• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153265
+
-

سازمان برنامه و بانک مرکزی روایت کردند

اقتصاد ایران یک گام به جلو

سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با استناد به آمارهای رسمی از وضع متغیرهای کلان اقتصادی از حرکت رو به رشد اقتصاد ایران در 5ماه نخست استقرار دولت سیزدهم خبر داده‌اند. هر دو نهاد بر ضرورت کنترل تورم و کسری بودجه دولت مهر تأیید زده‌اند.
به‌گزارش همشهری، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده؛ برنامه‌های دولت سیزدهم باعث کاهش رشد تورم شده و بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی از خروج رکود و رشد غیرتورمی حکایت دارد. این نهاد که تصمیم دارد اقتصاد ایران را با رشد 8درصد در سال آینده راهبری کند، اذعان کرده در دهه90، متوسط رشد اقتصادی ایران نزدیک به صفر بوده، ضمن اینکه در 4سال اخیر متوسط رشد تشکیل سرمایه منفی بوده و حتی میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته نتوانسته به میزان مستهلک شدن سرمایه‌ها باشد. حالا سازمان برنامه وعده داده؛ با اجرای راهبرد رشدآفرینی غیرتورمی، هم موتور رشد اقتصاد را با 8درصد سرعت روشن نگه می‌دارد و هم اینکه نرخ تورم را کاهش می‌دهد.
 البته تاکنون بانک مرکزی نرخ تورم هدف سال1401 را اعلام نکرده و به همین دلیل مشخص نیست نرخ تورم در سال آینده به چه میزان کاهش می‌یابد. سازمان برنامه عملکرد اقتصادی دولت را بسیار امیدبخش توصیف کرده و قول داده جزئیات آن را به‌زودی منتشر کند. نهاد برنامه‌ریزی کشور می‌گوید: اگر بودجه۱۴۰۱ که براساس کنترل تورم و رشد اقتصادی تدوین‌شده در مجلس نهایی شود حتما سال آینده شاهد رشد بهتر و با سرعت بیشتر شاخص‌های کلان اقتصادی خواهیم بود.

سال آینده وضع بهتر می‌شود
علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم می‌گوید: حتی با فرض تداوم شرایط موجود و استمرار تحریم‌ها و با وضع صادرات و روند تورم کنونی، سال آینده، سال بهتری از نظر اقتصادی خواهد بود. او با اشاره به چشم‌انداز نرخ تورم می‌افزاید: در بحث تورم هم روند نزولی را شاهد بوده‌ایم و انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است. صالح‌آبادی توضیح می‌دهد: تورم ماهانه 3.1درصدی در مهرماه و 2.4درصدی در آبان را داشته‌ایم که در آذرماه به 1.8درصد و در دی‌ماه نیز این رقم به 1.3درصد رسیده است.
هشدار رئیس‌کل
رئیس‌کل بانک مرکزی در عین حال نسبت به‌احتمال صعود نرخ تورم هشدار داد و از اصلاح 3رابطه برای کنترل تورم خبر داد. او گفت: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی و همچنین اصلاح و تقویت نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها از اولویت‌های این بانک است. او از مجلس خواست تا بودجه سال آینده را بدون کسری و نیاز به استقراض از منابع بانک مرکزی تنظیم و تصویب کنند و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها هم متناسب با منابع بانکی دیده شود تا باعث اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی نشود.

آرامش ارزی 
سکاندار بانک مرکزی می‌گوید: روند بازگشت ارز حاصل از صادرات هم نشان از بهبود دارد. وی تصریح کرد: بانک مرکزی به‌دنبال این است که بازار ارز از تعادل و آرامش خوبی برخوردار باشد که فعالان اقتصادی بتوانند پیش‌بینی‌پذیری مناسبی را از وضعیت اقتصادی داشته باشند. او با اشاره به وضع خوب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی توضیح می‌دهد: طبیعی است که بازار ارز ناشی از عرضه‌های ارزی، وضع متعادلی داشته باشد و نوسان زیادی را شاهد نباشیم. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید می‌کند: عرضه ارز در بازار اسکناس و حواله وضع خوبی دارد. همچنین همکاری‌های بانکی با کشورهای همکار به خوبی در حال انجام است و از آن ظرفیت‌ها هم در نقل و انتقالات ارزی استفاده می‌کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید