• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152155
+
-

خداحافظی پایتخت با معتادان

اجتماعی
خداحافظی پایتخت با معتادان

صبح روز گذشته فاز۲ مرکز ترک اعتیاد مهر سروش با ظرفیت 2هزار نفر و با هدف بازپروری، آموزش و کاهش آسیب اجتماعی افتتاح شد. مرکز مهر سروش سال۱۳۹۸ با نگهداری ۶۰۰معتاد متجاهر به‌منظور سم‌زدایی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداری رسید و اکنون فاز۲ با حدود 1400نفر افتتاح شد و این مرکز تا ۲هزار نفر نیز گنجایش پذیرش دارد.
به‌گزارش همشهری، در این مراسم محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره حضور معتادان در شهر گفت:‌«همانطور که همه شاهدیم حضور معتادان چهره شهر را زشت می‌کند و مسئولان با همه تلاش‌هایی که برای جمع‌آوری و اجرای طرح‌ها انجام می‌دهند متأسفانه با دیدن آنها ناراحت هستند چون نتیجه خوبی از سعی و اهتمام‌شان نمی‌گیرند. درحالی‌که برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز است تا همه نهادهایی که در امر مواد‌مخدر مشغول به انجام وظیفه هستند عزمشان را جزم کنند. اکنون یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که ما در جهان با آن مواجه هستیم مسئله اعتیاد است و متأسفانه برخی نگاه منفعت‌طلبانه از این موضوع دارند و بدون توجه به آینده جوانان مملکت آنها را به دام اعتیاد می‌کشانند.» او افزود: «آمار معتادان و گرفتاران به اعتیاد زیاد است و اگر ما امروز شاهد این حجم از نابسامانی در جامعه درباره موضع معتادان هستیم به سایر دستگاه‌ها ربط دارد. یکی از خلل‌هایی که وجود دارد این است که بیش از ۸۰درصد از افرادی که ترک می‌کنند مجددا به اعتیاد روی می‌آورند، بنابراین لازم است افراد بدانند که می‌توانند با اراده و تصمیم جدی دوباره مسیر زندگی را انتخاب کنند. همچنین نباید فراموش کنیم که در حوزه درمان باید برنامه‌های خوبی برای افرادی که ترک کرده‌اند داشته باشیم و مولفه دیگر حضور دلسوزانه خیران است که می‌توانند با ساخت‌وساز و ایجاد شغل به انسان‌های گرفتار به اعتیاد کمک بسزایی کنند.»

نتایج خوب تشکیل قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران در آینده
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در افتتاحیه فاز2 مرکز ترک اعتیاد مهر سروش به تشکیل قرارگاه اجتماعی توسط شهرداری اشاره کرد و به همشهری گفت: «اگر تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند می‌توانیم ۲۰هزار معتاد متجاهر را جمع کنیم و موجب رضایت مردم هم شویم. خوشبختانه مدیریت شهری جدید درباره این موضوع قرارگاه اجتماعی را تشکیل داده است و تاکنون با دعوت همه نهادها و دستگاه‌های مربوطه بیش از 5جلسه را تشکیل داده است و دراین قرارگاه از همه دعوت به‌کار جهادی کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم با 12مرکز بازپروری در محله‌های شوش، هرندی و مولوی آثار اعتیاد را از این محله‌ها پاک کنیم و با توجه به تلاش‌هایی که شده به‌زودی شاهد نتایج خوبی پیرو این هم‌افزایی خواهیم بود.»
 او در ادامه افزود: «باورمان بر این بود جدای از اقدامات در مقابله با توزیع مواد‌مخدر، باید در بخش مصرف نیز اقداماتی انجام دهیم و اگر اقدامات در هر 2 بخش به‌صورت توأمان صورت نگیرد، موفق نخواهیم بود. هرچند درمان و ترک اعتیاد معتادان وظیفه پلیس نیست اما به‌دلیل اینکه روند مقابله با مواد‌مخدر به درستی انجام شود به موضوع ترک و درمان هم ورود کرده‌ایم. اقدام دیگری که پیگیر آن هستیم ایده دهکده سلامت است که آن را به جدیت پیگیری می‌کنیم و منتظریم تا از طرف نهادهای مختلف و خیرین کمک شود تا بتوانیم این دهکده را راه‌اندازی کنیم.»
رحیمی افزود: «بیش از ۳۰۰خانه پلاک قرمز را در تهران شناسایی کردیم، این خانه‌ها صاحب و مالک ندارند اما از معتادانی که آنجا حضور دارند پول و کرایه گرفته می‌شود! هنگامی که آن خانه پلمب می‌شود فوراً صاحب آن پیدا می‌شود و برای رفع پلمب اقدام می‌کنند و تمام زحمات ما به هدر می‌رود. در واقع وقتی خرده فروشان بعد از ۳ یا ۶ ماه آزاد می‌شوند بلافاصله به شهر برمی‌گردند و باز هم مشغول به فروش مواد‌مخدر می‌شوند، قانون باید به‌نحوی باشد که بشود با خرده‌فروشان هم به جدیت برخورد کرد و مجبور نشویم همراه معتادان آنها را نگهداری کنیم.»
طی مراسم افتتاح فاز2 این مرکز از کارگاه‌های مهارت آموزی پرورش شترمرغ، خیاطی، پرورش گل و گیاه، آهنگری و صافکاری بازدید شد و دادستان کل کشور با آنها درباره نیازها و مشکلاتشان صحبت کرد و درنهایت این مراسم با تقدیر از خیران پیشکسوت به پایان رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید