• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153268
+
-

تور دیپلماتیک در شرق و غرب برای حل بحران اوکراین

رهبران فرانسه و آلمان با سفر به مسکو و واشنگتن، مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به بحران اوکراین را آغاز کرده‌اند

جهان‌نما
تور دیپلماتیک در شرق و غرب برای حل بحران اوکراین


رهبران اروپایی تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل بحران اوکراین افزایش داده‌اند و یک تور مفصل دیپلماتیک را با سفر به مسکو و واشنگتن شروع کرده‌اند.
از یک سو، دیروز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به مسکو رفت تا با دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، برای حل تقابل خطرناک غرب و مسکو بر سر اوکراین به‌دنبال چاره باشد و همزمان، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم که از سوی کشورهای غربی متهم است در مقابل مسکو بیش از حد نرمخو بوده، به واشنگتن سفر کرد تا موضع مشترک کشورش با هم‌پیمانان غربی را با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هماهنگ کند.
به گزارش الجزیره، مکرون یکشنبه قبل از سفر به مسکو، با بایدن درباره «تلاش‌های بازدارنده و دیپلماتیک در واکنش به آماده‌سازی نظامی روسیه در پشت مرز اوکراین و همینطور تأکید بر حمایت 2 کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» صحبت کرده بود. 
سفر به مسکو و واشنگتن، مرحله اول تور دیپلماتیک رهبران فرانسه و آلمان است و در ادامه، مکرون امروز به کی‌یف خواهد رفت تا با ولودمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور این کشور ملاقات کند و شولتز هم در روزهای آینده، تور خود را در شرق اروپا، اوکراین و روسیه پی خواهد گرفت.
غرب هفته‌هاست روسیه را متهم می‌کند که می‌خواهد به اوکراین حمله کند: ادعایی که بارها توسط مسکو رد شده است. 
روسیه بیش از 100 هزار نیروی نظامی پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده اما گفته که قصد حمله به اوکراین را ندارد. مسکو در مقابل، غرب و اوکراین را به انجام رفتارهای تحریک‌آمیز متهم می‌کند. مسکو گفته است نمی‌تواند تحمل کند که اوکراین، همسایه شرقی‌اش، به ناتو بپیوندد و خواهان توقف گسترش ناتو در شرق اروپا شده و از غرب در این‌باره تضمین‌های کتبی خواسته است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که حمله روسیه ممکن است «هر زمانی» شروع شود.
با وجود این، مکرون به امید رسیدن به «راه‌حلی تاریخی» برای تنش‌زدایی به مسکو سفر کرد و پیش از سفر گفته بود که ممکن است سفرش، مانع بروز مناقشه نظامی در شرق اوکراین شود. به گزارش گاردین، او پیش از سفر به مسکو گفته بود: «هدف روسیه، ‌نه اوکراین، که مشخص شدن قوانین در رابطه با ناتو و اتحادیه اروپاست. حرکت به سمت یک نظم جدید بسیار مهم است. هدف از فشردگی مذاکراتی که با روسیه داریم جلوگیری از این اتفاق (مناقشه نظامی) است.»
با این حال، این صحبت‌ها چندان مسکو را تحت‌تأثیر نگذاشت و کرملین حتی قبل از اینکه سفر مکرون شروع شود، آب سردی بر امیدهای فرانسوی‌ها برای رسیدن به یک «راه‌حلی تاریخی» ریخت. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، پیش از شروع سفر مکرون اعلام کرد که انتظار گشایشی از این ملاقات ندارد؛ «وضعیت آنقدر پیچیده است که نتوان گشایشی تعیین‌کننده را در یک ملاقات انتظار داشت.» او البته گفته بود که مسکو می‌خواهد برای کاهش تنش‌هایی که قبلا مکرون هم درباره آنها صحبت کرده همکاری کند. او همچنین گفته بود که مسکو در روزهای اخیر موضع‌گیری جدیدی از سوی غربی‌ها درباره تضمین‌های امنیتی درخواستی روسیه ندیده است.
مکرون در هفته‌های اخیر، در بطن تلاش‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا بوده و شروع ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا، این تحرکات را بیشتر هم کرده است. در مقابل او اما شولتز قرار دارد که متهم است در موضع واحد غرب علیه روسیه، شکاف ایجاد کرده و منافع آلمان را بر اتخاذ موضع مشترک با هم‌پیمانان غربی ترجیح می‌دهد. برخی رسانه‌ها گفته‌اند که شولتز اصلا با این هدف به واشنگتن سفر کرده است تا درباره اختلاف نظر کشورش با آمریکا بر سر نحوه تقابل با روسیه مذاکره کند. آلمان، به‌شدت در مسئله واردات گاز به روسیه وابسته است و بسیاری در اروپا برلین را متهم می‌کنند که به‌خاطر این وابستگی، چندان که از بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا انتظار می‌رود از اوکراین حمایت نکرده است. شولتز تازه بعد از انتقادهای آشکار متحدان این کشور و همینطور فشارهای داخلی تلویحا اعتراف کرد که پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، می‌تواند صادرات گاز مسکو به کشورش را هم در بر بگیرد. کار ساخت لوله انتقال گاز نورد استریم 2که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند به پایان رسیده و انتقال گاز، منتظر تأیید مقامات آلمانی است. مسکو گفته است که آلمان نباید این مسئله را سیاسی کند و باید به آن نگاهی تجاری داشته باشد.
شولتز برای اینکه خود را در مسئله اوکراین جدی نشان بدهد، بعد از سفر به واشنگتن، با مکرون و همینطور آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان ملاقات خواهد کرد و بعد از آن مذاکرات جداگانه‌ای را هم در کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی با رهبران این کشورها خواهد داشت. هفته دیگر، او ابتدا به کی‌یف خواهد رفت و بعد از آن، برای ملاقات با پوتین به مسکو سفر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید