• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151619
+
-

سمن‌ها سامان می‌یابند

شهروندان تهرانی تا 3ماه آینده صاحب 7سمن‌سرا می‌شوند و فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد وارد فاز جدیدی می‌شود.
به گزارش همشهری، همیشه کمک‌کردن به همدیگر از دیرباز بین همسایه‌ها و مردم مرسوم بود تا اینکه به مرور زمان این کمک‌رسانی در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ به تشکل‌های مردم‌نهاد تبدیل شد. همواره رویکرد اهداف‌شان، مرهم‌گذاشتن به روی زخم زندگی اقشار ضعیف بوده تا باری از دوش جامعه بردارند. در این میان، مدیران شهری برای نظام‌مندشدن فعالیت‌های مردمی تصمیم به تجهیز و ساخت سمن‌سراها در شهر گرفتند. موضوع نخستین جلسه روسای کارگروه‌های تخصصی سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) با سیداحمد علوی، سرپرست ستاد سمن‌ها، حول همین موضوع بود. علوی، در این جلسه با دعوت از تمامی سمن‌ها برای حضور در کارگروه‌های تخصصی و اداره شهر گفت: «این حضور افزایش مشارکت و پیشگیری از عارضه‌های شهری را در پی دارد. برای این کار ما باید ابتدا حجم سمن‌هایی که به کارگروه‌ها ورود می‌کنند را افزایش دهیم.»
بنابراین در آینده‌ای نزدیک، مشارکت‌های شهروندی و پرداختن به مسئولیت اجتماعی در تهران پررنگ می‌شود؛ تا جایی که در قالب طرح‌هایی مانند سمن‌کارت و پاکبان‌کارت، شهروندان و کارکنان سازمان‌ها می‌توانند در روزهایی از سال به انجام اقدامات داوطلبانه‌ای همچون پاکیزه‌کردن معابر، مانورهای آمادگی در برابر زلزله، کمک به اقشار آسیب‌پذیر و... بپردازند.

سمن‌کارت در راه است
به‌گفته محمدحسین مولایی، دبیر ستاد توان‌افزایی سمن‌های شهر تهران، فعالیت‌های سمن‌ها به‌زودی سامان خواهد گرفت و به‌نوعی تغییر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که سمن‌سراهایی به سمن‌ها اختصاص پیدا کرده و مجموعه‌هایی تحت عنوان سام‌ها تشکیل شود. همچنین از طرح‌های سمن‌کارت، سمن‌یار و سمن‌آموز رونمایی شده و شبکه تعاملی بین گروه‌های جهادی و سمن‌ها تشکیل می‌شود.
فرهاد صالحی، معاون توان‌افزایی ستاد سمن‌ها در توضیح این طرح‌ها گفت: «هدف طرح سمن‌کارت، شکوفایی، هم‌افزایی و توسعه فعالیت‌های سمن‌هاست. اکنون 30خدمت از ستاد سمن‌ها به NGO‌‌ها ارائه می‌شود و با اجرای طرح سمن‌کارت، بانک اطلاعات خوبی برای ارائه خدمات حمایتی ایجاد می‌شود. در سمن‌یار نیز افرادی که قصد ثبت سمن دارند، مشاوره لازم را دریافت می‌کنند. در طرح بعدی، سمن‌آموز هم از تجربه استادان و فعالان این حوزه برای سمن‌های نوقدم در انتشار کتاب استفاده خواهد شد.» ‌
محمدحسین مولایی، دبیر ستاد توان‌افزایی سمن‌ها اما درباره فعالیت سام‌ها به همشهری گفت: ‌«سام، بازوی اجرایی برای کمک مدیران اجرایی محلات به‌حساب می‌آید. فراخوان جذب مجوز سام‌ها تا پایان سال اجرایی می‌شود و در این بین، برای فعالیت 8سام مجوز صادر می‌شود. سام‌ها مشارکت‌های محلی را ارتقا می‌دهند و تمام خدماتی که به NGO‌ها اختصاص می‌یابد به سام‌ها نیز اعطا خواهد شد. تنها تفاوت آنها باNGOها در این است که سام فقط در محله خود و محله مجاور به‌صورت کوچک مقیاس فعالیت می‌کند اما NGO در کل شهر یا کشور فعالیت دارد.»

حمایت از سمن‌ها برای فعالیت مؤثر در شهر
اکنون حدودا عنوان هزار و 600سمن در ستاد سمن‌ها ثبت شده که طی ۴سال گذشته حدود 300سمن تعامل‌شان را با این ستاد به‌طور مستمر حفظ کرده‌اند. سیداحمد علوی، سرپرست ستاد سمن‌های شهر تهران درباره راه‌اندازی کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی برای بهترشدن تعامل‌ها گفت: «فراخوانی برای شرکت در کمیته‌های تخصصی منتشر شده است. سمن‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد سمن‌ها tehranngo.ir کمیته و سپس کارگروه خود را انتخاب و مشخص کنند تا در جلسه‌ها شرکت داشته باشند. تاکنون 6کمیته اجتماعی، سلامت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزشی و فرهنگی با حضور نمایندگان این سمن‌ها برگزار شده و در هفته آینده 2کمیته دیگر نیز آغاز به‌کار خواهند کرد.»
علوی درباره احداث سمن‌سراها هم گفت:‌ «سمن‌ها برای فعالیت نیاز به مکان مناسب دارند تا بتوانند گردهمایی و جلسات‌شان را آنجا برگزار کنند. در حقیقت تسهیلگری، حمایت و ساماندهی سمن‌ها از وظایف ستاد سمن‌هاست و امیدواریم به‌زودی با ابلاغ شیوه‌نامه جدید از سوی شهرداری تهران شاهد بهره‌برداری از 7سمن‌سرا تا پایان سال باشیم. مطابق مصوبات شورا قرار نیست این املاک به اشخاص خاصی تحویل داده شود، بلکه تسهیلگری را خرد می‌کنیم تا به همه مناطق و سمن‌ها و گروه‌های جهادی فرصت عادلانه برسد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید