• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153098
+
-

40بازار ویژه میزبان 2هزار دستفروش

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شهرداری تهران طرح ساماندهی دستفروشان را در 5 منطقه یک، 10، 12، 15و 16کلید زد

گزارش
40بازار ویژه میزبان 2هزار دستفروش

محمود مولایی - خبرنگار

ساماندهی دستفروشان در 5منطقه شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال و ایام عید نوروز ساماندهی دستفروشان در اولویت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار گرفته است. هم‌اکنون بیشتر از 10هزار دستفروش در پایتخت فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که در روزهای پایانی سال تعداد دستفروشان افزایش پیدا می‌کند؛ اتفاقی که سبب ترافیک شده و نارضایتی شهروندان و... را به دنبال دارد؛ به همین دلیل، ساماندهی دستفروشان یک ضرورت محسوب می‌شود. برای این منظور روز گذشته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از آغاز ساماندهی دستفروشان خبر داد و اعلام کرد که ساماندهی دستفروشان در برخی مناطق مانند یک، 10، 12، 15و 16شروع شده است.
در طرح ساماندهی دستفروشان تلاش می‌شود دستفروشان در روزبازارها فعالیت کنند تا از ایجاد برخی مشکلات جلوگیری شود. قدرت‌الله محمدی در این رابطه گفت: «با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، به‌دنبال ساماندهی دستفروشان در مناطق پرتردد و شلوغ از نظر حضور دستفروشان هستیم؛ چنان‌که تلاش می‌کنیم تا دستفروشان در روزبازارها به فعالیت بپردازند.»
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تأکید کرد که پیاده‌راه جای دستفروشی نیست؛ به همین دلیل، برخی خیابان‌های شهر تهران که در اختیار دستفروشان قرار داشت، کم‌کم آزادسازی می‌شود تا دستفروشان در روزبازارها و شب‌بازارها فعالیت خود را ادامه دهند. محمدی درباره برخی از معابری که آزادسازی شده است، عنوان کرد: «پیاده‌راه خیابان صابونیان که در سیطره دستفروشان بود، آزادسازی شده است؛ بخشی از دستفروشان در مکان مناسبی در همان خیابان و بخشی دیگر در پارک بعثت ساماندهی شده‌اند و بخش دیگر دستفروشان باید در روزبازارها مستقر شوند که عملیات استقرارشان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است.» او اضافه کرد: «بیش از ۴۰ روزبازار در شهر تهران مستقر است که ظرفیت ساماندهی دستفروشان را دارد و هم‌اکنون بیش از 2هزار نفر در این روزبازارها فعالیت می‌کنند.»

روزهای آخر اسفند
در 2هفته پایانی اسفندماه هر سال دستفروش‌های بیشتری در سطح شهر تهران مشاهده می‌شوند. بساط دستفروشان در برخی از میدان‌ها مانند هفت‌تیر سبب ترافیک می‌شود یا در برخی معابر مانند پیاده‌راه تجریش ازدحام جمعیت رفت‌وآمد را برای شهروندان سخت می‌کند. جالب اینکه برخی از کسبه‌ نیز در این ایام روبه‌روی مغازه خود بساط دستفروشی پهن می‌کنند و البته از منظر شهری هم محدوده تئاتر شهر به هم می‌ریزد. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این رابطه گفت: «ما ساماندهی دستفروش‌ها را براساس وضعیت و اقتضائات موجود منطقه بررسی می‌کنیم. اگر در محدوده میدان تجریش، ناجا پای کار بیاید و این هفته برنامه‌هایمان تعیین‌تکلیف شود، غرفه می‌زنیم.» محمدی ادامه داد: «در میدان هفت‌تیر هم سازه‌هایی را تعریف کردیم که طرح‌مان اگر نهایی شد، سازه‌ها در میدانگاه مستقر می‌شوند و دستفروش‌ها در یک ساعت مشخص شده به فروش محصولاتشان می‌پردازند و بدین‌ترتیب دیگر مشکلی برای تردد عابران ایجاد نمی‌شود. اصلی‌ترین برنامه ما اضافه کردن روز بازار‌ها به سطح شهر است که دستفروش‌ها به این ترتیب باید در سامانه ثبت‌نام کنند و برای فروش محصولات‌شان به روزبازارها بروند و به‌نظرم بهترین مکان برای دستفروشی همین روزبازارهاست.»

شناسایی بوستان‌ها برای استقرار دستفروشان
تعدادی از بوستان‌ها برای استقرار دستفروشان شناسایی شده‌اند و به‌گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع به پیمانکاران ابلاغ شده است که از طریق سامانه ثبت‌نامی اطلاعات دستفروشان، به افراد برای فروش محصولات خود فضا دهند. محمدی درباره بساط مغازه‌داران در پیاده‌راه‌ها عنوان کرد: «بسیاری از دستفروشان، افراد به‌کارگیری شده از سمت مغازه‌داران هستند که روزانه اجناس مغازه‌داران را تحویل می‌گیرند، می‌فروشند و سپس شب‎ها درآمد آن را به مغازه‌داران تحویل می‌دهند.» او با بیان اینکه پیاده‌راه‌ها باید از دستفروشان پاکسازی شوند، یادآور شد: «با توجه به آنچه توضیح دادم درواقع بیش از ۷۰درصد دستفروشان دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند.» محمدی با تأکید بر اینکه تمامی این دستفروشان باید جمع‌آوری شوند، گفت: «همانطور که گفتم تعداد بسیاری از این افراد برای مغازه‌داران فعالیت می‌کنند و باید از این اتفاق جلوگیری شود؛ فردی که برای امرارمعاش زندگی خود به دستفروشی روی آورده می‌تواند در روزبازار هم فعالیت کند؛ ضمن اینکه دستفروشان واقعی اتفاقا از فعالیت در روزبازارها استقبال می‌کنند.» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اضافه کرد: «فضای یک دستفروش باید 2متر در 2متر باشد، اما برای مثال در خیابان ولیعصر(عج)، یک دستفروش بیش از ۱۰ متر فضای پیاده‌راه را می‌گیرد؛ بنابراین لازم است تا حتما به وضعیت شهر از این منظر رسیدگی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید