشی به حجم ۱۵۵هزار و ۴۵۰مترمکعب، ۵۰ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۳۵۴لیتر در ثانیه همراه دیوارکشی، با اعتبار ۴۸هزار و ۲۹۰میلیارد ریال براساس فهرست بهای سال۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد. فاز اول طرح شامل ۲۱۴روستا در نقاط مختلف استان است که روز گذشته اصلاح و توسعه شبکه آب آشامیدنی ۳۷روستای آن به طول ۱۵۳کیلومتر آغاز شد و جمعیتی حدود ۱۸هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید